سامان‌دهی کلیدواژه‌ «آشتی میان دین و سیاست»/ انگیزه‌های جمعی بیش از پیش تقویت شود
کد خبر: 3795114
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴

سامان‌دهی کلیدواژه‌ «آشتی میان دین و سیاست»/ انگیزه‌های جمعی بیش از پیش تقویت شود

گروه سیاست و اقتصاد ــ استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد با اشاره به رهاورد تمدن اسلامی در گستره جهانی، اظهار کرد: مهم‌ترین کالای صادراتی تمدن نوین اسلامی همانا «آشتی میان دین و سیاست» است و این کلید‌واژه اصلی باید سامان پیدا کرده و وارد اقتصاد، اجتماع و فرهنگ و سیاست شود.

تفکر و اندیشه انقلابی؛ نقطه عطف ایران اسلامی

مجتبی نوروزی، استادیار گروه معارف اسلامی  دانشگاه شهرکرد، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، در تشریح ابعادی از بیانیه راهبردی و مهم رهبری با عنوان «گام دوم انقلاب»، اظهار کرد: پیام بدیع، اندیشه‌مدارانه و پرمغز رهبر انقلاب اسلامی، در واقع مانیفست دوران دوم انقلاب به‌شمار می‌رود و مهم‌ترین مضمون آن این است که در چهل‌سالگی انقلاب گام نخست را برداشته‌ایم و اکنون در آستانه «گام دوم» و بنابراین، در ابتدای راه قرار داریم.

وی ادامه داد: مضمون «ما هنوز در ابتدای راه هستیم» کلیدواژه اصلی این بیانیه است که امام خمینی(ره) نیز بارها بر آن تأکید کردند و مفهوم این عبارت انگیزشی و جلوبرنده این است که این راه همچنان ادامه دارد و ما حتی به نزدیکی‌های پایان راه هم نرسیده‌ایم تا سرعت پیشروی را کند کنیم، پس لازم است تلاش‌ها مضاعف و انگیزه‌های جمعی بیش از پیش تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه این پیام در نوع خود در جهان بی‌نظیر است، تصریح کرد: در تاریخ نمی‌توان نمونه‌ای را پیدا کرد که رهبر ‌یک کشور مسائل جزئی و تفصیلی حال و آینده مملکت را در پیامی آشکار و خطاب به ملت، بیان کند و از این منظر، این پیام و خط‌مشی رهبری بی‌بدیل است.

جوانان؛ مخاطب اصلی بیانیه مقام معظم رهبری‌
نوروزی ضمن اشاره به خطاب قرار دادن تمام اقشار ملت از سوی مقام معظم رهبری در این پیام، تأکید کرد: با این حال خطاب اصلی ایشان جوانان هستند که بار را بر دوش جوانان قرار می‌دهند یعنی کسانی‌که در متن اصلی‌ترین ثروت و دارایی هر مملکت قرار دارند، ضمن اینکه این پیام در نهانخانه خطاب به مسئولان صادر نشده و محرمانه نیست بلکه به صورت علنی منتشر شده و در معرض قضاوت و تفسیر همگان قرار دارد.

وی ادامه داد: جوان، موتور محرک نظام سیاسی و اقتصادی هر جامعه است و در مباحث توسعه بر نقش نیروی انسانی و به ویژه جوانان تأکید زیادی وجود دارد چراکه جوان دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی چون انگیزه و خلاقیت است و در کشور ما نیز، به‌عنوان یکی از جوان‌ترین کشورهای دنیا، مدیران و کارگزاران آینده همین جوانان هستند.

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه  منظور رهبری در این بیانیه، جوان با ایمان و در تراز انقلاب اسلامی است، تأکید کرد: در حدیث نبوی داریم که «علم اگر در یک قلب تربیت شده وارد بشود، عطرش عالم را می‌گیرد» و از همینجا می‌توان به ارزش و اهمیت جوان مؤمن انقلابی به عنوان مخاطب خاص و درجه یک رهبری در این بیانیه پی برد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به پیام اصلی این بیانیه به دوستان و دشمنان انقلاب، گفت: پیام این بیانیه به دشمنان این است که نظام اسلامی از چنان نیرو و استحکامی برخوردار است که نه تنها برای مسائل حال حاضر، بلکه برای آینده مملکت نیز برنامه‌‌ریزی و اهداف بلندمدت طرح‌ریزی می‌کند.

وی ادامه داد: این بیانیه برداشتن «گام دوم» را بر‌عهده دوستان انقلاب می‎‌نهد و آنها را ملزم می‌داند که دستاوردهای گام نخست را تکمیل و تقویت کنند و به ویژه از تکرار اشتباهات گذشته بپرهیزند.

بیانیه گام دوم پیام سرشار از مضامین امیدوارانه است
نوروزی با تأکید بر ویژگی‌های متنی و فرامتنی این بیانیه، افزود: این پیام سرشار از مضامین امیدوارانه و روحیه انقلابی و به دور از هرگونه از تفسیرهای ایستا و سکون است و در سراسر متن می‌توان تحقیر دشمن را به عینه دید، چرا که دشمن همواره تلاش دارد انقلاب را بی‌آینده نشان دهد و مردم را ناامید کند، حال آنکه عظمت و عزت حال و آینده انقلاب در این پیام جاری و ساری است.

وی با اشاره به نظریه آلفرد کسینجر(Henry Alfred Kissinger) دیپلمات اسبق آمریکا، مبنی بر اسلام‌زدایی از انقلاب اسلامی ایران، بیان کرد: انقلاب در تمام متون و اصول نظام اسلامی جاری و فعال است و بنابراین نظریه این سیاستمدار آمریکایی و همفکران او مبنی بر انقلاب‌زدایی و تبدیل ایران به کشوری ایستا و ساکن، با شکست مواجه شد.

نوروزی تأکید کرد: نکته مهم در این بیانیه این است که «تفکر و اندیشه انقلابی» نقطه عطف ایران اسلامی است و تمام حرکت‌ها به اصل انقلابی بودن متصل است و هر جا مشکلی از جمله در عرصه اقتصادی و معیشت وجود دارد، ناشی از دور شدن ار اندیشه انقلابی بوده است.

فاصله زیادی با آرمان مطلوب داریم
وی با اشاره به صداقت رهبری در متن این پیام، گفت: رهبر انقلاب در این بیانیه به وجود مشکلات و ضعف‌های عدیده، با زبانی صادقانه اذعان دارند و تأکید دارند که هنوز با آرمان مطلوب فاصله زیادی داریم.

نوروزی با بیان اینکه رهبری در این پیام به صورت مفصل به دشمن پرداخته‌اند، گفت: هیچ برنامه و طرحی برای آینده بدون توجه به دشمن و فارغ از تدوین یک راهبرد متقابل میسر نیست چراکه دشمن همواره و علی‌رغم توافق‌نامه‌هایی مانند برجام جبهه عداوت را ترک نکرده است، ضمن اینکه بنا به تأکید رهبری جنگ میان حق و باطل علی‌الدوام ادامه دارد و راهبرد مقابله نیز باید همواره موجود باشد.

این استاد دانشگاه در تبیین واژه «تمدن»، خاطرنشان کرد: تمدن به مجموعه تلاش‌های یک ملت برای پاسخگویی به نیازهای آن ملت و بر اساس امکانات موجود اطلاق می‌شود و نتایج این تلاش‌ها را نیز در بر می‌گیرد و بر اساس این تبیین، انسان در تراز انقلاب اسلامی چندبعدی است و به ساحت‌های مختلف توجه دارد بنابراین علاوه بر نیازهای معنوی، نیازهای مادی‌اش نیز باید تأمین شود.

وی درخصوص جهانی شدن «تمدن اسلامی»، گفت: «تمدن نوین اسلامی» که لزوم شکل‌گیری آن مدنظر رهبری در بیانیه ایشان است گستره بین‌المللی و فراملیتی دارد و محصور و محدود در مرزهای جغرافیایی نیست چرا که تمدن یک نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که ملل مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

«آشتی میان دین و سیاست»؛ مهم‌ترین کالای صادراتی
نوروزی با اشاره به رهاورد تمدن اسلامی در گستره جهانی، تأکید کرد: مهم‌ترین کالای صادراتی تمدن نوین اسلامی همانا «آشتی میان دین و سیاست» است و این کلیدواژه اصلی باید سامان پیدا کرده و وارد اقتصاد، اجتماع و فرهنگ و سیاست شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نظام‌های مختلف جهانی از جمله نظام سرمایه‌داری و سوسیالیستی به بن‌بست رسیده‌اند، می‌توان تخمین زد که تمدن نوین اسلامی در جهان فراگیر شود همان‌گونه که جهانی بودن تمدن اسلامی نیز در تاریخ سابقه دارد و امر جدیدی نیست.

نوروزی در‌خصوص چشم‌انداز آینده انقلاب با توجه به این بیانیه، بیان کرد: رهبری در این بیانیه به دور از تعصب و فارغ از نظریه‌پردازی آرمان‌گرایانه، آینده را در عمل درخشان پیش‌بینی کرده‌اند و با نگاهی واقع‌بینانه تأکید دارند که در این 40 سال پر تلاطم عمر انقلاب، دستاوردهای بی‌نظیری هم نصیب کشور شده و نمی‌توان ایدئولوژی جدیدی را جایگزین انقلاب اسلامی کرد.

این مدرس دانشگاه در تشریح موانع داخلی و خارجی بر سر راه تحقق بیانیه رهبری، خاطر‌نشان کرد: موانع موجود در 40 سال گذشته هم بوده‌اند و باید توجه داشت که در صورت حل و فصل شدن موانع داخلی در حوزه‌هایی چون اقتصاد، فرهنگ عمومی، مسائل ساختاری و مدیریتی، موانع خارجی از جمله تحریم و فشار نمی‌تواند مانعی بر سر راه تحقق آرمان‌ها باشد.

نوروزی با اشاره به ظهور نسل جدید انقلاب، تأکید کرد: از دیدگاه رهبری شاهد رویش‌های جدید شخصیتی در نسل جدید انقلاب هستیم و از دل پیچ و خم تاریخی انقلاب، نسخه جدیدی از انقلاب بیرون خواهد آمد که باید از دست نااهلان و نامحرمان دور بماند و نسل جدید انقلاب قادر خواهد بود آرمان‌های محقق نشده را رنگ واقعیت ببخشد.

انتهای پیام

captcha