دشمنان برای برهم زدن بازار ارز برنامه‌ دارند/ بنگاه‌داری بانک‌ها خاتمه بیابد
کد خبر: 3801650
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
رئیس‌کل بانک مرکزی:

دشمنان برای برهم زدن بازار ارز برنامه‌ دارند/ بنگاه‌داری بانک‌ها خاتمه بیابد

گروه اقتصاد ــ همتی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در اقتصاد با آن مواجه هستیم، افزایش بی‌رویه نقدینگی است و لذا باید بانک‌ها اموال مازاد خود را به فروش برسانند و به بنگاه‌داری پایان دهند.

دشمنان برای برهم زدن بازار ارز برنامه‌ دارند/ لزوم پایان دادن به بنگاه‌داری بانک‌ها

به گزارش خبرنگار ایکنا، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، ظهر امروز یکشنبه ۱۸ فروردین‌ماه در نشست با اصحاب رسانه، ضمن تبریک سال نو اظهار کرد: ما سال بسیار سختی را در اقتصاد کشور پشت سر گذاشتیم. در سال 97 فشار بسیاری به مردم وارد شد و در برخی حوزه‌ها شاهد رانت‌خواری بودیم، اما با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، توانستیم جلوی آشفتگی بیشتر در اقتصاد را بگیریم.

وی با اشاره به سختی کار خود در ابتدای فعالیت در بانک مرکزی ادامه داد: بنده هرگز درباره بازار ارز اظهارنظری نکرده‌ام، اما باید بگویم که دشمنان برای برهم زدن نظم اقتصاد و بازار پول و ارز ما برنامه‌ریزی کرده‌اند، لذا اصحاب رسانه در این راستا می‌توانند کمک زیادی به ما کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی یادآور شد: در شرایطی که هدف دشمنان این است که نظم پولی و بازار ارز را بر هم بزنند، لذا همه دستگاه‌ها باید به کمک بانک مرکزی بیایند، چراکه دشمنان ما علناً اعلام کرده‌اند که می‌خواهند کار خود را در چهلمین سال پیروزی انقلاب به نتیجه برسانند، اما تلاش‌هایشان به ثمر ننشست. بنده به مردم اطمینان می‌دهم که آنها در این مسیر موفق نخواهند شد.

رئیس شورای پول و اعتبار، با اشاره به جوسازی برخی دلالان در بازار ارز، اظهار کرد: دلالان می‌خواهند نرخ ارز را بالاتر ببرند. برای اثبات سخنم باید بگویم که در روز گذشته، خرید ارز در صرافی‌های بانکی به میزان ۱۰ برابر فروش ما بود، در حالی که نرخ خرید دلار ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان بود. این موضوع نشان می‌دهد که تنها دلالان و برخی سایت‌ها هستند که می‌خواهند نرخ ارز افزایش پیدا کند.

همتی ضمن تأکید بر اطلاع‌رسانی صحیح در مورد ادغام بانک‌های نظامی گفت: برخی بانک‌ها دارای ناترازی هستند، لذا برنامه‌هایی برای آنها داریم که امسال اجرایی خواهیم کرد، اما باید گام به گام پیش برویم تا به نتیجه برسیم. یکی از مشکلات دیگری که در اقتصاد با آن مواجه هستیم، افزایش بی‌رویه نقدینگی است، لذا باید بانک‌ها اموال مازاد خود را به فروش برسانند و به بنگاه‌داری پایان دهند.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه نقدینگی به سمتی می‌رود که سود بیشتری به دنبال داشته باشد، گفت: هدایت نقدینگی، یک تصور عمومی است، چراکه نمی‌توان آن را به سمت و سویی هدایت کرد، بلکه این نقدینگی به سمتی می‌رود که برای دارنده آن به صرفه باشد. یکی از برنامه‌های ما در بانک مرکزی این است که مانع اضافه‌برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی شویم.

همتی تأکید کرد: نقدینگی سرگردان نیست، بلکه به شکل الکترونیکی جابه‌جا می‌شود و به حساب افراد می‌رود، اما این نقدینگی در بانک‌ها و تحت عنوان دارایی آنها و در شرکت‌ها قفل شده است، لذا باید این دارایی‌ها فروخته شود و به صورت جدی به دنبال این موضوع هستیم.

رئیس‌ شورای پول و اعتبار درباره سود بانکی نیز گفت: امسال بنا داریم نرخ سود بانکی را براساس سیاست‌های باز پولی به گونه‌ای تنظیم کنیم که بانک‌ها در همان چارچوب حرکت کنند و چنین موضوعی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان با بیان اینکه تا پایان فروردین‌ماه نیز بازار متشکل ارزی تشکیل خواهد شد، گفت: سال بسیار مهمی را در پیش رو داریم و باید همه تلاش خود را انجام دهیم که این مشکلات را برطرف کنیم و شرایط بهتری را برای زندگی مردم رقم بزنیم.

انتهای پیام

captcha