فعالیت‌های قرآنی در مدارس استثنایی با آموزش عجین شده است
کد خبر: 3804298
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران:

فعالیت‌های قرآنی در مدارس استثنایی با آموزش عجین شده است

گروه مسابقات ــ کریمی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران، گفت: فعالیت‌های قرآنی در مدارس استثنایی با آموزش عجین شده است. به این معنا که ابتدا معلم مفاهیم قرآن را به آنها آموزش می‌دهد. سپس برنامه‌ روزانه کلاس و تدریس سایر دروس را آغاز می‌کند.

شهناز کریمی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره برگزاری مرحله استانی چهاردهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان استثنایی اظهار کرد: این مسابقات با عنوان «مشکات» و براساس شیوه‌نامه ویژه‌ ابلاغ‌‌شده‌ای از سوی سازمان استثنایی کشور به استان‌ها برگزار می‌شود.

حضور 1700 دانش‌آموز استثنایی در مرحله مدرسه‌ای
وی ادامه داد: این مسابقات در سطح مدارس همزمان با سال تحصیلی در همه مقاطع برگزار شد که هزار و 700 دانش‌آموز دختر و پسر در آنها شرکت کردند.
کریمی بیان کرد: از این تعداد 600 نفر به مرحله استانی مسابقات راه پیدا کردند که شامل 290 دختر و 310 دانش‌آموز پسر بودند. همچنین مرحله استانی این مسابقات در بخش پسران طی روزهای 25 و 26 فروردین‌ماه در مجتمع ابتدایی نیکان و بخش دختران طی بازه زمانی 26 و 27 فروردین‌ماه در مدرسه استثنایی باغچه‌بان 2 برگزار شد.

رقابت دانش‌آموزان در 10 رشته و 5 گروه معلولیت
وی با اشاره به اینکه رقابت‌ها میان پنج گروه از معلولان منتخب برگزار شد، اظهار کرد: پنج گروه معلولیت شامل آسیب‌دیده بینایی، آسیب‌دیده شنوایی، معلول جسمی ـ حرکتی، کم‌توان ذهنی و اوتیسم است که در 10 رشته با هم رقابت پرداختند و در چهارم اردیبهشت‌ماه آئیین اختتامیه این مراسم همراه با تجلیل از برگزیدگان انجام می‌شود. مرحله نهایی و کشوری این دوره از مسابقات در تابستان برگزار خواهد شد که زمان و مکان آن متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با اشاره به رشته‌های این مسابقات، تصریح کرد: قرائت، حفظ ویژه و حفظ عمومی، مفاهیم و تفسیر، اذان، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام، انشای نماز و مداحی از جمله رشته‌های این مسابقات است.
وی ادامه داد: طبق شیوه‌نامه، هر رشته برای هر دانش‌آموز با توجه به معلولیتش متفاوت است. به این معنا که دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی و جسمی و حرکتی مانند دانش‌آموزان عادی در تمامی رشته‌ها می‌توانند حضور پیدا کنند، اما گروه آسیب‌دیده شنوایی در چهار رشته و دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و اوتیسم در هفت رشته شرکت می‌کنند.
کریمی درباره نوآوری این دوره از مسابقات در قیاس با 13 دوره گذشته، تصریح کرد: کیفیت برگزاری مسابقات ارتقا یافته و از لحاظ کمی نیز شاهد حضور تعداد بیشتری از دانش‌آموزان بودیم.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران درباره سطح قرآنی و میزان بها دادن به برگزاری کلاس‌های قرآنی برای این گونه دانش‌آموزان بیان کرد: زمانی موفق خواهیم شد که در تمامی حوزه‌های قرآنی، ورزشی و ... کار و فعالیت‌ها از مدرسه انجام و آغاز شود و این اقدامی نمادین است تا بگوییم طی شش‌ماه تحصیلی با دانش‌آموزان این گونه کار شده است.

معلم پایه قرآن را تدریس می‌کند
کریمی ادامه داد: فعالیت‌های قرآنی در مدارس استثنایی با آموزش عجین شده است. به این معنا که دانش‌آموز هنگامی که به کلاس وارد می‌شود، ابتدا معلم مفاهیم قرآن را آموزش می‌دهد و سپس برنامه‌ روزانه کلاس و تدریس سایر دروس را آغاز می‌کند. فرد خاصی برای این درس در نظر گرفته نشده است. به نظر من این امتیاز است که معلم کلاس این تدریس را بنا بر شناخت توانایی دانش‌آموزان انجام می‌دهد و این با توجه به شرایط ویژه دانش‌آموزان استثنایی خوب است.
انتهای پیام

captcha