اسرائیل، عامل اصلی بی‌ثباتی در جهان است
کد خبر: 3808222
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی:

اسرائیل، عامل اصلی بی‌ثباتی در جهان است

گروه بین‌الملل - «ماهانیر محمد» نخست وزیر مالزی، رژیم صهیونیستی را عامل نسل‌کشی در فلسطین و علت اصلی بی‌ثباتی در جهان دانست.

به گزارش ایکنا؛ ایرنا نوشت: « ماهاتیر محمد» نخست وزیر 93 ساله مالزی در کنفرانس سالانه بین‌المللی «الشرق 2019» در کوالالامپور خطاب به جوانان شرکت کننده که اکثر آنها از کشورهای خاورمیانه بودند، گفت: اکنون زمان آن فرارسیده که جامعه بین‌الملل با یکدیگر متحد شوند و به اشغال فلسطین توسط اسرائیل (رژیم صهیونیستی ) خاتمه دهند.

وی در سخنرانی خود تحت عنوان «در جستجوی یک نظم پایدارتر جهانی» گفت: «آپارتاید، نسل کشی، جنایات علیه بشریت، جنایات تجاوز و تمام بدی ‌ایی که بشر می‌تواند به دیگران تحمیل کند، در فلسطین توسط اسرائیل تروریست متکبر و وحشی درحال اجراست».

ماهاتیر محمد تأکید کرد: تازمانی که جامعه بین‌المللی به دنبال یک راه حل برای خاتمه دادن به اشغال فلسطین و بازگرداندن این سرزمین به فلسطینی‌ها نباشد، منطقه وسایر نقاط جهان شانس زیادی برای ثبات و نظم نخواهند داشت.

نخست وزیر مالزی در این اظهارات با بیان اینکه فلسطین در مرکز تراژدی قرار دارد، تأکید کرد: جهان ثبات نداشته و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک نیز ثبات نخواهد داشت.

وی افزود: کشتار مردم بی‌گناه در افغانستان و عراق به دلیل حمله نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سال های 2001 تا 2003 ادامه داشت و این اقدام بیشتر سبب بی‌ثباتی منطقه پیش از شروع بهار عربی شد.

نخست وزیر مالزی همچنین گفت : امروز کشورهایی مانند سوریه، لیبی و یمن، تصویر یک تراژدی انسانی را در حالی به نمایش گذاشته‌اند که سایرکشورهای جهان بدون هیچ کمکی در حال تماشای آن هستند.

این سیاستمدار کهنه کار مالزی خاطرنشان کرد: این کشورها از مشکلات داخلی رنج نمی‌برند، بلکه مشکلات آنها از مداخلات قدرت‌های خارجی ناشی شده که آنها را از منافع ملی خود دور کرده و این اقدامات تحت عنوان دموکراسی و حقوق بشر انجام می‌شود.

نخست وزیر این کشور جنوب شرق آسیا افزود: تمدن‌های باستانی یا گهواره‌های تمدن، توسط قدرت‌های امروزی که به عنوان رهبران تمدن مدرن شناخته می‌شوند به سمت تخریب و نابودی سوق داده می‌شوند.

ماهاتیر تأکید کرد: هیچ نشانه ای از تمدن در رفتار آنها وجود ندارد. تنها چیزی که آنها می‌توانند به نمایش بگذارند این است که فناوری قادر به تولید سلاح‌هایی است که در کشتار هزاران نفر بسیار موثر است.

وی با اشاره به دلایل تاریخی موفقیت کشورش گفت: مالزی به عنوان یک کشور چند نژادی و چند مذهبی افتخار می‌کند با وجود تنوع، قادر به حرکت به جلو بوده ، هرچند شاهد فراز و نشیب‌هایی بوده اما این تنوع را به نقاط قوت و دلیل وحدت تبدیل کرده است. در واقع، ما به این باور رسیدیم که ما به دلیل تنوع خود به عنوان یک ملت کاملا موفق شناخته شدیم .اما وی درعین حال تائید کرد که مدیریت تنوع درهمه زمان‌ها مناسب نبوده و در اغلب زمان‌ها، تفاوت‌ها تقویت می‌شوند و شباهت‌ها تضعیف می‌شوند.
نخست وزیر مالزی افزود: اما در عوض، ما در حال کار بر روی منافع مشترک و زمینه‌های مشترک هستیم. این آسان نیست، اما ما آن را درک کرده و تاکنون دراین زمینه موفق شده‌ایم.

ماهاتیر محمد تأکید کرد: تفاوت‌های مذهبی، نژادی، فرهنگی و آداب و رسوم به مردم مالزی ، سازگاری و یادگیری و تحمل یکدیگر را آموخت.  جوانان، رهبران آینده هستند و نقش مهمی در ایجاد دنیایی بهتر دارند و هر رهبر باید به آنها نزدیک شود.
 
این سیاستمدار مالزیایی افزود: در سال‌های زیادی که به عنوان یک سیاستمدار فعال بودم ، همیشه سعی کردم سطح خودم را برای پاسخگویی به درخواست‌های سازمان‌ها و جنبش‌های جوانان ارتقا بخشم. دلایل من دراین موضوع کاملا پایه‌ای است  اگر بخواهیم تغییرات و آمال درآینده تحقق یابند، جوانان بهترین گزینه هستند.

برگزارکنندگان کنفرانس بین‌المللی الشرق 2019 در تارنمای خود در مورد هدف از برگزاری این کنفرانس که پنجمین سال متوالی را پشت سر می‌گذارد گزارش دادند: تحول پذیری برای پیشرفت و نوآوری بسیار مهم است. پنجمین کنفرانس سالانه جوانان تلاشی برای آینده دانش انتقادی، مدل‌های نظری منحصر به فرد و تجربیات در یک فضای متمایز و به حداکثر رساندن فرصت‌هایی است تا خودمان را در جهانی بهتر قرار دهیم.

نخست وزیر مالزی تاکنون در عرصه های مختلف بین المللی مواضع آشکار و رسمی علیه اسرائیل داشته است.

اقدام ماهاتیر محمد در سال جاری میلادی در خودداری از دادن مجوز برای حضور ورزشکاران رژیم صهیونیستی در مسابقات پارالمپیک شنای 2019 که قرار بود در ایالت کوچین این کشور برگزار شود سیلی محکمی به این رژیم و حامیان غربی و عربی آن بود.

این کشور به رغم اینکه میزبانی، این مسابقات را با فشار و لابی صهیونیست‌ها از دست داد اما از مواضع اصولی خود دراین حمایت از مردم فلسطین دفاع کرد.

ماهاتیر در پی لغو میزبانی کشورش برای مسابقات پارالمپیک شنای 2019 ضمن انتقاد شدید از سکوت کشورهایی که خود را طرفدار آزادی می‌خوانند، نوشت: اسرائیل جنایتکار است و ماحق داریم که آن را محکوم کنیم و جهان نباید در قبال ظلم و جنایات اسرائیل ریاکاری کند.
 
کنفرانس بین‌المللی الشرق 2019 در روزهای اول تا دوم ماه می ( 11 تا 12 اردیبهشت) با حضور یک‌هزار نفر از کارشناسان عمدتا جوان کشورهای مختلف جهان در کوالالامپور پایتخت مالزی از روز گذشته آغاز شده است.
 
انتهای پیام
captcha