طرحی نو برای سر و چشم و قلبمان
کد خبر: 3799798
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
سنگری تبیین کرد:

طرحی نو برای سر و چشم و قلبمان

گروه معارف ــ نویسنده و محقق عاشورایی با اشاره به دعای سال نو، در باب اینکه چه برنامه‌ای برای آینده خود ترسیم کنیم، گفت: در طلیعه خلقت انسان، خداوند چند مجسمه نمادین به آدم نشان داد که آنها را فراروی خود قرار دهد و اینها طرحی نو برای تحقق احسن‌الحال هستند.

سنگری

به گزارش ایکنا از خوزستان، اولین برنامه مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا، شامگاه ششم فروردین‌ماه در دزفول برگزار شد.

‌محمدرضا سنگری، نویسنده و محقق عاشورایی در این برنامه گفت: بر مبنای همین دعایی که در طلیعه سال می‌خوانیم هر سال این پرسش را می‌توان مطرح کرد که اگر تحویل اتفاق می‌افتد، ما چه چیزی را باید تحویل بگیریم و چه چیزی را باید تحویل بدهیم؟ کسی که حَوِل؛ یعنی سال و تغییر سال را می‌آفریند چه انتظاری از ما دارد؟ و در این پیام روشن و مشخص آغاز سال ما چه باید بکنیم و چه برنامه‌ای داشته باشیم؟ اگر خداوند مدبر است و تدبیر می‌کند ما چه طرح و برنامه‌ای برای آینده خودمان باید ترسیم بکنیم؟

در ادامه سنگری در باب بهترین خصوصیاتی که انسان باید به آن‌ها گرایش داشته باشد و بدترین خصوصیاتی که باید از آن‌ها دوری کند و لازم است در آغاز هر سال درباره این خصوصیات با خود خلوت کند، نکاتی را مطرح کرد و گفت: در طلیعه خلقت انسان، خداوند 6 مجسمه را به آدم نشان داد که خیلی نمادین و آموزنده هستند؛ سه‌ مجسمه بسیار زشت و نازیبا و سه مجسمه دیگر در نهایت زیبایی بودند؛ خداوند به آدم فرمود سعی کن در حیات و زندگی خود همیشه این مجسمه‌ها را فرارو و نصب العین قرار دهی.

سر زیبا داشتن بهره‌مندی از توانمندی عقلی است
وی ادامه داد: مجسمه زیبای اول که سر بسیار زیبایی داشت نماد عقل بود. کسی که قرار است زیست زیبا داشته باشد، باید سر زیبا داشته باشد و سر زیبا داشتن بهره‌مندی از توانمندی عقلی است. این توانمندی در چند حوزه قابل بررسی است: یکی از این عقل‌ها عقل معیشت است؛ یعنی برنامه‌ریزی و تدبیر درست در عرصه زندگی.

وسیله‌ بی‌استفاده در زندگی نشانه عقل معیشتی نارساست
سنگری افزود: متأسفانه خیلی از ما در زندگی در این زمینه دچار مشکل هستیم؛ مثلاً خانم‌ها بررسی کنند چقدر از وسایل جهیزیه آنها بعد از گذشت چندین سال بی‌استفاده مانده یا آقایان بررسی کنند از چند درصد ظرفیت گوشی‌هایی که دارند استفاده کرده‌اند؟ یا دقت کنیم وقت اسباب‌کشی، چه‌قدر به وسیله اضافه  برمی‌خوریم که مجبوریم آن ها را دور بیندازیم؟ هرگاه وسیله‌ای در زندگی معطل و بی‌استفاده ماند این می‌شود عقل معیشتی نارسا.

نویسنده کتاب حنجره معصوم بیان کرد: عقل دوم، عقل سیاسی است؛ منظور کنش‌هایی که انسان در شکل کلان با جامعه و جهان دارد؛ به عنوان مثال در اتفاقی که در29 اسفند، چند ساعت قبل از تحویل سال، در دزفول افتاد، به نظر شما چقدر عقل سیاسی دخیل بود؟ عقل اعتقادی و عقل ارتباطی از دیگر انواع عقل است. مجسمه دوم چشمان زیبایی داشت، خداوند فرمود این حیا است، حیا در چشم. مجسمه زیبای سوم، قلب زیبایی داشت که خداوند فرمود این مجسمه رحمت و مهربانی است.

تمام آنچه در کربلا اتفاق افتاد ریشه در حسد دارد
وی سه مجسمه نازیبا را این چنین معرفی کرد: مجسمه اول که دارای سر بسیار زشتی بود ، تکبر بود. مجسمه دوم که دارای چشمان بسیار زشتی بود طمع بود که نجس‌تر از آن در دنیا وجود ندارد و مجسمه سوم که دارای قلب بسیار زشتی بود حسد بود. تمام آنچه در کربلا اتفاق افتاد ریشه در حسد دارد.

انتهای پیام

captcha