جمعیت متأثر از سیل تحت کنترل است
کد خبر: 3803851
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
اسماعیل مطلق:

جمعیت متأثر از سیل تحت کنترل است

گروه سلامت ـ مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوادث و بلایا با ابراز نگرانی از شیوع بیماری‌های واگیر در استان‌ خوزستان، بر ادامه تلاش‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف در مناطق سیل‌زده تأکید کرد.

تدابیر بهداشتی برای هر منطقه سیل زده خاص آن منطقه است/ نگرانی از شیوه بیماری‌های واگیراسماعیل مطلق، مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوادث و بلایا، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای سیل‌زدگان استان‌های لرستان و خوزستان، اظهار کرد: حدود ۵۰۰ هزار نفر در ۲۶۰ روستا و ۶ شهرستان در خوزستان در مخاطره سیل قرار گرفته‌‌اند. اگرچه با تلاش‌های مردمی، ارگان‌های دولتی و نیرو‌های مسلح تاکنون آب وارد خانه‌های شهری نشده است، بسیاری افراد خانه‌ها و منازل خود را ترک کرده‌اند و در اردوگاه‌ها مستقرند.
وی افزود: وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اهواز  برای هریک از اردوگاه‌ها یک پزشک، مراقب سلامت، کارشناس بهداشت محیط، کارشناس بیماری‌واگیر و کارشناس تغذیه را مستقر کرده‌ تا این افراد را مورد مراقبت قرار دهند. همچنین، بیماران دیابت، مبتلا به فشار خون و قلبی و مادران باردار و کودکان زیر ۵ سال و سالمندان نیز تحت مراقبت ویژه هستند.
وی با ابراز نگرانی درباره شیوع بیماری‌های واگیردار گفت: تلاش برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار بیشتر در راستای تهیه آب آشامیدنی سالم و بسته‌بندی‌شده به سیل‌زدگان است. در ضمن بر کسانی که در کمپ حضور دارند از نظر بهداشت محیط و چگونگی دفع فاضلاب و زباله و وضعیت تغذیه و پخت و پز نظارت فراوانی می‌شود. تا امروز بیماری‌های میکروبی مانند اسهال، اسهال خونی، وبا و پونومونی مشاهده نشده است. اگر کسی هم به بیماری ویروسی مبتلا شده بلافاصله تحت درمان قرار گرفته است.
مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در حوادث و بلایا بیان کرد: در لرستان هم همین وضعیت حاکم است و تمامی جمعیت متأثر از سیل تحت کنترل است و به کودکان زیر ۵ سال واکسن فلج اطفال تزریق شده است. ضمن اینکه واکسیناسیون سرخک برای افراد ۹ ماه تا ۱۵ ساله در مناطقی که پوشش واکسیناسیون آن‌ها زیر ۹۰ درصد بود انجام شد. این پوشش و مراقبت برای اتباع خارجی ساکن این مناطق نیز انجام شد.
وی ادامه داد: کلیه ویزیت‌ها، درمان و دارو‌های مکمل تا پایان بحران سیل برای سیل‌زدگان رایگان است و اگر بیماری به سطح ۲ خدمات یعنی بیمارستان نیاز داشته باشد، با آمبولانس‌های ۱۱۵ اورژانس به بیمارستان‌های مشخص‌شده ارجاع داده می‌شود و درمان آن‌ها پیگیری می‌شود.
مطلق با اشاره به وجود دستورالعمل‌های خاص در هر شبکه بهداشت و درمان گفت: یکسری دستورالعمل‌ها ثابت و بعضی از دستورالعمل‌ها برای مناطق خاص است. در گلستان یا لرستان ممکن است بیماری سینه پهلو بیشتر شیوع داشته باشد. لذا براساس دستورالعمل بیماری‌های سندرومیک، کار‌های مربوط به مراقبت سلامت را پیش می‌بریم. در خوزستان با توجه به اینکه خطر مواد شیمیایی بیماری پوستی شایع‌تر است، پیشگیری و درمان بیماری نیز براساس پروتکل و دستورالعمل ویژه این مناطق اجرا می‌شود. با وجود گرمای خوزستان، مراقبت‌های لازم تداوم می‌یابد تا افراد بیمار نشوند.
وی درباره سلامت روانی سیل‌زدگان نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه افراد خانه و کاشانه خود را ترک کرده یا در معرض سیل بوده‌اند، احتمال ابتلا به بیماری‌های اضطراب و افسردگی در آنان وجود دارد. از سوی دیگر بیمارانی که پیش از سیل دچار بیمار‌های روانی بودند، برای این افراد مراقبان سلامت روان تعیین شده‌ است که در کمپ‌ها حضور دارند و با خانوده‌ها در ارتباط هستند و اگر مواردی مشاهده شود، طبق پروتکل عمل می‌کنیم و در صورت نیاز به مراقبت‌های تخصصی‌تر ارجاع داده می‌شود.
انتهای پیام
captcha