صفحات معارفی رسانه‌ها به پیشواز ماه رمضان رفتند
کد خبر: 3808712
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳

صفحات معارفی رسانه‌ها به پیشواز ماه رمضان رفتند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز بیش از هر خبر دیگری به معرفی آداب ماه مبارک رمضان و نیز معرفی برنامه‌های مساجد و مراکز دینی در این ماه پرداخته‌اند.

ارسال شود///// پیشواز صفحات معارفی رسانه‌ها از ماه مبارک

به گزارش ایکنا؛ امروز شنبه 14 اردیبهشت‌ماه صفحات معارفی رسانه‌ها با انتشار مطالبی پیرامون ماه مبارک رمضان به فاصله دو روز تا آغاز این ماه به پیشواز آن رفته‌اند. اعلام برنامه‌های سیما در ماه مبارک رمضان، برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم در 100 مسجد و برگزاری همایش «طلایه‌داران هدایت» از جمله خبرهای منتشر شده در این روز است که همه پیرامون ماه مبارک رمضان بوده‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به صفحات معارفی رسانه‌ها داشته‌ایم.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس امروز از برگزاری جلسات تفسیر قرآن در 100 مسجد در ماه مبارک رمضان خبر داده است. این خبر را حجت‌الاسلام «حجت‌الله ذاکر»، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرده و در توضیح آن گفته است: «در ماه رمضان اقامه نماز جماعت در سه وعده برگزار می‌شود و مساجدی که در ایام دیگر سال نیز به دلیل کمبود امام جماعت این برنامه را به‌طور کامل اجرایی نمی‌کردند، در این ماه اقامه نماز خواهند داشت. همچنین امسال با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و اعزام مفسر از استان قم، جلسه تفسیر قرآن در ۱۰۰ مسجد استان تهران برگزار خواهد شد».
خبرگزاری فارس در ادامه به بازدید رئیس حوزه‌های علمیه کشور از نمایشگاه کتاب در آخرین روز این نمایشگاه پرداخته است. آیت‌الله اعرافی، با حضور در غرفه پاسخگویی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه گفته است: «وجود چنین غرفه‌هایی در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی در عرصه فرهنگی لازم و ضروری است. امیدواریم بتوانیم این مرکز را در جهت پاسخگویی هر چه بهتر تقویت کنیم».
این خبرگزاری همچنین از انتشار کتاب «مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» به قلم حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» و آماده شدن برای روانه شدن به بازار نشر خبر داده است. در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «بهترین پیام، بعد از ده‌ها سال تجربه و حکومت، بیانیه اخیری است که در بهمن‌ماه سال 97 از طرف رهبری صادر شده است. این نامه که نتیجه عمری تجربه همراه با تقوا و بصیرت است ما را بر آن داشت گوشه‌ای از مبانی قرآنی و روایی آن را بیان کنیم».
خبر دیگر خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی به جشنواره حکمت و نیایش اختصاص یافته است؛ بر اساس این خبر مهلت ارسال آثار به جشنواره حکمت و نیایش تا پایان اردیبهشت‌ماه تمدید شده است. البته پیش از این مهلت ارسال آثار تا پایان فروردین اعلام شده بود که این زمان تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید و اکنون برای دومین‌بار تمدید شد. جشنواره حکمت و نیایش مهر‌ماه سال ۱۳۹۷ با هدف جمع‌آوری آثاری علمی، پژوهشی، ادبی و هنری با محوریت نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه با همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران کار خود را آغاز کرد و قرار است آیین اختتامیه آن در نمایشگاه قرآن امسال برگزار شود. همچنین هیأت داوران جشنواره آثاری که از سال ۹۰ تاکنون تولید شده‌اند را داوری خواهد کرد.
اعلام برنامه زمانی برگزاری آزمون سراسری ترنم وحی و همچنین بارگذاری تلاوت ترتیل آیات ۲۷۰ تا ۲۷۴ سوره مبارکه «بقره» واقع در چهل‌وششمین صفحه قرآن کریم با صدای مرحوم «خلیل الحصری» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در یکی از خبرهای امروز خود در صفحه دین، قرآن و اندیشه به صحبت‌های رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در جلسه ماهانه مجمع موسسات قرآنی مردمی استان اصفهان پرداخته است. «مهدی قره‌شیخلو» در این جلسه گفته است: «باید متولی امور قرآنی کشور مشخص شود تا از این وضعیت نابسامان در حوزه مدیریت اعتبارات قرآنی، ساختار ناهماهنگ و موازی‌کاری، عدم توازن و نبود نظارت در سطح کشور، رهایی یابیم». وی راه‌حل برون‌رفت از این مشکلات را مطالبه‌گری جدی جامعه قرآنی عنوان کرده و افزوده است: «فعالیت قرآنی، آدم قرآنی می‌خواهد؛ آدمی که اخلاق و رفتار و عمل او قرآنی باشد؛ ما به آدم‌های سالم و صالح نیاز داریم تا از نام قرآن فقط برای مطرح کردن خودشان استفاده نکنند».
این خبرگزاری در خبر دیگری از رشد 20 درصدی متقاضیان آزمون رسمی حفظ قرآن کریم خبر داده است. آزمون مرحله اول چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن صبح روز گذشته (جمعه، 13 اردیبهشت‌) به‌صورت همزمان در سراسر کشور برگزار ‌شد. حدود هشت هزار و 236 شرکت‌کننده در چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن ثبت نام کردند. امسال جهت تسهیل در رفت‌وآمد شرکت‌کنندگان در آزمون، تعداد حوزه‌ها در کشور از 37 حوزه سال گذشته به 76 حوزه ارتقا پیدا کرد.
یادداشت حجت‌الاسلام «ابراهیم بهاری» محقق و کارشناس مسائل دینی به‌مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان یکی دیگر از مطالب خبری این خبرگزاری است. این کارشناس مسائل دینی در یادداشت خود به جایگاه رفیع ماه مبارک رمضان و آمرزیده شدن هفتادهزار نفر از گناهکاران در هر شب اشاره کرده است. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «رسول خدا(ص) در حدیثی می‌فرماید: رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ الْأَصَبُّ وَ شَهْرُ شَعْبَانَ تَتَشَعَّبُ فِیهِ الْخَیرَاتُ وَ فِی أَوَّلِ یوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ تُغَلُّ الْمَرَدَةُ مِنَ الشَّیاطِینِ وَ یغْفَرُ فِی کلِّ لَیلَةٍ لِسَبْعِینَ أَلْفاً؛ پیامبر(ص) فرموده ماه رجب ماه خداوند است که رحمت الهی در آن ریزش می‌کند؛ و ماه شعبان ماهی است که در آن خیرات منشعب و پراکنده می‌شود و شیوع می‌یابد؛ و در روز اوّل ماه رمضان شیاطین به غُل و زنجیر کشیده می‌شوند و در هر شب ماه مبارک رمضان هفتاد هزار نفر از گنهکاران آمرزیده می‌شوند، مغلول کردن یعنی قفل زدن. خداوند گمراه‌کنندگان از شیاطین را مهار می‌کند یعنی خداوند جلوی مانع ایجاد کردن شیاطین را در ماه مبارک رمضان می‌گیرد. این برای روز بود، در شب چطور؟ خداوند هر شب هفتاد هزار نفر را مورد آمرزش قرار می‌دهد».
بارگذاری صوت جدیدترین مداحی «میثم مطیعی» به زبان فارسی و عربی درباره شهدای مظلوم حجاز، برنامه‌های هیئت رزمندگان در ماه مبارک رمضان و بیان احکام روزه‌داری از دیگر مطالب خبری این خبرگزاری در روز 14 اردیبهشت‌ماه است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در گفت‌وگویی با مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به موضوع صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه و پرداختن بیشتر به این دو کتاب پرداخته است. «اصغر امیرنیا» در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که چه میزان جامعه امروز ما در بهره‌برداری از دو کتاب نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه موفق بوده است؟ اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما بر پایه قرآن و عترت شکل گرفته است و مسلماً باید فرامین و دستورات قرآنی را همواره سرلوحه کار خود قرار بدهیم. صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه نیز دو کتاب مورد تأیید و ارزشمند شیعه است. اینکه ما بخواهیم بگوییم هرگز اتفاقی در رابطه با این دو کتاب در جامعه رخ نداده است کمی بی‌انصافی است. خوشبختانه در اعتکاف‌ها و ماه مبارک رمضان جوانان و مردم ما بیشتر از این دو ادعیه بهره می‌برند».
این خبرگزاری همچنین از برگزاری همایش «طلایه‌داران هدایت» ویژه مبلغان ماه مبارک رمضان و صحبت‌های تولیت آستان قدس رضوی در این همایش خبر داده است. حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد مروی» در این همایش گفته است: «ما اگر به هدایت جامعه به عنوان یک حرفه نگاه کنیم که البته حرفه نیست، باید بگوییم که هیچ شغل و هیچ حرفه‌ای به سنگینی و اهمیت تبلیغ و هدایت جامعه نمی‌رسد».
«اجرای طرح کرسی‌های تلاوت ششمین محفل انس با قرآن و عترت در تبریز» و «درک محتوایی پیام، از موفقیت‌ها در حوزه تبلیغ است» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در روز 14 اردیبهشت‌ماه در خبرگزاری دانشجویان ایران است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز در گزارشی به معرفی هیئات و مساجدی که در ماه مبارک رمضان برنامه‌هایی برای روزه‌داران دارند، پرداخته است. در این گزارش نشانی و برنامه‌های برخی مساجد شهر تهران در ماه رمضان اطلاع‌رسانی شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان همچنین گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی طائب»، رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار با موضوع دفاع از فرهنگ ایرانی-اسلامی و حجاب اسلامی در برابر هجمه‌های غرب انجام داده است. رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار در بخشی از صحبت‌های خود در این گفت‌وگو اظهار کرده است: «اگر جامعه‌ای حیا در آن از بین رفت تمام صفات انسانی دیگر را هم تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و آن جامعه به سمت سستی و زوال پیش می‌رود و آن جامعه انسانی تبدیل به یک جامعه حیوانی می‌شود. وقتی حیا در یک جامعه از بین برود، آن کشور به یک اجتماعی حیوانی تبدیل می‌شود، درست مانند جوامع غربی که بدون هیچ حدومرزی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند یا به راحتی به دیگران حتی به دیگر کشورها نیز تجاوز می‌کنند».
«مداحی میثم مطیعی درباره شهدای مظلوم حجاز»، «رشد 20 درصدی متقاضیان آزمون رسمی حفظ قرآن»، «اعلام برنامه‌های سازمان تبلیغات استان تهران ماه رمضان»، «برنامه هیات رزمندگان اسلام در ماه مبارک رمضان»، «مقدمات روزه‌داری برای نوجوانان چیست؟»، «همراهی شیطان و زندگی سخت؛ عاقبت بدترین نوع فراموشی» و «حدیث رسول‌اکرم(ص) درباره بخشنده‌ترین مردم» از دیگر عناوین خبری باشگاه خبرنگاران جوان در صفحه قرآن و عترت است.
مهر
خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی از برگزاری نشست خبری معرفی برنامه‌های معارفی شبکه‌های سیما در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان خبر داده است. این نشست خبری صبح امروز 14 اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام «محسن عرفاتی»، سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شده است. سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما در این نشست خبری از پخش 10 مراسم ترتیل خوانی قرآن در ماه مبارک رمضان از شبکه‌های سیما خبر داده است.
مهر در خبر دیگری از تشریح مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب به وسیله حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی خبر داده است. در بخشی از این خبر آمده است: «بیانیه گام دوم انقلاب دارای مبانی قرآنی استواری است و با نگاهی عمیق برگرفته از متون اسلامی اعم از قرآن، سیره انبیا و ائمه طاهرین(ع) است که نقشه راه ادامه کار انقلاب و متکی بر تجربیات چهل ساله آن است. این بیانیه نگاهی عمیق به گذشته دارد و افق آینده کشور را ترسیم کرده که همان رسیدن به تمدن عظیم اسلامی و اتصال آن به منبع اصلی نظام آفرینش یعنی حضرت ولیعصر(ع) است».
این خبرگزاری در خبر دیگری به آیین رونمایی از پوستر بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و نیز نشست خبری تشریح جزئیات این نمایشگاه در روز 16 اردیبهشت‌ماه خبر داده است. بیست و هفتمین دوره نمایشگاه قرآن طی روزهای 21 اردیبهشت‌ تا سوم خردادماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
«اعلام فراخوان عرضه کتاب در غرفه متمرکز بخش فروش کتاب نمایشگاه قرآن» از دیگر خبرهای منتشر شده در خبرگزاری مهر است. در بخشی از این خبر آمده است: «با توجه به تفاهم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران قرآنی سراسر کشور به منظور عرضه گسترده کتابهای حوز دین در غرفه متمرکز فروش کتاب از ناشران دعوت می‌شود جهت حضور با ارائه مدارک و شرایط زیر به نشانی درج شده اقدام نمایند».
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه معارف از برگزاری نشست خبری سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما خبر داده است. در این نشست خبری اعلام شد که شبکه قرآن برای اولین بار در ماه مبارک رمضان سه برنامه ترتیل خوانی پخش می‌کند؛ ابتدا از حرم «هلال بن علی» آران و بیدگل بعد از نماز صبح، سپس از ساعت ۱۱ تا ۱۲ از حرم امام رضا(ع) و در آخر از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰ از حرم امام خمینی(ره).
«راهپیمایی اهالی روستای پیته‌نو علیه ترامپ روی صحنه»، «تدارک رادیو ایران برای ماه مبارک رمضان»، «شعرای اهل سنت به جشنواره شعر غدیر دعوت شدند» و «ایرنا در مراسمی با حضور آیت‌الله جنتی تقدیر شد» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران با انتشار یک خبر صفحه دین را به روزرسانی کرده است. این خبر به برگزاری هفتاد و سومین نشست علمی مدرسه دراماتورژی قرآن کریم که در قم برگزار شده، اختصاص یافته است. «وحید سهرابی‌فر» عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در این نشست گفته است: «تعامل متولیان مذهب و هنر با جامعه نباید صرفاً به مسئله فرم تولید آثار فرهنگی و هنری فروکاسته شود».

انتهای پیام 

captcha