رواج مشاوره‌ خانواده مطابق فرهنگ غرب مایه تأسف است/ ویژگی‌های مشاور از دیدگاه امام علی(ع)
کد خبر: 3796810
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
آیت‌الله حسینی بوشهری:

رواج مشاوره‌ خانواده مطابق فرهنگ غرب مایه تأسف است/ ویژگی‌های مشاور از دیدگاه امام علی(ع)

گروه سیاست و اقتصاد ــ دبیر شورای عالی حوزه علمیه با برشمردن ویژگی‌های مشاور از دیدگاه امام علی(ع) تأکید کرد: مایه تأسف است که امروز همسران برای رفع مشکلات به مشاورانی رجوع می‌کنند که طبق فرهنگ غربی مشاوره می‌دهند.

رواج مشاوره‌ خانواده مطابق فرهنگ غرب مایه تاسف است/ ویژگی‌های مشاور از دید امام علی(ع)   به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه علمیه امروز، 19 اسفندماه در درس اخلاق این هفته مدرسه فقهی انوار طاها که با حضور مدیر، اساتید و طلاب در این مدرسه برگزار شد، گفت: حضرت امام علی(ع) برای مشورت شاخص مشخص می‌کنند و می‌فرمایند: «از کسانی مشورت بگیرید که خداترس باشند، خیرخواه باشند و آینده مشورت‌گیر برای مشورت‌دهنده مهم باشد».
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: اگر این شاخص را طلبه رعایت کند، هیچ گاه ضرر نمی‌کند. خوف از خدا باعث می‌شود مشورت دهنده واقعیت را بگوید.
امام جمعه قم اظهار کرد:‌ امام در ادامه این بحث فرمودند: «با کسانی دوستی کنید که اهل تقوا و پرهیزکاری است، کسی که این نوع خصوصیت را ندارد، رابطه را با آن کم کنید»؛ اگر در جامعه فساد و انحراف است چون به این دو فاکتور یعنی مشورت گرفتن از کسانی که خوف از خدا دارند و دوستی با افرادی که اهل تقوا هستند، عمل نمی‌شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: امروز همسران برای مشاوره به مرکز مشاوره مراجعه می‌کنند، متأسفانه مشاوره‌ای که به زوجین داده می‌شود، براساس آموخته‌های فرهنگ غربی است و هیچ سنخیتی با مبانی دینی ندارد چون آخرین نکته را اولین نکته یعنی طلاق می‌دادند، بدون این که کوچک‌ترین توجهی به خصوصیات دینی واخلاقی مشورت دهنده کنند.
آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: در روایت دیگر امام صادق(ع) فرمودند: «در هر مسئله‌ای شتاب زده عمل نکنید، سریع تصمیم نگیرد، توقف کنید، زود جو زده نشوید و احساسی عمل نکنید.»؛ اگر در همه مسائل سیاسی، اجتماعی و ... ملاحظه لازم را کردیم، موفق می شویم و نباید شاهد مشکلات باشیم.
وی ادامه داد: امروز شاهد این هستیم تصمیم‌هایی که مردم می‌گیرند براساس احساسات است و از روی فکر، اندیشه و تعقل تصمیم گیری نمی‌کنند و همین مسئله سبب آسیب‌های جدی حتی در مسائل سیاسی می‌شود.
امام جمعه قم گفت: در روایتی معصوم(ع) فرمودند«مواظب سخنان و حرف‌های خود باشید، اگر سفارش به دین داری، تقوا و ... می کنید، اول خود عامل باشید، طوری نباشد تنها گوینده باشید و عامل نباشید. این خسارت است و قابل جبران نیست.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: در روایت دیگر امام باقر(ع) فرمودند« از فرصت‌های که برایتان پیش می آید، نهایت استفاده را ببرید». باید قدر فرصتی که برای ما در مسائل مختلف جوانی و طلبگی پیش آمده است، را بدانیم. از عمر و جوانی برای تهذیب نفس و پیشه کردن تقوا، عالم شدن و ... استفاده کنیم. بی تفاوت و بی رغبت نسبت به زمان و جوانی و فرصت طلبگی نباشیم چون معتقدیم فرصت‌های از دست رفته برنخواهد گشت.
آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه طلبه‌ای با نشاط است که اهل تهجد و به مباحثه و درس و بحث اهمیت  دهد،افزود: طلبه امروز ما نباید نسبت به سخنان و بیانیه رهبر انقلاب در مورد دهه 5 انقلاب بی تفاوت باشد. باید این بیانیه را مورد مطالعه و تحقیق قرار داد و مباحث آن را یاد داشت کرد و حتی برای دیگران نقل کرد.
وی در انتهای سخنان خود افزود: این سخنان ثمره چهل سال انقلاب است و فراز و فرود 40 سال انقلاب در این بیانیه برجسته ‌شده است زیرا با این انقلاب، اسلام و حوزه حیات تازه‌ای گرفت.
انتهای پیام
captcha