نمایش معماری ایرانی در «حمام قجر» قزوین
کد خبر: 3800287
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶

نمایش معماری ایرانی در «حمام قجر» قزوین

گروه فرهنگی ــ «حمام قجر» کهن‌ترین گرمابه استان قزوین است که در سال‌های اخیر به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده و در ایام نوروز میزبان گردشگران است.

نمایش معماری ایرانی در «حمام قجر» قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، حمام قَجَر یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های شهر قزوین است که در خیابان عبید زاکانی این شهر واقع شده است.
این بنا به دستور شاه عباس صفوی در سال ۱۰۵۷ هجری قمری توسط امیرگونه خان قاجار قزوینی؛ از سرداران شاه عباس ساخته شده و به همین دلیل در ابتدا با نام «حمام شاهی» خوانده می‌شد.
مساحت این حمام در حدود ۱۰۴۵ مترمربع است و از دو قسمت جداگانه زنانه و مردانه و سه بخش اصلی سربینه، میان در و گرمخانه تشکیل شده است. ورودیِ حمام رو به جنوب باز شده و پس از طی راه‌پله‌های مارپیچ، سربینه وسیع حمام قرار می‌گیرد و در وسط سربینه حوض زیبایی قرار دارد.
پلان سربینه به شکل ۸ ضلعی است و هر ضلع آن دارای شاه‌نشین و طاق‌نما است که این بخش به‌وسیله راهرویی به گرمخانه متصل می‌شود.
گرمخانه این حمام دارای یک فضای مرکزی محدود و تعدادی فضای جانبی است. تزئینات گرمابه شامل کاشی‌کاری و طاق‌های رسمی‌بندی شده است و کف آن با سنگ مرمر مفروش شده ضمن اینکه پشت‌بام این حمام نیز هم‌سطح خیابان است.
این موزه شامل ۳ بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل بوده و زندگی روزمره مردم قزوین در گذشته، به‌وسیله مجسمه‌هایی در معرض دید عموم قرار گرفته است.
علت نام‌گذاری این بنا که به حمام قجر معروف شده 2 روایت دارد نخست اینکه سازنده این بنا از خانواده قاجار بوده و روایت دیگر این است که در زمان قاجاریه مرمت اساسی بر روی این بنا صورت می‌گیرد و به این نام معروف می‌شود.
در قسمت سربینه حمام قجر اقوام قزوین شامل ترک‌ها، لرها، مراقی‌ها، قزوینی‌ها، تات‌ها و کردها معرفی می‌شوند؛ در قسمت بعدی این گرمابه توسط تابلوهایی آداب‌ورسوم قزوین مانند پنجاه بدر و 12 محرم معرفی می‌شود.
در قسمت انتهایی گرمابه مشاغل گذشته شهر قزوین مثل پنبه‌ریسی، عطاری، آهنگری، پینه‌دوزی، سرگذر، مسگری و سفیدگری به نمایش گذاشته‌شده ضمن اینکه در این بخش برای تنوع در موزه، عکاسخانه‌ای راه‌اندازی شده که بازدیدکنندگان می‌توانند با لباس اقوام قزوینی عکس بگیرند؛ علاوه بر این با در نظر گرفتن ویترین، برخی از اشیا و ابزارآلاتی که درگذشته استفاده می‌شد نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌شده است.

انتهای پیام

captcha