حمایت از تولیدکنندگان؛ زمینه‌ساز رونق تولید
کد خبر: 3801861
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷

حمایت از تولیدکنندگان؛ زمینه‌ساز رونق تولید

گروه سیاسی ــ یک استاد دانشگاه گفت: تحقق رونق تولید در کشور نیازمند افزایش حمایت‌های لازم از تولیدکنندگانی است که به دلیل فشارهای خارجی در شرایط سخت اقتصادی قرار گرفته‌اند.

حامد قادرزاده،  استاد دانشگاه کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، در خصوص شعار انتخاب شده از سوی رهبر معظم، اظهار کرد: در کلام رهبری واضح بود که متاسفانه شعار سال گذشته همچون شعار انتخاب شده سال‌های گذشته که شرط تحقق آن همراهی تمامی کسانی است که به نحوی در بازار دخالت دارند، محقق نشد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته با تشدید تحریم‌ها و شروع فشار بیش از حد بیرونی به اقتصاد داخلی همراه بود، افزود: متاسفانه در سالی که گذشت نتوانستیم به حمایت از کالای ایرانی بپردازیم.
قادرزاده بیان کرد: خرید کالای ایرانی در برابر کسانی که خریدهای کلان دارند و در اقتصاد هم تأثیرگذار هستند، کم بوده گرچه مسئله اصلی متوجه توزیع‌کنندگان است چنان که در بازار هم مشاهده می‌شود تبلیغ برای کالای خارجی بیشتر است و این موجب می‌شود خریداران به اقتصاد کشورشان توجه نکنند.

سال گذشته تولیدکنندگان با بیشترین آسیب‌ها روبه رو شدند
وی اعلام کرد: تولیدکنندگان در سال گذشته با بیشترین آسیب‌ها از جمله سود مضاعف، تبلیغ توزیع‌کنندگان برای کالای خارجی و ... مواجه شدند درحالیکه اگر خرید کالای داخلی به صورت قابل توجهی صورت می‌گرفت، انتظار می‌رفت قیمت تمام شده کالای داخلی به دلیل تولید بالاتر کاهش پیدا کند اما متأسفانه قیمت‌ها روند کاهشی نداشت.
قادرزاده ادامه داد: متاسفانه برخلاف شعار تعیین شده از سوی رهبر معظم، سال گذشته نه فروشندگان در این راستا گام جدی برداشتند و نه حمایتی از تولید صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه برای تحقق شعار سال‌های گذشته نظیر صرفه‌جویی، کار مضاعف و ... تلاش بیشتری صورت گرفت و تا حدودی هم محقق شد، گفت: متاسفانه سال 97 در این زمینه وضعیت مناسبی نداشت.

رونق تولید با نرخ بهره 18 درصد میسر نیست
این استاد دانشگاه بیان کرد: برای اینکه بتوانیم از کالای ایرانی حمایت کنیم، باید تولید رونق پیدا کند و این مهم با نرخ بهره 18 درصد میسر نیست و باید همتی برای حمایت از تولیدکنندگان صورت گیرد چراکه با شکست آنها، جامعه دچار شکست می شود.
وی تأکید کرد: تولید کننده باید با در اختیار داشتن سرمایه ارزان، عدم نگرانی از بازپرداخت تسهیلات و رسیدن به بازدهی بتواند واحد تولیدی را رونق داده و آرامش در بازار حاکم شود.
قادرزاده همچنین در ادامه اظهار کرد: اگر واحدهای تولیدی حمایت نشوند و بخواهند واحد خود را تعطیل کنند، پیامدهای سنگینی خواهند داشت که از آن جمله می‌توان به افزایش بیکاری، تهدیدهای برون مرزی و ... اشاره کرد.

لازمه اقتصاد پایدار 
وی نگاه سرمایه‌گذارانه را لازمه اقتصاد پایدار دانست و افزود: حمایت از تولید و رونق تولید نگاه بلندمدت اقتصادی است که در اقتصادهای توسعه یافته انجام شده است و به همین دلیل به شرایطی دست یافته‌اند که به راحتی آسیب نمی‌پذیرند.
این استاد دانشگاه اظهار امیدواری کرد که با نامگذاری سال جاری با عنوان رونق تولید از سوی رهبر معظم، حمایت جدی از تولید صورت گیرد و سال 98 شاهد شکوفا شدن اقتصاد ایران باشیم.
انتهای پیام

captcha