رفع مشکلات جامعه در گرو آگاهی از حقوق شهروندی
کد خبر: 3799156
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
جواد نوروزی بیان کرد:

رفع مشکلات جامعه در گرو آگاهی از حقوق شهروندی

گروه جامعه ــ رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه حقوق شهروندی با تأکید بر اینکه آگاهی از حقوق شهروندی منجر به کاهش مشکلات کنونی جامعه می‌شود، گفت: سال 98 سال سختی خواهد‌ بود و مردم باید با حقوق و تکالیفشان برای گذار از این بحران آشنا‌ شوند.

جواد نوروزی، رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه حقوق شهروندی، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به تشریح اهمیت آگاهی مردم از حقوق شهروندی خود برای کاهش مشکلات و معضلات کنونی جامعه پرداخت و بیان کرد: آگاهی آحاد جامعه و مردم از حقوق شهروندی، وظایف و تکالیفشان نه تنها موجب دستیابی بهتر افراد به حقوق خودشان می‌شود، بلکه سبب می‌شود به حقوق دیگران هم احترام بگذارند و حق دیگران را ادا کنند.

وی ادامه داد: آگاهی از حقوق شهروندی موجب برقراری ارتباط صحیح بین افراد جامعه می‌شود. بسیاری از معضلات و مشکلاتی که در جامعه کنونی گریبانگیر افراد جامعه شده به دلیل ناآگاهی از حق و البته وظایفشان است. بر اساس تحقیقات و یافته‌های پژوهشی دانشمندان علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی هر سه بعد حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی نه تنها رابطه معناداری با رفتار اجتماعی دارد، بلکه اساس و بنیان ارتباطات اجتماعی را مستحکم می‌کنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه حقوق شهروندی تصریح‌ کرد: درست است که در وهله اول این طور به نظر می‌رسد مباحث حقوق شهروندی چندان دغدغه و محور تفکر مردم نیست، اما بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌هایی که مردم دارند ریشه در عدم آگاهی آحاد جامعه با وظایف و تکالیف خودشان دارد. امروزه 22 میلیون پرونده در محاکم وجود دارد و این پرونده‌ها معضلات بزرگی را برای مردم و مسئولان به وجود آورده‌اند و بر سایر مؤلفه‌های اجتماع نیز تأثیر گذاشته‌اند و ضربه زده‌اند، در حالی که آگاهی و دانستن این حقوق و تکالیف بسیاری از این معضلات و گرفتاری‌های مردم را از بین می‌برد.

وی گفت: برای مثال اگر آگاهی نباشد و مردم وظایفشان را در قبال همدیگر ندانند در جاده بی‌احتیاطی می‌کنند و موجب مرگ یا معلولیت خود، دیگران و بی‌سرپرستی تعدادی کودک می‌شوند. این کودکان با آسیب‌های نبود والدین بزرگ می‌شوند و چرخه آسیب تداوم می‌یابد. از سوی دیگر وقتی آمار تصادفات بالا می‌رود دولت هزینه‌های زیادی را صرف جبران این خسارت‌ها می‌کند و مجبور است بودجه سایر مراکز را کاهش دهد و آسیب این چرخه باز هم به خود فرد بازمی‌گردد. پس نهادهای آموزشی باید به مردم یاد دهند که آسیب عملکردهای فردی به خود شخص باز خواهد گشت.

نوروزی در پاسخ به این سؤال که در سال‌های اخیر مردم با کدام حقوق شهروندی بیشتر آشنا شده‌اند؟ گفت: بزرگ‌ترین دستاورد سال‌های اخیر بحث حق مشارکت بود که مردم به خوبی با آن آشنا شدند و فهمیدند حق مشارکت سیاسی دارند و باید از این حق به نحو احسنت استفاده‌ کنند. حق سلامت هم حق دیگری بود که دولت به خوبی به آن توجه کرد. حق آسایش، داشتن محیط و جامعه آرام که در بحث سیاست خارجی مطرح شد نیز از حقوق دیگری بود که مردم با لزوم داشتن آن آشنا شدند.

وی در پاسخ به این سؤال که کدام حقوق باید در سال 98 بیشتر مطرح شود؟ گفت: سال 98 سال سختی خواهد بود چرا که اقتصاد ما دچار بحران است. مردم باید با حقوق و تکالیفشان در همراهی دولت برای گذار از این بحران آشنا شوند.

نوروزی اظهار امیدواری کرد دولتمردان سال خوبی را برای مردم ایجاد کنند چرا که مردم حق داشتن زندگی آرام و سالم و جوانان حق مسکن، ازدواج، اشتغال و ... دارند و اینها بار مسئولیت دولتمردان و کسانی را که باید این حقوق را مردم تأمین کنند سنگین می‌کند.

انتهای پیام 

captcha