ارائه جزئیاتی از مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3797119
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵

ارائه جزئیاتی از مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ بیان جزئیاتی از سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی یکی از مهم‌ترین خبرهای منتشر شده امروز است که صفحات معارفی رسانه‌ها به بازنشر آن پرداخته‌اند.

ارائه جزئیاتی از مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛ دیدار جمعی از هنرمندان بسیجی با یکی از مراجع عظام تقلید، آغاز اجرای سند چشم‌انداز مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، برگزاری جشنواره علمی و پژوهشی «امین» و همچنین بیان جزئیاتی از سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی از جمله مهم‌ترین خبرهای منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها در روز 20 اسفندماه بوده است. در ادامه نگاهی گذرا به خبرهای منتشر شده در این صحفات داشته‌ایم.
فارس
خبرگزاری فارس امروز 20 اسفندماه با انتشار شش مطلب خبری صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی را به روزرسانی کرده که در بین آنها از بارگذاری فایل صوتی تلاوت ترتیل تا بیانیه گام دوم انقلاب به چشم می‌خورد.
این خبرگزاری در یکی از خبرهای خود از اجرای طرح «دستهای مهربانی» با اجرای نیت بیش از ۷۱۰۰ موقوفه خبر داده است. مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات سازمان اوقاف با اعلام این خبر گفته است: «این طرح از چهاردهم اسفندماه هم‌زمان با روز احسان و نیکوکاری و با هدف کمک به ایتام، مستمندان، و زنان سرپرست خانوار در سطح کشور آغاز شده است».
فارس همچنین از دیدار «امیر نصیربیگی» رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور و جمعی از هنرمندان بسیجی با آیت‌الله‌العظمی «حسین نوری همدانی» خبر داده است. آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار گفته است: «هنرمندان بسیجی در دنیای امروز که مبارزه میان حق و باطل و انقلابی و ضدانقلابی در سطح وسیعی وجود دارد، می‌توانند هنرنمایی‌های بسیاری داشته باشند».
آغاز اجرای سند چشم‌انداز مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در افق ۱۴۱۴ از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی است. در بخشی از این خبر آمده است: «با صدور سند چشم‌انداز مجمع جهانی تقریب در افق ۱۴۱۴، جلسه شورای راهبردی هر سه ماه یکبار با حضور آیت‌الله اراکی تشکیل می‌شود و اولین جلسه در اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد».
فارس در بین خبرهای امروز خود در قالب یک یادداشت وارده به بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته است. این یادداشت را «سیداحمد زرهانی» معاون راهبردی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است و در آن از ۳ زاویه تولید علم، اخلاق و امور جوانان به تحلیل این موضوع پرداخته است.
در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «رهبر معظم انقلاب اسلامی، حکومت‌ها را موظف به اهتمام برای رشد اخلاق و معنویت در جامعه می‌داند و به برخورداری دولتمردان از فضائل و رعایت منش، رفتار اخلاقی ومعنوی تأکید می‌فرمایند. دولت‌ها برای حرکت در این مسیر افتخار آفرین لازم است به اصل قرآنی: «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ» عمل کنند. یک دولتمرد عامل به احکام الهی می‌تواند آمر به معروف و ناهی از منکر و مروج فضائل اخلاقی و انسانی باشد. نخبگان یک جامعه اگر باهم با پرخاشگری و پرده‌دری تعامل کنند از وجاهت کافی برای اصلاح روابط و مناسبات اجتماعی برخوردار نمی‌شوند و نفوذ کلام خود را از دست می‌دهند».
بارگذاری تلاوت ترتیل آیات ۱۰ و ۱۱ سوره مبارکه «عادیات» و آیات ۱ تا ۱۱ سوره مبارکه «قارعه» و آیات ۱ تا ۸ سوره مبارکه «تکاثر» واقع در صفحه ۶۰۰ قرآن کریم با صدای «شهریار پرهیزکار» و «همکاری ۱۹ هزار خیر با دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی/ مازندران در صدر سامانه موقوفات» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در این خبرگزاری است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم در بین خبرهای امروز به انتشار خبری از سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی پرداخته است. در این خبر از پایان مرحله مقدماتی این مسابقات و حضور 57 طلبه از 35 کشور در مرحله نیمه‌نهایی خبر داده شده است. از میان بیش از 153 نفر شرکت‌کننده این مرحله از 49 کشور جهان، تعداد 15 نفر در رشته قرائت تحقیق همراه با تفسیر، 15 نفر در رشته قرائت ترتیل همراه با تفسیر، 10 نفر در رشته خطابه قرآنی و 17 نفر در رشته حفظ کل قرآن‌کریم با تفسیر به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند.
تسنیم همچنین در بین خبرهای خود به دیدار رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور و جمعی از هنرمندان بسیجی با آیت‌الله نوری همدانی اشاره کرده و آن را با تیتر «هنر باید در راه تقویت حق بکار گرفته شود» بر روی خروجی قرار داده است.
این خبرگزاری در مطلب دیگری به موضوع اخلاق در کسب و کار بر اساس احادیثی از امام صادق(ع) پرداخته است. در بخشی از این مطلب آمده است: «امام صادق(ع) ضمن معرفی سه گروه از افرادی که بدون حسابرسی وارد بهشت می‌شود، یکی از آن‌ها را تاجر یا فروشنده با صداقت معرفی کرد و فرموده است: خداوند سه کس را بدون حسابرسى به بهشت مى‌برد: 1 ـ پیشواى عادل 2 ـ بازرگان راستگو 3 ـ پیرى که عُمر خود را در اطاعت خدا گذرانیده باشد».
حضور «احمد ابوالقاسمی» در کرسی تلاوت نفحات‌القرآن و بارگذاری تلاوت این قاری بین‌المللی از سوره مبارکه «رعد» و نیز «ثبت نام اعتکاف مسجد جمکران ادامه دارد» دو عنوان خبری دیگر خبرگزاری تسنیم در روز 20 اسفندماه است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران شش خبر مخابره کرده است که گفت‌وگو با مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر با موضوع صله رحم یکی از این مطالب خبری است. حجت‌الاسلام ‌والمسلیمن «عبدالرضا سروستانی» در بخشی این گفت‌وگو بیان کرده است: «در صله رحم بنیان خانواده و جامعه تحکیم پیدا می‌کند. باید در صله رحم از زندگی سالم و نکات مثبت افراد برای رشد و تعالی بهره ببریم».
‌این خبرگزاری همچنین در خبری از اسکان روزانه 15 هزار زائر نوروزی در مسجد جمکران خبر داده است. «احمد حاجی‌زاده قمی» معاون اجرایی مسجد مقدس جمکران در گفت‌وگوی خود با ایسنا در این مورد گفته است: «در ایام عید، هرساله، 15 درصد افزایش جمعیت نسبت به سال گذشته مشاهده می شود، اما با توجه به اینکه نوروز امسال با ایام میلاد ائمه معصومین(ع) و هم چنین ایام اعتکاف همزمان شده است، پیش بینی می‌شود، نوروز 98 افزایش جمعیت بیشتری در مسجد مقدس جمکران نسبت به نوروز سال های گذشته داشته باشد».
ایسنا همچنین در گزارشی که با عنوان «هیاهویی که 35 سال است نخوابیده» بر روی خروجی قرار گرفته، به موضوع قانون بانکداری بدون ربا پرداخته است. در بخشی از این گزارش که به بررسی نظرات تعدادی از مراجع عظام تقلید در مورد این مو ضوع اشاره کرده است، می‌خوانیم: «آیت‌الله مکارم شیرازی یکی دیگر از مراجع عظام تقلید نیز به جایگاه بانکداری اسلامی اشاره کرده و می‌گوید: در دنیای امروز بانکداری اسلامی، وجود بانک یک ضرورت است و اساسا بدون بانک نمی‌توان مبادلات و فعالیت‌های بزرگ اقتصادی کرد و زندگی بدون بانک بسیار سخت است. بانکداری از غرب به کشور آمده و ما از غرب پیروی کردیم؛ باید بانکداری را اصلاح و اسلامی کنیم؛ هر کاری می‌کنیم از طرف دیگر بوی غرب می‌دهد، خیلی کار می‌خواهد تا بانکداری تبدیل به اسلامی شود».
خبرگزاری دانشجویان ایران در مطلب دیگری به نقل خاطره‌ای از «محمدعلی بهمنی» در حاشیه مراسم بزرگداشتش در مشهد و رونمایی از کتاب «روزگار من و شعر» پرداخته است. این مطلب خبری با تیتر «بهمنی چگونه برای امام رضا(ع) شعر گفت؟» مخابره شده است.
کلیشه‌اندیشی، مانع اصلی نظریه‌پردازی در حوزه و دانشگاه‌ها» و «مرگ هم چاره دارد» دو عنوان خبری دیگر خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه و تا زمان تهیه این گزارش است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان هشت مطلب خبری را تا زمان تهیه این گزارش مخابره کرده است که در یکی از آنها آخرین جزئیات سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی تشریح شده است. در این خبر از حضور 57 شرکت کننده از چاد، موریتانی، افغانستان، تاجیکستان، عراق، کنیا، آمریکا، تونس، کامرون، توگو، غنا، هندوستان، سریلانکا، الجزایر، لبنان، سوریه، قرقیزستان، اوگاندا، عربستان، بروندی، کرواسی، بوسنی، پاکستان، تانزانیا، اندونزی، بنگلادش، ترکیه، فلسطین، ساحل عاج، آذربایجان، روسیه، آلبانی، مالاوی، سیرالئون، و جمهوری اسلامی ایران خبر داده شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان در خبر دیگری از برگزاری جشنواره علمی و پژوهشی «امین» توسط حوزه علمیه آیت‌الله «مجتهدی» خبر داده است. این جشنواره با هدف آشنایی طلاب با مضامین گام دوم انقلاب اسلامی و زمینه‌سازی برای تحقیق و پژوهش درباره مفاهیم و آموزه‌های اساسی آن در منظومه فکری رهبر انقلاب تشکیل می‌شود. طلاب شرکت کننده در این جشنواره باید مقالات پژوهشی با موضوعات اعلام شده درباره بیانیه گام دوم انقلاب را به آدرس اعلام شده ارسال کنند.
«مراسم تحویل سال 98 در حرم عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود/ میزبانی از 300 معتکف»، «ششمین دوره طرح دست‌های مهربانی با اجرای نیت بیش از 7 هزار و 100 موقوفه»، «گاهی سکوت سخت‌تر و عاقلانه‌تر است/ آفت سیاست‌ورزی»، «حدیث امام باقر(ع) درباره سخن نیک»، «دبیر ستاد احیای امر به معروف: اولویت ما آموزش مردم در امر به معروف و نهی از منکر مسئولان است» و «خضاب چیست؟ / فضایل حنا بستن در نگاه ائمه» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان است.
مهر
خبرگزاری مهر نیز همچون دیگر خبرگزاری‌ها در صفحه قرآن و متون دینی از حضور 57 نفر در مرحله نیمه‌نهایی سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی خبر داده است.
این خبرگزاری در خبر دیگری که به مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافته، به برگزاری جلسه هماهنگی برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اشاره کرده و به نقل از معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران نقل کرده است: «این مسابقات از ۲۱ فروردین سال آینده در تهران آغاز می‌شود و همه دستگاه‌ها مکلفند با عوامل اجرایی برگزاری این مسابقات همکاری کنند».
مهر همچنین در گفت‌وگویی با معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری اختتامیه اولین دوره جایزه جهانی دو سالانه کتاب برگزیده نهج‌البلاغه در روز 21 اسفندماه خبر داده است. نخستین دوره جایزه جهانی دوسالانه کتاب برگزیده «نهج البلاغه»، با هدف شناسایی آثار و نویسندگان برتر و معرفی شایسته آن‌ها به‌عنوان جامعه علمی، تشویق و حمایت از نویسندگان کتاب‌های برتر و دیگر مترجمان، مصححان و پژوهشگران همچنین تقویت روحیه و انگیزه‌های تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مرتبط با امام علی (ع) و نهج‌البلاغه برگزار شد.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران تنها خبر منتشر شده در صفحه دین تا زمان تهیه این گزارش را به بررسی کتاب «علی(ع) تجلی حق» پرداخته است. جلد پنجم کتاب «علی(ع) تجلی حق»، تألیف «محمد وجگانی» استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سال جاری از سوی انتشارات «آراد کتاب» راهی بازار نشر شد. این کتاب با محور قرار دادن کتاب شریف «نهج‌البلاغه»، در چهار بخشِ «نامه‌ها»، «حکمت‌ها»، «نامه شماره 31» و «شرح موضوعی دنیا در نهج‌البلاغه»، با ارائه مصادیق مختلف، به تشریح نگاه امیرالمومنین (ع) نسبت به دنیا می‌پردازد.
میزان
خبرگزاری میزان نیز در صفحه دین و اندیشه دو مطلب خبری مخابره کرده است که یکی از آنها نقل حدیثی از امام رضا(ع) و بیان فرق بین رسول و نبی است.
خبر دیگر این خبرگزاری به آیین رونمایی از کتاب «روزی که شهید شدم» اختصاص یافته است. این کتاب زندگی‌نامه داستانی شهید «حسین حسن‌زاده‌نمین» نوشته «ابوالقاسم وردیانی» است که مراسم رونمایی از آن روز گذشته برگزار شده است.
یادآور می‌شود، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز تا زمان تهیه این گزارش هیچ خبری بر روی خروجی صفحه معارف قرار نداده است.

انتهای پیام

captcha