تحقق امنیت دائمی با ارتقای سطح روابط ایران و عراق از امنیتی به اقتصادی و فرهنگی
کد خبر: 3797683
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
منصوری آرانی مطرح کرد:

تحقق امنیت دائمی با ارتقای سطح روابط ایران و عراق از امنیتی به اقتصادی و فرهنگی

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه سفر پربار رئیس‌جمهور به عراق نشان داد که دو کشور، عمق استراتژیک یکدیگرند، گفت: برای اینکه ثبات نسبی ایجادشده از سوی سیستم‌های دفاعی ـ امنیتی پایدار بماند باید مؤلفه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فعال و تقویت شود.

عباسعلی منصوری آرانی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در تحلیل و ارزیابی آثار و دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق گفت: سیاست خارجی کلان جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اولویت دادن به همسایگان و توسعه روابط با آن‌ها و به ویژه کشورهای همسایه اسلامی است و در این میان عراق به لحاظ اشتراکات عمیق و فراوان تاریخی و فرهنگی جایگاه ویژه‌ و استراتژیکی در سیاست خارجی ایران داشته است. 

 پیوند ناگسستنی ایران و عراق

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سفر حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی به عراق در شرایط ویژه‌ و خاصی اتفاق افتاد، گفت: بخشی از ثبات و امنیت امروز عراق مدیون تلاش‌ها و فداکاری‌ ایرانیان است و ایران هزینه‌های فراوان مادی و معنوی را برای ایجاد امنیت و ثبات در عراق و منطقه و رفع اشغال عراق از دست داعشی‌ها پرداخت کرده است و نهایتاً داعش با همکاری مشترک خوب ایران و عراق شکست خورد.

وی ادامه داد: لذا رهبران و مقامات عراق به این مهم رسیده‌اند که امروز علیرغم فشارهای زیاد امریکا به آ‌‌‌ن‌ها برای پذیرش تحریم‌ها‌ علیه ایران و گرایش به عربستان دین خود را به ایران بپردازند. البته عراق هم بین کسانی که در زمان بحران کنارش قرار گرفتند و آن‌هایی که در مقابلش بودند، انتخاب بزرگی کرد و ایران را انتخاب کرد. بر این مبنا سفر حسن روحانی توانست به منطقه و دنیا نشان داد که پیوندهای ایران و عراق فراتر از یک سری تعاملات و قراردادهای امنیتی و اقتصادی است و اشتراکات تاریخی، فرهنگی و عقیدتی دو کشور یک پیوند ناگسستنی میان دو ملت و به تبع آن دو دولت ایجاد کرده و فشارهای فوق‌العاده زیاد آمریکایی‌ها به عراق روابط دو کشور را تحت‌الشعاع قرار نداده است.

 منصوری آرانی اظهار کرد: استقبال بسیار خوب از رئیس‌جمهور و پیمان‌ها و قراردادهای امضا شده در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و توریسم، نویدبخش تقویت ثبات منطقه‌ است که با محوریت این دو کشور انجام خواهد شد. عراقی‌ها و ایرانی‌ها به خوبی دریافته‌اند که هر یک عمق استراتژیک دیگری است و تقویت و توسعه همکاری‌ها می‌تواند ثبات دفاعی ـ امنیتی، اقتصادی و سیاسی ایجاد کند. همچنین می‌توان از دانش و تجربیات علمی کشورمان برای کمک به توسعه علمی و فناورانه عراقی‌ها بهره برد.

تبدیل ثبات و امنیت موقت به دائمی با ارتقای روابط 

منصوری آرانی درباره ضرورت سوق یافتن تعاملات دو کشور به سمت همکاری‌های بلندمدت به ویژه در حوزه اقتصادی پس از عبور از فاز امنیتی گفت: اساسا برای اینکه ثبات نسبی ایجاد شده از سوی سیستم‌های دفاعی ـ امنیتی پایدار بماند باید مؤلفه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را فعال کرد تا به کمک مؤلفه دفاعی ـ امنیتی بیاید و آن را تقویت کرده و استمرار ببخشد.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: قطعا این پایداری و ثبات موقت زمانی به ثبات دائمی تبدیل می‌شود که تعاملات از سطح امنیتی به سطوح اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و اجتماعی ارتقا پیدا کند. بدون شک جمهوری اسلامی ایران باید در بعد اقتصادی پیوندهای محکمی با عراق برقرار کند تا همگام با تقویت سایر مؤلفه‌ها، ثبات و امنیت منطقه‌ای از استحکام مناسبی برخوردار شود. لذا در موضوعاتی مانند صادرات به عراق، تبادلات علمی، توریسم مذهبی و تفریحی، فعالیت‌های عمرانی و آبادانی و همکاری‌ها در حوزه نفت و گاز در اوپک و روابط دوجانبه، می‌توان تعاملات را بسیار بیش از میزان فعلی توسعه داد.

مرزهای دو کشور باید به جولانگاه بخش خصوصی تبدیل شود

وی اظهار کرد: انتظار از این سفر و دیدارها و توافقات صورت گرفته این است که ایران همانطور که اولین کشور حامی عراق در مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت عراق بود، اولین کشوری باشد که حضور فعالانه و مؤثری در بازسازی و آبادانی عراق ایفا کند و این منتج به رونق اقتصادی در دو کشور شود.  منصوری آرانی در پایان اظهار کرد: براین اساس پیمان‌های امضا شده باید به سرعت جنبه عملیاتی پیدا کند و مرزهای دو کشور جولانگاه تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان دو کشور شده و تسهیلات لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دو کشور و رفع موانع آن در نظر گرفته شود تا با تقویت این پیوندها، آثار تحریم‌های آمریکا به حداقل برسد و روابط دو کشور از تبعات منفی آن مصون بماند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha