احترام به پرسشگری جوانان/ نیاز امروز، ارائه آموزه‌های اسلامی مطابق نیاز مخاطب است
کد خبر: 3798653
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹
آیت‌الله فاضل لنکرانی:

احترام به پرسشگری جوانان/ نیاز امروز، ارائه آموزه‌های اسلامی مطابق نیاز مخاطب است

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو جامعه مدرسین حوزه و رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: اگر دست روی دست بگذاریم، روزی می‌آید که بنیان خانواده‌ها در ایران متزلزل و از بین رفته است. کارکردن به این است که مسائل خانواده‌ها را به قرآن و سنت عرضه کنیم و با استفاده از این مجموعه، طرحی برای همان دوره و همان زمان ارائه دهیم. این کار می‌شود نظام علمی پاسخگو به نیاز جامعه که اسلام داعیه‌دار آن است.

دوره نوشتن تفاسیر جدید خاتمه نیافته است/ توطئه دشمنان؛ عامل اختلاف شیعه و سنیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، امروز 26 اسفندماه در دیدار جمعی از طلاب گروه تبلیغی سیستان و بلوچستان گفت: با همه تلاش‌های زیادی که علمای فریقین از شیعه و سنی در ابعاد مختلف، در فقه، در اخلاق، در اعتقادیات، در تفسیر، در حدیث، در تاریخ، در سیره و .. کرده‌اند هنوز بخش عمده‌ای از این دین به صورت خام در همین متون اصلی ما باقی مانده است.
وی با بیان اینکه در روایات ما نسبت به قرآن بسیار تأکید شده است اظهار کرد: «القرآن یجری مجری الشمس و القمر» به این معناست که علما و پیروان قرآن در هر زمانی یک تدبّر جدید در قرآن کنند و یک در و گوهرهای جدیدی را از این قرآن کریم برای نسل معاصر خودشان بیرون بیاورند، واقعش این است که ما اگر بگوئیم تفسیر فخر رازی، تفسیر روح المعانی آلوسی و تفسیرهای دیگر علمای اهل‌سنت و همچنین تفاسیر شیعه که مهم‌ترینش تفسیر مجمع البیان، تفسیر المیزان است داریم، باز هم باید تفسیرها در قرآن نوشته و باز باید این سؤالات جدید نسل امروز بشر را به محضر قرآن ببریم.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با طرح این سؤال که چرا دشمن به دنبال ایجاد تفرقه بین علمای اسلام است؟ ادامه داد: اینها دنبال این هستند که اسلام نباشد، امروز اسرائیل هدف اولی و اصلی‌اش اینست که اسلام نباشد برایش شیعه و سنی فرق نمی‌کند، یک سؤال دیگری مطرح است که چرا دنبال این هستند که اسلام نباشد؟ اگر اسلام بر همین نماز و روزه و حج و قرائت قرآن و این امور این چنینی منحصر کنیم، مگر مخالفتی با مطامع آنها دارد؟ نه، آنها می‌دانند که اسلام در هر عصری حرف برای گفتن بشر آن روز دارد این را می‌دانند، یهودیت اینطور نیست، مسیحیت اینطور نیست، الآن شما ببینید در مسائل جدیدی که پیش می‌آید یهودیت و مسیحیت حرف دینی تازه‌ای نمی‌توانند مطرح کنند اما آنکه می‌تواند مطابق با نیاز روز و مبتنی بر منابع اصیل خودش حرف بزند و حرف محکم بزند اسلام است.
عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: اسلام برای هر مطلبی حرف دارد، ما وقتی پیامبر خودمان را پیامبر خاتَم می‌دانیم خاتَمیت مساوی با جامعیت است، خاتمیت یعنی خدا می‌خواهد بفرماید من به وسیله این قرآن و پیامبر و آنچه که پیامبر فرموده همه حرف‌ها را برای شما زدم، چیزی نیست که شما به قرآن و سنت عرضه کنید و جوابش را پیدا نکنید؟ لذا این نتیجه را می‌گیرم که هم علمای شیعه و هم علمای اهل‌سنت و هم طلاب شیعی و طلاب اهل سنت، همه باید در مسائل علمی مربوط به منابع کار فراوانی را انجام بدهیم، باید کار کنیم. شما ببینید الآن این سؤالاتی که در مسائل پزشکی، سؤالاتی که در مسائل اقتصادی، سؤالاتی که در مسائل اجتماعی به وجود می‌آید، همه اینها سؤالات جدیدی است، اینها را باید ما پاسخ بگوئیم، علما باید پاسخ بگویند.
عمل به حدیث «السؤال نصف العمل»؛ ضرورت امروز جامعه علمی
وی تاکید کرد: اگر ما بسنده کنیم به آنچه فقط در کتب‌مان آمده این اشتباه بزرگی است، آنها چراغ راه برای ما هستند، آنها دست ما را می‌گیرند که ما بتوانیم در مباحث حرف را محکم بزنیم ولی اگر بخواهیم بسنده کنیم یعنی ما چیزی به نام السؤال بدعة نداریم، اگر در یک زمانی یک بخشی از مذاهب اسلامی آن هم شاید روی جهاتی بوده، ما امروز باید به روایت «السؤال نصف العمل» عمل کنیم، امروز سؤال خودش نیمی از علم است، سؤال حقّ است، جوان امروز و نسل امروز حق دارد سؤال کند ما نباید بگوییم چه حقی داری که سؤال کنی؟ لذا این را عرض می‌کنم که ما خودمان را هر چه بیشتر تجهیز کنیم.
توصیه مرحوم آیت‌الله لنکرانی به طلاب اهل سنت
فاضل لنکرانی افزود: من یادم می‌آید در همان زمانی که مرحوم والد ما رضوان الله علیه در بندر لنگه بودند بعد هم با علمای هرمزگان و حتی با علمای اهل‌تسنن ارتباط داشتند و گاهی اوقات اینجا تشریف می‌آوردند. یکی از مطالبی که ایشان به آنها می‌گفت می‌فرمودند من از اینکه طلبه‌های شما یک دوره کمی را می‌گذرانند و بعد می‌روند امام جمعه می‌شوند یا مسئولیتی پیدا می‌کنند و درس را رها می‌کنند تأسف می‌خورم! این یک مسئله مهم است یعنی علمای اسلام امروز وظیفه اولی‌شان این است که کاوشی عمیق‌تر، وسیع‌تر داشته باشند و ما امروز باید زیبایی‌ها و هنرهای دین را بیرون بیاوریم.
وی با بیان اینکه دنیای غرب با طراحی‌ای که فلاسفه آنها کردند می‌خواهند جوان‌ها را مشغول به فساد کنند بیان کرد: گفتند راهش این است که بنیان خانواده را از بین ببرد، اسلام چقدر راجع به خانواده حرف دارد؟ چقدر راجع به خانواده مطلب دارد؟ دشمن نگذاشته این مطالبی که اسلام برای تحکیم خانواده دارد که امروز یکی از ضرورت‌ها و مسائل اساسی دوران ماست، مطرح شود؛ دشمن کار می‌کند در همین ایران، در کشورهای اسلامی که زیر پرچم اسلام هستند،تا خانواده را از بین ببرد مثلا با این شبهه که نکاح یعنی چه؟ اینکه دو نفر بنشینند و ملتزم به عقد زوجیّت این یک چیز خرافی است، بروید همینطور با هم زیر یک سقف زندگی کنید و هر روز هر کدام نخواستید ساک‌تان را بردارید و بروید.
وی با اشاره به رسالت حوزه علمیه اظهار کرد: اگر دست روی دست بگذاریم، یک روزی را صبح می‌کنیم که بنیان خانواده‌ها در ایران هم از بین رفته و متزلزل شده. هم علمای شیعه و هم اهل‌سنت باید کار کنند. کارکردن به این است که بیاییم چند تا حدیث از متون خودمان برداریم و چند آیه هم برداریم بگوئیم این دستورات اسلام است، این اول راه است، هر زمانی برای بنیان خانواده باید ضرورت‌ها و مسائل آن زمان را به قرآن و سنت عرضه کنیم و با استفاده از این مجموعه ما یک طرحی برای همان دوره و همان زمان بدهیم، این می‌شود نظام اسلامی، این می‌شود نظامی که اسلام داعیه‌دار آن است باید از جهت علمی خیلی کار کنیم.
تحمل شنیدن سخنان مخالفان را در خود بالا ببریم
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر تحمل عقائد مختلف بیان کرد: واقعاً امروز در میان خودمان باید حرف مخالفین هر مذهب را گوش دهیم؛ ادله‌اش را ببینیم تا به یک نتیجه درستی برسیم، ما دنبال این نیستیم که بگوئیم آنچه ما می‌گوئیم...؛ بلکه ما می‌گوئیم آنچه خدا فرموده، آنچه پیغمبر فرموده، آنچه جزء مسلمات دین است را به میدان بیاوریم، روی اینها کار کنیم لذا باید سعه صدر داشته باشیم. شما امروز کتابخانه‌ای از کتابخانه‌های علمای طراز اول قم را نخواهید دید الا اینکه در کنار کتاب‎های علمای شیعه کتاب‌های اهل‌سنت وجود دارد، همینطور از کتاب‌های اهل شیعه در کتابخانه‌های اهل‌سنت هم باید باشد.
فاضل لنکرانی تاکید کرد: قرآن بر اطاعت از خدا، رسول و اولی الامر تاکید دارد؛ بنده گاهی اوقات فکر می‌کردم که اطیعوا الله که همیشگی است، اطیعوا الرسولش هم همیشگی است آن هم در طول تاریخ است، آیا اولی الامر نباید همیشگی باشد؟ این هم نباید یک گروهی باشند که این هم به مثل اطاعت خدا و اطاعت رسول همیشگی باشد، حالا یک نظر این است که اولی الامر یعنی آن کسی که به حسب ظاهر الآن حاکم است خواه به حق باشد یا ناحق باشد، اینجا حتماً ملاحظه کردید فخر رازی در تفسیر خودش می‌گوید تردیدی نیست که در اینکه این اولی الامر باید معصوم باشد، چرا؟ چون وقتی اطاعت خدا، اطاعت رسول، اولی الامر هم کنار اطاعت خدا و رسول قرار داده، یعنی هر چه اولی الامر گفتند درست است پس باید معصوم باشند.
عضو جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر فعالیت علمی روی این آیات محوری افزود: در زمان ما، فرض کنید آیا واقعاً به هرحکام کشورهای اسلامی می‌توانیم بگوییم مصداق یک اولی الامر هستند، آیا می‌شود گفت حاکم عربستان با این قتل و جنایت فجیعی که در یمن انجام می‌دهد مصداق اولی الامر است؟‌ با اینکه این همه منابع مسلمان‌ها را در اختیار کفار قرار می‌دهد که ترامپ در یک سفر 400 میلیارد دلار از اینها دوشید، در یک جلسه، این 400 میلیارد مال چه کسی است؟ مگر مال این مسلمان‌ها نیست؟ چطور یک کسی که خودش را حاکم می‌داند، خودش را خادم الحرمین می‌داند، این پول مسلمان‌ها را به جای اینکه در اختیار این همه مسلمان‌های فقیر بیچاره قرار بدهد در اختیار کفار قرار می‌دهد؟ کشورهای کفر را دارند آباد می‌کنند. 
تبادل نظر علمای شیعه و سنی؛ دستور صریح قرآن است
وی تاکید کرد: باید جلساتی گذاشته شود و علمای اهل‌سنت و اهل شیعه بیاید حرف‌هایشان را کاملاً بزنند، این برای ما خیلی مهم است که اولی الامر که یک اطاعت همیشگی تا روز قیامت دارند چه کسانی هستند؟! این دستور صریح قرآن است. واقعاً باید این مسائل را کنار گذاشت، باید با منطق، با استدلال، بدون هر گونه دخالت دادن اموری که به مسائل علمی لطمه می‌زند، چطور قمی بودن با استان هرمزگان بودن برای ما هیچ نقشی در بحث ندارد، وقتی بحث می‌کنیم هیچ وقت به عقل من خطور نمی‌کند که من قمی هستم، چون من قمی‌ام باید حرفم را قبول کنید، یا چون شما اهل استان هرمزگان هستید من باید حرف شما را قبول کنم، هر کسی فکری کرده، تحقیقی کرده و اعتقادی دارد، این جنبه‌های اعتقادی را در مسائل علمی نقش ندهیم، در مسائل علمی بحث کنیم، دلیل بیاورید، تنها چیزی که در بحث حاکم باشد باید دلیل باشد.
وی با بیان اینکه امروزه دشمنی دشمن بیشتر شده است بیان کرد: شما یک مراجعه به این فضاهای مجازی، بکنید. مراکزی امروز در اسرائیل درست شده که هر روز دنبال این هستند که به یک آیه‌ای از آیات قرآن یا از جهت ادبی، یا از هر جهتی اشکال وارد کنند، پس معلوم می‌شود دشمنی خیلی زیاد شده، در زمان پیامبر دور هم می‌نشستند یک سوره‌ای را جعل می‌کردند که بخواهند تحدی کنند و با قرآن مقابله کنند، که نمی‌توانستند! الآن هم بحمدالله نمی‌توانند، ولی الآن مسئله مهمتر از تحدی است، تحدی در همین اندازه است که ما به مثل این قرآن می‌آوریم ولی امروز دشمنان می‌گویند این قرآن اشکالات دارد، یک مسئله بالاتری است.
حمایت دشمنان از پایان‌نامه‌های ضدقرآنی
فاضل لنکرانی گفت: در کشورهای مخالفین اسلام، دانشگاه‌ها درست کردند پایان‌نامه‌ها را بردند به این سمت که هر دانشجویی یک مقاله بنویسد علیه یکی از آیات قرآن، حالا آیاتی که مربوط به احکام است، آیاتی که مربوط به اخلاق است، مربوط به جنگ است،‌مربوط به سیاست و جهاد است، دشمنی امروز خیلی شدید شده، عقل می‌گوید ما باید با همه وجود اسلام را حفظ کنیم، برای حفظ این اسلام باید اختلافات کنار برود.
این استاد حوزه با بیان اینکه امروز مظهر اصلی تروریسم و کانون تروریسم و کارخانه تروریسم خود آمریکاست، گفت: مگر آمریکایی‌ها نگفتند ما داعش را تربیت کردیم، ما ایجاد کردیم، اما اینها آمدند اسم مسلمان‌ها را تروریسم گذاشتند. خودشان بدترین و فجیع‌ترین جنایت‌ها را انجام می‌دهند اینها را به مسلمان‌ها نسبت می‌دهند، در قضیه مسجد نیوزلند هم که فاجعه‌ بسیار سنگینی است اینها اتفاقاً دنبال این هستند که اسلام هراسی در اروپا انجام بدهند و مردم را از اسلام دور کنند.
فاضل لنکرانی با بیان اینکه این دشمنی‌های بین مذاهب اسلامی را خود دشمن اسلام ایجاد کرده است تصریح کرد: همیشه در طول تاریخ علمای شیعه علمای اهل‌سنت برادر هم بودند رفیق بودند، یکی بودند، الآن که مراجع ما می‌فرمایند نگوئید اینها برادر ما هستند، اینها خود ما هستند، همینطور است، چرا خود ما؟ برای اینکه همه مسلمانیم، هر کسی مسلمان است ید واحده است، مسلمان‌ها همه ید واحده هستند لذا این وظیفه علماست، علما باید به مردم بگویند مراقب باشید دشمن در بین شما ایجاد اختلاف نکند، اگر یک کسی هم یک حرف اختلافی زد از جمع خودتان طرد کنید، اگر یک کسی دنبال این است که یک شعله‌ای را بین شیعه و سنی یا مذاهب دیگر شعله‌ور کند باید طرد کرد و نباید گذاشت حضور داشته باشد.
انتهای پیام
captcha