اقدام آمریکا علیه سپاه قابلیت اجرایی ندارد
کد خبر: 3802601
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶

اقدام آمریکا علیه سپاه قابلیت اجرایی ندارد

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: تصمیم آمریکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، قابلیت اجرایی ندارد، یعنی موضوعی است که فقط در حد حرف بیان شده و در همین حد نیز باقی خواهد ماند.

اقدام نظامی علیه سپاه، پیامدهای خطرناکی به دنبال دارد

نوذر شفیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه تروریستی نامیدن سپاه پاسداران از سوی آمریکا، چهار دلیل عمده می‌تواند داشته باشد، اظهار کرد: دلیل اول این است که سپاه باعث گسترش نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا می‌شود و هر چقدر نفوذ ایران گسترش پیدا می‌کند، نفوذ آمریکا کاهش می‌یابد.
وی ادامه داد: دلیل دوم این است که سپاه مانع تحقق طرح‌های آمریکا در ایران شده است؛ به این صورت که هر گونه آشوب و اغتشاش برای براندازی نظام با مقابله سپاه مواجه می‌شود؛ بنابراین سپاه عاملی مزاحم در تحقق طرح‌های آمریکا در داخل ایران به حساب می‌آید و از دیدگاه آمریکا، این مانع باید برداشته شود.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان دلیل سوم را راضی نگه داشتن محافل صهیونیستی خواند و افزود: قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا، ادامه به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، ادامه وادار ساختن آمریکا به خروج از برجام و ادامه الحاق بلندی‌های جولان به اسرائیل بوده و در واقع همه این اقدامات مایه خشنودی رژیم صهیونیستی است.

بن‌بست ترامپ
شفیعی اضافه کرد: دلیل چهارم، بن‌بستی است که ترامپ در داخل ایالات متحده با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. ماجرای روس گیت یا ارتباط افراد نزدیک به ترامپ با روسیه و بن‌بست‌های دیگری که رئیس‌جمهور آمریکا در عرصه داخلی با آنها مواجه است، باعث تلاش برای جلب توجه به موضوعات دیگر می‌شود؛ بنابراین ترامپ سعی می‌کند توجهات را از مسائل و مشکلات مبتلابه به سمت بیرون هدایت کند. از این منظر، ترامپ معتقد است قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی شاید بتواند از بار منفی فضای سنگینی که پیرامون او وجود دارد، بکاهد.
وی خاطرنشان کرد: ممکن است اظهارنظرها یا تحقیقات انجام شده، ترامپ را از این اتهام تبرئه کرده باشد، ولی به لحاظ سیاسی هنوز فضای ناشی از این موضوع بر روی وی سنگینی می‌کند و به نظر می‌رسد این موضوع در کنار مسائلی چون تعطیل کردن دولت آمریکا، فشارهای ناشی از مسئله مهاجران بر ترامپ و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2020، به تدریج فضای سیاسی را برای فشار آوردن بر ترامپ و برجسته ساختن نقاط ضعف وی فراهم می‌کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد اقدام اخیر ترامپ می‌تواند تا حدودی در کاهش مسائل و مشکلات مبتلابه وی مؤثر واقع شود. البته این برداشتی است که در محافل آمریکایی وجود دارد و اینکه ترامپ چقدر بتواند از آن برای کاهش فشارها بر خودش استفاده کند، محل تردید است، ولی تردیدی وجود ندارد که ترامپ در این زمینه گام برمی‌دارد.

پیامدهای ناشی از تروریستی نامیدن سپاه
استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان با اشاره به پیامدهای ناشی از تروریستی نامیدن سپاه گفت: وقتی گروهی، تروریستی نامیده می‌شود، باید با آن برخورد شود که طیفی از تحریم تا اقدام نظامی را دربرمی‌گیرد. اگر اقدام نظامی رخ دهد، باروت خاورمیانه منفجر خواهد شد و یک‌سری وقایع نظامی غیر قابل پیش‌بینی اتفاق می‌افتد، بنابراین عواقب آن به لحاظ نظامی بسیار خطرناک خواهد بود. از طرف دیگر، وقتی گروهی، تروریستی نامیده می‌شود، باید مورد تحریم قرار گیرد. نیروی قدس سپاه پیش از این به عنوان گروهی تروریستی تحریم شده است، بنابراین آمریکا در حوزه تحریم نمی‌تواند اقدام خاصی انجام دهد، به ویژه اینکه ایران راه‌های دور زدن تحریم‌ها را یاد گرفته و به خوبی این کار را انجام می‌دهد. به نظر می‌رسد در نهایت، این تصمیم آمریکا بدون قابلیت اجرایی باقی بماند، یعنی موضوعی است که فقط در حد حرف بیان شده و در همین حد نیز باقی خواهد ماند.

اقدام متقابل ایران در تروریستی نامیدن ارتش آمریکا
وی تصریح کرد: اقدام متقابل ایران در تروریستی نامیدن نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه، اقدامی بازدارنده است و می‌تواند بسیار مؤثر و کارا باشد. به نظر می‌رسد نه ایران و نه آمریکا هیچ‌کدام تمایلی نخواهند داشت که برای این موضوع با یکدیگر وارد درگیری شوند، چون هزینه درگیری برای هر دو طرف بسیار سنگین و غیر قابل پیش‌بینی خواهد بود؛ بنابراین خرد سیاسی در هر دو کشور مانع از این می‌شود که چنین مسئله‌ای بتواند طرفین را به سمت درگیری نظامی سوق دهد و شاید به همان میزان که اقدام آمریکا، سیاسی باشد، اقدام ایران نیز اقدامی سیاسی است. البته نباید فراموش کرد که مرز بین جنگ و صلح در خاورمیانه بسیار نزدیک می‌باشد و کوچک‌ترین تحولی می‌تواند آرامش در خاورمیانه را به بی‌ثباتی و جنگ تبدیل کند. به همین دلیل هر دو طرف باید سنجیده و حساب شده عمل کنند.
انتهای پیام

captcha