جامعه دچار بیماری برندزدگی شده است
کد خبر: 3807259
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

جامعه دچار بیماری برندزدگی شده است

گروه اجتماعی ــ آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی با بیان اینکه سبک زندگی از مسیر اصلی خود یعنی اسلامی ــ ایرانی منحرف شده است، افزود: عواملی همچون اشراف‌گرایی، رقابت‌های غیرمنطقی و مقایسه خود با دیگران باعث شده که عده‌ای میتلا به بیماری برندزدگی شوند.

جامعه دچار بیماری برند زدگی شده است

مجید ابهری، آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره فرهنگ اجتماعی کالای ایرانی، اظهار کرد: سبک زندگی در هر جامعه، چراغ راه و مسیر اصلی سلیقه‌های مختلف در رابطه با رفتار فردی و اجتماعی است. پوشش، آرایش، پیرایش و تغذيه از محورهایی هستند که تحت‌تأثیر سبک زندگی شکل گرفته و هدایت می‌شوند.

وی افزود: متأسفانه در چند سال اخیر سبک زندگی در جامعه ما تحت‌تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای و برخی از فرایند‌های فضای مجازی قرار گرفته و از مسیر اصلی خود یعنی سبک زندگی  اسلامی ــ ایرانی منحرف شده است.

حمایت از تولیدات داخلی
ابهری با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی در تعیین سبک زندگی، اقتصاد و خرید اقلام مورد نیاز افراد و خانواده است، افزود: سال‌ها متمادی است که درباره حمایت از تولیدات داخلی صحبت می‌شود، تولیداتی که توانایی رقابت با کشورهای بیگانه را ندارند، باید حداقل توانمندی مصرف در بازار‌های داخلی را داشته باشند. عواملی همچون اشراف‌گرایی، رقابت‌های غیر منطقی و مقایسه خود با دیگران باعث شده که عده‌ایی بیماری برندزدگی پیدا کنند.
وی افزود: این ویروس فرهنگی موجب شده که حتی برخی از نوجوانان و کودکان نیز هنگام تهیه لباس یا موادغذایی به دنبال برند یا شرکت مخصوص غیر ایرانی باشند و با تفاخر در مجالس، مدرسه و دانشگاه از خارجی بودن کالا یا موارد دیگر صحبت ‌کنند که این ناشی از عدم استفاده الگوی رفتاری مناسب در جامعه است. والدین، دوستان و همسالان، مسؤلین، چهره‌های محبوب و یا سلبریتی‌ها الگوی‌های اصلی رفتاری در جامعه هستند که موجب تقلید افراد قرار می‌گیرند.

تسخیر کشور با اقلام کم ارزش
این آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی گفت: متأسفانه وقتی دولتمردان ما از خودروهای ساخت خارج و سایر کالاهای خارجی استفاده می‌کنند، دیگر جایی برای توصیه به جوانان در تهیه و استفاده اقلام داخلی نمی‌ماند. باید ابتدا ورود و قاچاق کالا‌های ساخت کشورهای بیگانه به ایران منع شود، چرا که تا وقتی اقلام قاچاق وارد کشور شود، تولید داخلی دچار ورشکستگی خواهد شد. در ده سال گذشته بیش از ۵ یا۶ هزار واحد تولیدی ورشکسته و تعطیل شده و علت آن این است که بازار کشور ما توسط اقلام کم ارزش کشورهای دیگر به تسخیر درآمده است.
ابهری افزود: زمانی که تبلیغات کالا خارجی و ورود آن ممنوع شود و الگو‌های رفتاری در تبلیغ تولید کالاهای داخلی فعالیت کنند، تولید کنندگان داخلی سلیقه‌های مردم را مورد نظر قرار داده و از نظر کیفی استانداردهای تولیدی را افزایش دهند، دیگر مجالی برای مصرف تولیدات خارجی نخواهد ماند. بنابراین حمایت دولت و مردم است که می‌تواند تولیدات داخلی را در جایگاه ویژه و قابل قبول قرار دهد.
انتهای پیام

captcha