تخریب موزه قدیمی الجزایر در جریان اعتراض‌ها
کد خبر: 3796886
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲

تخریب موزه قدیمی الجزایر در جریان اعتراض‌ها

قدیمی‌ترین موزه الجزایر که برخی از ارزشمندترین آثار هنری را در خود جای داده، در جریان اعتراض‌های اخیر این کشور ویران شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از ایرنا؛ وزارت فرهنگ الجزایر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «بزهکاران» با سواستفاده از اعتراض‌های هزاران نفری، به موزه ملی آثار باستانی و هنرهای اسلامی الجزایر که در سال 1897 تاسیس شد، حمله کردند.

در این بیانیه آمده است: بخشی از این موزه مورد دستبرد قرار گرفته، آثار هنری سرقت و بخش‌هایی به آتش کشیده شده، ضمن اینکه اسناد و مدارک موجود در موزه، از بین رفته است.

وزارت فرهنگ الجزایر همچنین در بیانیه خود یادآور شد که ماموران آتش‌نشاني با اعزام به موزه، از گسترش شعله‌های آتش جلوگیری کردند و نیروهای پلیس نیز موفق شدند یک شمشیر به‌جا مانده از زمان فتح الجزایر از سوی نیروهای فرانسوی در اوایل سده نوزدهم را از مهاجمان پس بگیرند.

الجزایر در روزهای اخیر صحنه ناآرامی و اعتراض به تصمیم «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهوری این کشور برای نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری است.

اعتراض‌ها به درگیری بین معترضان و نیروهای پلیس منجر شده و پلیس برای متفرق کردن تجمع کنندگان از گاز اشک آور و نارنجک‌های گیج‌کننده استفاده کرده است.

وزارت فرهنگ الجزایر، حمله به موزه این کشور را «جنایتی علیه میراثی تاریخی که دربرگیرنده چند برهه مهم از تاریخ مردمی الجزایر است»، برشمرد.

این موزه که در جریان اشغال الجزایر از سوی نیروهای فرانسوی تاسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های آفریقاست که بیش از دو هزار و 500 سال تاریخ و هنر را در خود جای داده است.

الجزایر از سال 1830 تا 1962 در اشغال و تحت استعمار فرانسه قرار داشت.

انتهای پیام

captcha