اشتباهی که معلمان در تدریس قرآن دچار می‌شوند
کد خبر: 3808467
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

اشتباهی که معلمان در تدریس قرآن دچار می‌شوند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری قرآن کریم گفت: تدریس معلم‌های قرآن ما فارسی است و باعث می‌شود بچه‌ها هم همین‌طور یاد بگیرند و بخوانند و این اشتباه است یعنی باعث می‌شود که بچه‌ها قرآن را با لهجه فارسی بخوانند.

جنامی

نزيهه جنامی، قاری قرآن کریم، متولد سال 70 در شهر شادگان است‏. وی موفق به کسب رتبه دوم رشته حفظ كل قرآن كريم در بیست و هشتمین جشنواره ملی قرآن کریم شد. همچنين در سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف خوزستان در رشته تحقیق قرآن کریم رتبه اول را به دست آورد.

جنامی در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: قرائت را از اول راهنمایی شروع کردم اما به صورت فنی از سال 84‏، 85 به طور جدی پیگیر آن بودم و تا کنون هم این مسیر ادامه دارد.

جنامی که هم‌اکنون درحال تدریس در دوره ابتدایی در روستای بوزی شهر شادگان است، گفت: بچه‌های روستا از بچه‌های شهر زرنگ‌تر هستند. دانش‌آموزان دختر بسیار نسبت به آموزش قرآن مشتاق هستند و موقع درس دادن و نه فقط قرآن بلکه همه درسها خیلی خوب گوش می‌دهند.

جنامی بیان کرد: در سال اول تدریسم پسرها را درس می‌دادم. پسرها خیلی نسبت به یادگیری قرآن ذوق نشان نمی‌دهند و تعداد خیلی کمی به با صوت خواندن قرآن من اشتیاق نشان می‌دهند، پسرها استعداد قرآنی دارند اما خیلی کم.

قاری قرآن کریم ادامه داد: کتاب قرآن که در مدرسه تدریس می‌شود خوب است اما کتاب پایه دوم خیلی حجمش زیاد است و نباید اینقدر زیاد باشد. آیات طولانی در آخر کتاب هست مثل سوره شعرا و آل‌عمران و بقره که برای بچه‌ها سنگین است و نباید در کتاب باشد. قواعدی حروف ناخوانا که در کتاب آمده خوب است اما اینکه بخواهد سوره‌های بزرگ به بچه‌ها بدهند سنگین است.

وی گفت: تدریس معلم‌های قرآن ما فارسی است و باعث می‌شود بچه‌ها هم همین‌طور یاد بگیرند و بخوانند و این اشتباه است یعنی باعث می‌شود که بچه‌ها قرآن را با لهجه فارسی بخوانند.

جنامی با بیان اینکه کارم را با علاقه شروع کردم و بچه‌ها را دوست دارم‏ افزود: سعی می‌کنم بچه‌ها در هر زمینه‌ای استعداد دارند با خانواده‌هایشان مرتبط شوم و به آنها بگویم اما خانواده‌ها هر چیزی را از مدیر و معلم و مدرسه انتظار دارند و این نیست که بخواهند استعداد فرزندشان را کشف و شکوفا کنند بلکه همه را به آموزش و پرورش سپرده‌اند.

این قاری قرآن گفت: معلمی این نیست که فقط کتب درسی را تدریس کنیم بلکه باید استعداد دانش‌آموز را هدایت کنیم حتی اگر دانش‌آموزان خیلی درس‌خوان نباشد اما استعداد خاصی داشته باشد.

انتهای پیام

captcha