به گزارش ایکنا از قم مهدی گلشنی امروز 22 فروردین در پنجمین پیش نشست همایش علم دینی، امکانها و چالشها که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزارشد، گفت: علم دینی در دوره تمدن اسلامی مطرح بوده است و در نوشتههای ابوریحان و ابن هیثم هم به وضوح دیده میشود و بسیاری از این دانشمندان مسلمان، کار علمی خود را نوعی عبادت میدانستند، این مسئله بعضا در علوم جدید نیز به چشم میخورد، مثلا نیوتن کتاب مکانیک خود را به یک اسقف تقدیم کرد و گفت که امیداورم که کتابم وسیله جلب افکار به آثار صنع الهی باشد.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص که عواملی موجب جدا جلوه دادن علم و دین شدند بیان کرد: با پیداشدن فلسفههای تجربهگرا، اعتبار صرفا به امور حسی و قابل مشاهده داده می شد و امثال آگوست کنت هیچ اعتباری برای ماورای طبیعت قائل نبوده و میگفت که من در حال برپایی دین انسانیت هستم، وخود را نیز پیامبر این دین میدانست، بدین ترتیب مکاتب تجربه گرا یکی پس از دیگری روی کار آمدند و یکدیگر را تقویت کردند.
گلشنی بیان کرد: دومین عامل موثر، موفقیت وپیشرفت علم بود، جایگاه برتر این پیشرفتهای تجربی بود که موجب خداحافظی فلسفه از فضای علمی شد به گونهای که استفاده از تعبیرات فلسفی نو عی توهین محسوب می شد، اما از نیمه دوم قرن بیستم، هم غرب تغییر کرد وهم علمایی از جهان اسلام سوالاتی مطرح کردند.
وی ادامه داد: از این دوره به بعد دانشمندان این نکته را بیان کردند که صرفا با آزمایش کردن نمیتوان تولید علم کرد و تصمیم نهایی را حس، تجربه و آزمایش نمیگیرند و این مفروضات متافیزیکی است که تئوریها را معین میکند، برای مثال هایزنبرگ میگوید که اگر بخواهد یک نظریه ازعلم فیزیک را بپذیرد باید سادگی در آن حاکم باشد، و این سادگی به معنای رعایت کردن ابتدایی ترین مفروضات فلسفی است.
این عضو انجمن بینالمللی علم و دین گفت: برخی به اشتباه تصور میکنند که الحاد ذهنی ناشی از فلسفه و علوم انسانی است به همین خاطر دائما از اسلامی کردن علوم انسانی صحبت میکنند، ولی واقعیت این است که بر خلاف گذشته امروزه اشاعهالحاد از برخی فیزیکدان ها و به طور کل برخی دانشمندان علوم تجربی ناشی میشود و حاصل آن صریحا در دبیرستان ها و مراکز علمی ما راه پیدا کرده است.
پاسخگویی به شبهات از ضروریات امروز ما است
استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: از زمان پاپ پل دوم تحول عظیمی ایجاد شد و عدهای از کشیشان به مطالعه ی علوم تجربی تا مدارج دکتری پرداختند تا پاسخگوی شبهات الحادی مطرح شده توسط دانشمندان علوم تجربی با زبان فیزیک و علوم تجربی باشند، امروزه در غرب انجمن فیلسوفان خداباور تشکیل شده و یک فیلسوف ملحد میگوید حداقل یک چهارم فیلسوفان دنیا خداباور هستند.
گلشنی بیان کرد: غرب به این نتیجه رسیده که با کار فرهنگی ما را شکست دهد به همین خاطر شبهات به شدت در حال گسترش است، لذا باید دفتر تبلیغات اسلامی توان خود را بر پاسخگویی به شبهات متمرکز کند.
وی تاکید کرد: باید گفته شود که یکی از بزرگترین کیهانشناسان زمان ما میگوید که کار علمی خود را یک عبادت میدانم، باید گفته شود که علم دینی آن علمی است که جهانبینی دینی و مفروضات مسلم متافیزیکی دینی برآن حاکم باشد، از این رو با مشاهده وضع جامعه و دانشگاههای امروز میتوان گفت که این مسئله پاسخگویی به شبهات از ضروریات است.
انتهای پیام