اعلام آمادگی و حضور دانشگاهیان در میدان کمک به سیل‌زدگان
کد خبر: 3799766
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱

اعلام آمادگی و حضور دانشگاهیان در میدان کمک به سیل‌زدگان

گروه دانشگاه ــ دانشگاه‌های کشور برای امدادرسانی به سیل‌زدگان در استان‌های حادثه‌دیده، آمادگی مراکز زیرمجموعه خود را برای اسکان موقت در مساجد، خوابگاه‌ها، مهمان‌سرا‌ها و نیز در اختیار قرار دادن ابزار و ادوات برای تسریع در امر امدادرسانی اعلام کرده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ این روز‌ها مناطق شمال، غرب و جنوب غرب کشورمان درگیر بحران وقوع باران‌های سیل‌آسا، طغیان سدها، آب‌گرفتی معابر در مسیر حرکت رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیل به داخل شهر‌ها و روستا‌ها شده‌اند و موجب وقوع آسیب‌های جدی به این مناطق شده و چند تن از هموطنان بر اثر وقوع این حادثه جان خود را از دست داده‌اند. در اثنای این رخداد و در کنار کمک‌های امدادی و حضور نیرو‌های مردمی، دانشگاهیان نیز هم‌پای مردم، امدادگران و مسئولان امر پای کار آمده‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در راستای کمک به هموطنان سیل‌زده، با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود به پویش جمعیت هلال‌احمر پیوست. وی در این پیام آورده است: «اکنون که سیل ویرانگر هم‌زمان با رستاخیز طبیعت و فرا رسیدن بهار، دلخوشی‌ها و شادی‌های عید را برای هموطنان عزیز در برخی استان‌های کشور تلخ کرده و برخی شهر‌ها و روستا‌ها را درگیر کرده است، من به همراه خانواده‌ام به پویش هلال احمر برای کمک به سیل‌زدگان می‌پیوندیم و شما را نیز به این امر خیر دعوت می‌کنیم».


ارسال اقلامی از دانشگاه پیام‌نور به مناطق سیل‌زده
محمدرضا زمانی، رئیس دانشگاه پیام‌نور، هم امدادرسانی به مردم سیل‌زده را در چنین شرایط بحرانی مهم‌ترین وظیفه انسانی تمامی هموطنان دانست و گفت: اولین محموله کمک‌های دانشگاه پیام نور که شامل اقلام ضروری و مواد مورد نیاز شامل آب آشامیدنی، لوازم بهداشتی، مواد خوراکی، پتو و …هستند، از طریق کانون هلال احمر دانشجویی به دست مردم سیل‌زده رسیده است و به زودی محموله‌های دیگر نیز تهیه و ارسال خواهد شد.
زمانی از تمامی همکاران علمی و اداری و نیز دانشجویانی که توانایی امداد رسانی به مردم سیل‌زده را دارند دعوت کرد تا در این امر خداپسندانه و کمک به همنوعان خود اقدام کنند.
وی افزود: در ایامی که تمامی ایرانیان در تعطیلات عید نوروز و شادی این ایام به سر می‌برند، نمی‌توانیم از دور نظاره‌گر درد و رنج تعداد کثیری از هموطنان عزیزمان، که به دلیل حادثه سیل دچار خسارات فراوانی شده‌اند، باشیم و این وظیفه همه ماست که با وحدت و همدلی بیشتر مشکلات ناشی از سیل ویرانگر را کمرنگ و در جهت کاستن از تألمات مردم استان قدمی برداریم.
رئیس دانشگاه پیام نور تأکید کرد: دانشگاه پیام نور در استان گلستان هم‌اکنون با تمام ظرفیت و امکانات آماده خدمت و کمک‌رسانی به مردم شریف این استان است.

آماده‌باش دانشگاه آزاد برای امدادرسانی به سیل‌زدگان و مناطق در خطر
علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، هم با اشاره به ضرورت امدادرسانی به مردم مناطق سیل‌زده خطاب به محمدمهدی طهرانچی، رئیس این دانشگاه، بر بسیج امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد به ویژه تمامی واحد‌های این دانشگاه در مناطق سیل‌زده و انجام اقدامات فوری تأکید کرد.
وی افزود: ضروری است اقدامات فوری از سوی رؤسای واحد‌های دانشگاهی در استان و مناطق همجوار در این زمینه انجام شود. همچنین لازم است تمامی واحد‌ها در سایر استان‌های دیگر نیز به عنوان استان‌های معین و در محدوده‌ای که از سوی رئیس دانشگاه تعیین می‌شود، به کمک مردم استان‌های مصیبت دیده بشتابند.
رئیس هئیت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به ضرورت همراهی با مسئولان و نهاد‌های امدادرسان و دست اندرکار افزود: در زمینه خدمات‌رسانی و امداد به منظور اقدامات کارآمدتر و سریع‌تر در زمینه خدمات‌رسانی و همچنین پرهیز از کار موازی در روند کمک‌رسانی، باید توجه به ایجاد هماهنگی با مسئولان و دست‌اندرکاران مورد توجه جدی قرار گیرد.
در پی این دستور، بیژن رنجبر، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بلافاصله پس از دستور مقام معظم رهبری و پیام رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنا، به دستور ریاست دانشگاه ستاد مدیریت مقابله با بحران سیل در سازمان مرکزی تشکیل و هماهنگی‌های لازم برای کمک به هموطنان سیل‌زده انجام شد.
قائم‌مقام رئیس دانشگاه در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی با اشاره به اعطای مجوز‌های لازم به رئیس استان گلستان به منظور استفاده از زیرساخت‌ها، امکانات و منابع دانشگاه، افزود: علاوه بر این مجوز‌ها با هماهنگی‌هایی که با بسیج کارکنان دانشگاه انجام شده، تمامی فرماندهان بسیج کارکنان دانشگاه آمادگی لازم را برای جمع آوری کمک‌های همکاران و ارسال آن‌ها برای مناطق سیل‌زده دارند و در حال خدمت‌رسانی در این حوزه هستند.
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان نیز با بسیج امکانات موجود در واحد‌های سطح استان در حال خدمت‌رسانی به همکاران و هموطنان است و علاوه بر استفاده از فضا‌های دانشگاه، اقدام به تأمین غذای گرم و سایر امکانات مورد نیاز سیل‌زدگان کرده است.
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اعزام تیمی از سازمان مرکزی به مناطق سیل‌زده به مدیریت رئیس حراست دانشگاه برای بررسی ابعاد بحران و کمک به حادثه‌دیدگان، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد تا علاوه بر مشارکت و مدیریت بحران در این مقطع، به کاهش اثرات روحی، روانی، فرهنگی و اجتماعی حاصل از بروز حادثه در مناطق آسیب‌دیده به صورت علمی وارد عمل شود و نقش اجتماعی خود را در این زمینه ایفا کند، چرا که دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به مردم است و باید در خدمت مردم باشد.
رنجبر گفت: علاوه بر این اقدامات با توجه به احتمال وقوع سیل در استان‌های جنوبی کشور به تمامی رؤسای استان‌های جنوبی اعلام آماده‌باش کامل شده است تا در صورت وقوع سیل در این مناطق برای کمک به حادثه‌دیدگان وارد عمل شوند.

آمادگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای امدادرسانی به سیل‌زدگان
ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، با اعلام آمادگی امدادرسانی این دانشگاه گفت: وقوع حادثه سیل مخرب در برخی از استان‌های کشور که موجب سرگردانی جمعی از هم‌میهنان گرامی در آغازین روز‌های بهار طبیعت شد و خسارت‌های سنگینی را نیز متوجه خانه‌ها و مزارع و زیرساخت‌های شهری و روستایی ساخت، موجب تأسف و تألم خاطر شد.
وی ادامه داد: بی‌شک بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله، امتحان و آزمونی از سوی پروردگار متعال برای محک زدن صبر و توکل بندگان است و ان‌شاءالله سیل‌زدگان در سایه کمک‌های فوری مردم و نهاد‌های مسئول با شکیبایی از این برهه حساس و سخت گذر خواهند کرد.
صالحی عمران با اعلام اینکه تعداد ۵ آموزشکده فنی و حرفه‌ای در استان گلستان فعالیت دارند، از آمادگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای امدادرسانی به سیل‌زدگان در این استان خبر داد و گفت: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده مراکز فنی و حرفه‌ای آمادگی اسکان موقت در مساجد، خوابگاه‌ها، مهمان‌سرا‌ها و سوله‌های ورزشی به سیل‌زدگان را دارند.
وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان گلستان آمادگی لازم جهت تحویل ماشین‌آلات سبک و سنگین موجود در مراکز را به نهاد‌های امدادرسان را دارد، گفت: کارکنان و دانشجویان این دانشگاه در استان‌های گلستان، مازندران، کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان، لرستان و فارس آماده همکاری در زمینه‌های خدماتی، بازسازی مناطق تخریب شده و فنی در مناطق حادثه‌دیده را دارند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پایان ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان، از خانواده بزرگ دانشگاه فنی و حرفه‌ای خواست تا همچون گذشته برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان و تأمین مایحتاج اولیه حضور پررنگ داشته باشند.

اسکان ۵۰ خانواده از مسافران نوروزی درگیر در سیلاب در دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید باهنر شیراز
یادآور می‌شود در پی سامانه جوی ناپایدار و وقوع رگبار باران و رعد و برق، آب‌گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی در اکثر استان‌های کشور، با عنایت به هماهنگی مسئولان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در جهت امدادرسانی به سیل‌زدگان با همکاری شهرداری شیراز و ستاد مدیریت بحران استان فارس، ۵۰ خانواده از مسافران نوروزی درگیر در سیلاب این شهر در دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید باهنر شیراز اسکان داده شدند.

جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی استادان بسیجی سراسر کشور و ارسال به مناطق سیل‌زده
سازمان بسیج استادان کشور نیز با اعلام فراخوان به کانون‌های بسیج استادی و استادان بسیجی سراسر کشور، خواستار مشارکت حداکثری همه اقشار به ویژه استادان دانشگاه در امدادرسانی به استان‌های سیل‌زده کشور شد. در این فراخوان ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های مصیبت‌دیده از سیل ویرانگر اخیر در کشور، از استادان دانشگاه‌های سراسر کشور درخواست کرد تا همانند همیشه به وظیفه ملّی و انقلابی خود عمل کرده و کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را از طرق پیش‌بینی شده و با هماهنگی مسئولان بسیج استادان استان، به مناطق سیل‌زده کشور ارسال کنند.
در این فراخوان برخی اقلام ضروری و مورد نیاز در استان‌های سیل‌زده مانند خوراکی‌ها بخصوص کنسروجات، پتو، آب آشامیدنی، اقلام بهداشتی خانواده و نوزادان، مواد شوینده، ظروف یکبار مصرف و چادر مسافرتی اعلام شده است.

انتهای پیام
captcha