12 فروردین؛ بعثتی مجدد در عصر جاهلیت مدرن/ «رونق تولید» به منزله روح اقتصاد مقاومتی/ توصیه‌ای درباره امدادرسانی به سیل‎زدگان
کد خبر: 3800230
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
خطیب جمعه تهران بیان کرد:

12 فروردین؛ بعثتی مجدد در عصر جاهلیت مدرن/ «رونق تولید» به منزله روح اقتصاد مقاومتی/ توصیه‌ای درباره امدادرسانی به سیل‎زدگان

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با تبریک فرارسیدن 12 فروردین؛ روز تولد نظام جمهوری اسلامی، گفت: امام(ره) فرمودند صبح‌گاه روز 12 فروردین که نخستین روز حکومت الله است از بزرگ‌ترین اعیاد ملی و مذهبی ماست؛ 12 فروردین در حقیقت خلاصه و عصاره پیام بعثت را در خود جای داده و بعثت مجددی در عصر جاهلیت مدرن است.

به گزارش ایکنا حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی‎اکبری، امروز 9 فرورودین ماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با دعوت همگان به تقوا گفت: امیدواریم خدواند متعال سهم ما را در سال جدید از تقوای خودش بیشتر قرار دهد.

حاج علی اکبری در ادامه با تبریک روز بسیار عزیز و سرنوشت‌ساز و در عین حال کمتر قدرشناخته 12 فروردین، روز تولد نظام جمهوری اسلامی، گفت: امام(ره) فرمودند صبح‌گاه روز 12 فروردین که نخستین روز حکومت الله است از بزرگ‌ترین اعیاد ملی و مذهبی ماست؛ 12 فروردین در حقیقت خلاصه و عصاره پیام بعثت را در خود جای داده و بعثت مجددی در عصر جاهلیت مدرن است و مردم عزیز ایران با اراده ملی و تصمیم همگانی خود با رهبری آن انسان الهی، امام راحل عظیم الشان، یک نظام الهی را مطابق با هندسه الهی در عصر غیبت طراحی و تأسیس کردند. امروز هم من و شما چهلمین سالگرد تاسیس نظام اسلامی را در 12 فرردین پیش رو داریم.

وی افزود: این روز خیلی بزرگ و عزیزی است و نظام برخاسته از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، به تعبیر امام خمینی(ره)؛ «نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد»، الان هم در دستور کار ملت ما برای گام دوم است و هم پیش روی ملت‌های جهان برای الهام گرفتن و ادامه مسیرشان براساس این الهام گیری از ملت ایران است.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: در آغازین روز سال جدید رهبر عالی قدر و حکیم انقلاب نقشه راه ملت ایران را در سال جدید به زیبایی و حکیمانه ترسیم فرمودند و شرح گام دوم را در قدم اول آن ارائه کردند. این یک سخنرانی متفاوت، الهام بخش و راهبردی است. نباید از کنار آن به سادگی عبور کرد و برای همه ملت ایران از جمله جوانان و مدیران کشور الهام بخش است و مراقب باشیم به فراموشی سپرده نشود.

وی ابراز کرد: آنچه که از پیام و سخنرانی مشروح رهبر معظم انقلاب استقفاده می شود مسئله اراده ملی ایرانیان است. آنچه که رهبر معظم انقلاب در عصر نبرد اراده ها فرمودند این بود که دشمن متوجه شده که ملت ایران وقتی تصمیم بگیرد و برای رسیدن به هدفی اراده کند، می تواند به آن برسد و لذا تلاش دشمنان بر این است که در اراده ملی مردم ما رخنه کنند.

حاج علی اکبری تصریح کرد: اتفاقا انتخاب شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب، یکی از روش های عالمانه برای تقویت اراده ملی برای تجمیع خواسته ها و آرزوهای عمومی مردم در یک نکته اصلی است تا ملت عزیز ایران بتوانند قدم های بلند خود را به سمت روزهای بهتر بردارند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: لذا تعیین شعار سال هم گفتمان‌سازی و ادبیات‌سازی استادانه و عالمانه است تا اراده‌ها و افکار در سال جدید به یک نقطه متمرکز شود و جهت واحد پیدا کند. رهبر عزیز ما سال‌ها پیش دست دشمن را خواندند و جنگ اقتصادی و معیشت پایه دشمن را پیش‌بینی کرد و با دقت نسخه شفابخش اقتصاد مقاومتی را پیش روی ملت ایران قرار داد و برای تبدیل اقتصاد مقاومتی به گفتمان غالب و پیش برنده، ارکان و لوازم اقتصاد مقاومتی را به عنوان شعار هر سال معرفی کردند.

وی اضافه کرد: شعاری هم که امسال به عنوان «رونق تولید» انتخاب شد به منزله روح اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی در سند اقتصاد مقاومتی که نقشه نجات اقتصاد ملی ماست رکن اساسی و روح اصلی، مسئله تولید است و رهبر عالیقدر نیز امسال مسئله رونق تولید به عنوان جهت‌گیری و رویکرد عمومی ملت ایران معرفی کردند. این را باید به عنوان نقطه عطف سازنده و تقویت‌کننده در نظر گرفت و برخورد تشریفاتی و شعاری با آن نکنیم و تببین و فهم عالمانه موضوع تا اقدام و تلاش مجاهدانه و تا بسیج سراسری همه امکانات و قوا برای تحقق این شعار مهم و حساس باید در دستور کار ملت و مسئولان و مدیران قرار بگیرد.

حاج علی اکبری ابراز کرد: این یک تیر و صدها نشان است؛ اگر تولید ملی رونق پیدا کند و در سال 98 در این زمینه یک اتفاق متفاوت رخ دهد بسیاری از خواسته‌های ملت محقق می شود. اگر تولید رونق پیدا کند کالا افزایش پیدا می کند و با کمبود و قحطی مقابله می شود، تورم کنترل می شود و امکان کاهش قیمت فراهم می شود، وابستگی به کالاهای خارجی کاهش می‌یابد، نیاز به ارز خارجی کمتر می‌شود، اشتغال جوانان تقویت شده و بیکاری مهار می‌شود، درآمدهای عمومی و دولتی افزایش پیدا می کند، امید به آینده تقویت می شود، زمینه صادرات فراهم می شود، جذب سرمایه خارجی آسان تر می شود و در نهایت اقتصاد ملی با رونق تولید است که می تواند در برابر تحریم ها و تکانه های خارجی مقاومت کند و استقلال و عزت ملی به این ترتیب تأمین می شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌ها برای تحقق شعار سال فراهم است، گفت: هم مدل بومی که اقتصاد مقاومتی است در اختیار ماست، هم قانون اساسی و سایر قوانین از آن پشتیبانی می کند و کمک کننده است، منابع عظیم طبیعی و انسانی کمک کننده و پیش برنده است و موقعیت کشور ما در میان کشورهای جهان در این مسیر کمک می کند. بازار بزرگ داخلی 80 میلیونی و بازار عظیم 600 میلیونی همسایگان و جایگاه رفیع ایران در سیاست جهانی و منطقه ای سرمایه هایی است که تحقق شعار سال را فراهم می کند و از همه مهمتر ظرفیت بی نظیر انسانی تربیت شده ای است که جزو رویش های مبارک انقلاب اسلامی است. در کنار اینها امکانات عظیمی به برکت انقلاب اسلامی در قالب زیرساخت‌ها مانند جاده ها، برق، آب، گار و ... فراهم شده که نیازمند تدبیر، برنامه ریزی، شجاعت، همت، روحیه جهادی، انسجام مالی و وحدت سراسری است.

حاج علی اکبری اظهار کرد: البته موانعی هم پیش رو است که باید با آن جنگید که شامل موانع فرهنگی مانند تنبلی ها ، مصرف گرایی، اسراف، گرایش به کالاهای خارجی، احتکار خانگی کالاها و خلاهای مربوط به مهارتها در حوزه نظام اموزشی است. همچنین مشکلات ساختاری و مدیریتی داریم که باید به مقابله با آن برویم. قوانین دست و پاگیر و اشکالات نظام بانکی باید به نفع تولید اصلاح شود. باید با ثروت های باداورده و حرام جدی تر از قبل مبارزه کرد و دست های فاسد و فاسق که در اقتصاد ملی رخنه می کنند و نقش دشمن را در متن حرکت اقتصادی ملت ایران برعهده دارند باید قطع شود تا مسیر برای شکوفایی تولید فراهم شود. از طرفی باید با واردات بی رویه و غیر ضروری و قاچاق جدا باید مبازه شود تا با استفاده شایسته از ظرفیت ها و افزایش بهره وری بتوان قدمهای بزرگی را در ارتباط با شعار سال برداریم.

وی در ادامه با اشاره به سیل‌های اخیر در کشور گفت: البته بشارت دادند که ترسالی بعد از خشکسالی طولانی آغاز شده و این بشارت بسیار بزرگی است، اما اگر هم این اتفاق مقطعی باشد یک موهبت الهی است و نباید دشواری های پیش آمده ما را از شکرگزاری این نعمت عظیم غافل کند، اما از طرف دیگر شکر عملی یعنی آمادگی ما برای استقبال از بارش‌ها و الا نعمت به نقمت و فرصت به تهدید تبدیل می شود.

حاج علی اکبری بیان کرد: متأسفانه در بعضی نقاط کشور این غفلت رخ داد و چندین استان با این سیل درگیر شدند و ده ها هزار مسافر با این مشکلات مواجه شدند و اوج مشکلات در استان گلستان و در شهرهای ترکمن صحرا، آق قلا و گمیشان بود که همچنان این عزیزان در شرایط سخت هستند.همچنین اتفاق غافلگیرکننده ای در شیراز افتاد و آسیب وسیعی به ده ها هزار هکتار باغات و زمین های زراعی، جاده ها و پل ها و زیرساخت ها وارد شد و متاسفانه عده زیادی از هموطنان عزیزمان بی خانمان شدند و سوگوار از دست دادن عزیزان خود شدند.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: باید با درس گرفتن از این اتفاقات اولاً خود را برای امدادرسانی متمرکز کنیم که شروع شده و با سرعت عمل بیشتر ادامه دهیم. الان اولویت اصلی امداد و نجات و رسیدگی به خانواده‌های آسیب دیده است و حاشیه‌ها را باید کنار گذاشت و نباید سیاست بازان و علاقه مندان به جناحی‌سازی مسائل و کسانی که تحلیل‌های سطحی دینی از موضوعات دارند وارد میدان شوند. الان همه باید متمرکز بر کنترل شرایط و مدیریت بحران و کاهش آلام شوند و مسئولان آماده پیشگیری باشند که شرایط مشابه در جاهای دیگر اتفاق نیفتد. پس از این نوبت به بررسی‌های عالمانه و کارشناسانه تا احیاناً مقصران و کوتاهی‌های صورت گرفته رسیدگی شود و نباید قضاوت های زودهنگام و بی مطالعه وارد فضای افکار عمومی شود و دلسرد کننده باشد.

وی یاداور شد: اتفاق خوبی که الان در حال رخ دادن است یک بسیج سراسری و حماسه دلپذیر در امداد و نجات است؛ همه مسئولان در قوای مختلف، نیروهای مسلح و نیروهای مردمی در وسط میان در حال خدمت هستند و در کمتر جایی در دنیا چنین وضعیتی را می توانید ببینید. این سیل هم منحصر به ملت ما نیست و اینگونه اتفاقات در نقاط دیگر هم اتفاق می افتد، بنابراین باید بدون حاشیه و با شکرگزاری این وحدت ملی، ملت ما به کمک های خود از طریق های تعریف شده ادامه دهند.

حاج علی اکبری ابراز کرد: این حماسه ها باید در کنار این اتفاقات تلخ دیده شود و انشالله ملت و دولت دست به دست هم بدهند و مسئولان برای جمع کردن ماجرا و رفع خسارت ها تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

بنابراین گزارش، خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه با تبریک سال نو و بهار طبیعت در کنار بهار معنویت در ماه رجب گفت: سالی که با نام امام علی(ع) آغاز شد، نویدبخش بشارت‌ها و فرصت‎هاست. از رهبر عزیز و عالیقدر شنیدید که سال 98 برخلاف آنچه دشمنان مطرح می‌کنند سال فرصت‌ها و گشایش‌های بیشتر است و این را به فال نیک می گیریم.

وی ادامه داد: همه ما باید از ظرفیت ماه رجب و فرصت‌های معنوی و نیایشی این ماه استفاده کنیم و با یک برنامه بهتر و جدی تر از فرصتد های بافی مانده این ماه عزیز استفاده کنیم.

حاج علی اکبری اظهار کرد: بزرگترین اتفاقی که در تاریخ بشریت رخ داده در دهه سوم این ماه افتاده است که بعثت پیامبر اکرم(ص) است. هیچ روز و شبی در آفرینش به زیبایی و شکوه و عظمت این روز نیست. روز بعثت مصدر و مبنا و اساس همه نعمتهای دیگر است و خداوند بر جامعه مومنان با این نعمت منت گذاشته است.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: خداوند در قرآن بعد از تسبیح حضرت حق برای خلقت آفرینش بلافاصله سخن از عنایت ویژه خدای متعال با بعثت پیامبر اکرم(ص) می کند و این اتفاق برخاسته از لطف و عنایت حضرت حق برای جامعه بشریت است.

وی اظهار کرد: در این گشایش فیض شخصیتی برانگیخته می شود که به تمام معنا کامل از بین خود انسان‌هاست اما با رسالت و مأموریتی الهی برای انسان‌ها. در جاهای دیگر نیز براین مسئله که پیامبر(ص) از خود انسانهاست تأکید شده و نماینده لطف و رحمت و کرم خداوند معرفی شده است.

حاج علی اکبری بیان کرد: البته قرآن کریم سراسر حکایت خلق دلارا و اخلاق زیبای پیامبر(ص) و ترسیم طلعت ناز حضرت محمد مصطفی(ص) است. شب و روز بعثت فرصت اندیشیدن درباره این لطف عظیم الهی است و هم فرصت یاداوری شخصیت حضرت محمد مصطفی(ص) است.

وی ادامه داد: شخصیت برانگیخته با دست پر به سوی بشریت آمد و در یک دست او قران و در دست دیگرش عترت است و این دو در واقع دو تجلی از یک حقیقت هستند که یکی در مقام نوشتار و دیگری در مقام عینیت است، یکی نقشه راه سعادت و خوشبختی است که پیام بعثت هم بازگشت به قران کریم و تدبر در آن است و دیگری توجه به امام علی(ع) است که شب و روز بعثت است؛ یعنی جایگاه امامت که به وسیله رهبری او امکان دستیابی بشریت به سعادت و خوشبختی فراهم می شود.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: زیارت امام علی(ع) دیدار با حقیقت بعثت است و تمام پیام های بعثت و شکوه و عظمت این اتفاق در چهره بی بدیل امام علی(ع) نمایان و متجلی است و اسلام و پیامبر(ص) سند حقانیت خودش ارائه نسخه بی بدیل علی بن ابیطالب به جهان بشریت می داند. وجود مقدس امام علی (ع) ترجمان قرآن است و این بین عترت طاهرین منتشر می شود و هر کدام جلوه ای از این حقیقت بزرگ هستند.

وی یادآور شد: بعثت پیامبر(ص) همچنین حکایت از رسالت و ماموریت ایشان دارد که در تلاوت آیات الهی، تعلیم کتاب و حکمت و تزکیه امت خلاصه می شود. قبل از بعثت جهان در ضلالت، گمراهی و تاریکی فکری، اخلاقی و عملی به سر می برد و در این شرایط نور الهی درخشید و این بعثت بزرگ توانست از آن جامعه آکنده از جاهلیت و گمراهی یک جامعه پیشرفته بسازد و انسان هایی بزرگ و شایسته را تربیت کند.

حاج علی اکبری اظهار کرد: امروز هم بعد از قرن ها مسلمانان جهان و به ویژه ملت ایران از رایحه دلپذیر خلق خوش حضرت محمد(ص) سرمستند و امروز از ناحیه بقیه الله الاعظم(عج) استشمام می شود که خداوند او را ذخیره کرد تا با آمادگی بشریت همه اهداف و آرمان‌های بعثت محقق شود.

انتهای پیام

captcha