تصویرسازی غلط از محیط پیرامون به خشونت منجر می‌شود
کد خبر: 3808743
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

تصویرسازی غلط از محیط پیرامون به خشونت منجر می‌شود

گروه اجتماعی - مدرس علوم تربیتی دانشگاه اصفهان گفت: خشونت بین انسان‌های جامعه ناشی از تصویرسازی غلط افراد از محیط پیرامون‌شان است، در حالی که این تصوسرسازی‌ها عمدتا ذهنی هستند و جنبه واقعی ندارند.

تصویرسازی غلط ما از دنیای اطرافمان به خشونت منجر می‌شودرضاعلی نوروزی، استاد علوم تربیتی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان در رابطه با عوامل به وجود آمدن خشونت اظهار کرد: تصویری که انسان‌ها از هم می‌سازند می‌تواند مثبت یا منفی باشد، گاهی ما توقع زیادی از آدم‌های اطرافمان داریم، اما اگر تصویر درستی از انسان‌ها، رفتارها و داشته‌هایشان داشته باشیم، خشونت نه در صورت کلامی، یعنی تندخویی و پرخاشگری، رخ نخواهد داد و نه در صورت فیزیکی که نزاع و درگیری است.
وی ادامه داد: گاهی فرد تصویری از دیگری برای خودش می‌سازد و وقتی آن تصویر در مقام عمل اتفاق نمی‌افتد فرد فکر می‌کند که دیگری کم کاری کرده، در حالی که این تنها تصویر ذهنی او بوده، نه واقعیت موجود. هرکسی زیبایی‌ها و زشتی‌هایی دارد، باید ضعف‌های انسان‌ها را بپذیریم و نخواهیم آنها را طبق میل خودمان تغییر دهیم، در این صورت پرخاش و خشونتی نیز رقم نمی‌خورد.
این استاد علوم تربیتی دانشگاه اصفهان افزود: البته فرهنگ نیز در بروز خشونت تاثیر دارد، ولی عوامل بیرونی نمی‌تواند تنها دلیل ایجاد خشونت باشد. مثلا شخصی برنامه ریزی کرده که زندگی‌اش را با ماهی یک میلیون تومان پول بگذراند و اگر همین مقدار پول داشته باشد خوشحال است. اما شخص دیگری برنامه دارد که ماهیانه ده میلیون تومان داشته باشد، حال اگر هشت میلیون تومان داشت، ناراضی است.
نوروزی ادامه داد: براین اساس احساس رضایت و نارضایتی و یا فساد و عدالت از درون انسان سرچشمه می‌گیرد. اما گاهی اجتماع نیز زمینه را برای ایجاد تنش‌ها با تصویرسازی و سپس خراب کردن آن تصویرها مهیا می‌کند.
وی گفت: گاهی رفتارهای خودمان عوامل اجتماعی و فرهنگی را نیز تغییر می‌دهد؛ مثلا امروزه روی بحث گرانی در جامعه  مانور زیادی داده می‌شود، اما میل مردم به خرید نیز کم نشده، یعنی اگر گرانی هست، پس چرا مردم خرید می‌کنند؟ ما خودمان با این حجم خرید کردن، از عوامل گرانی هستیم. این مسئله ربطی به عوامل فرهنگی ندارد.
نوروزی با بیان اینکه  روی تربیت انسان‌ها باید بیشترکار شود و کمک کنیم آنها در بحث‌هایشان به نوعی بلوغ فکری و منطق تصمیم گیری رسیده و تحت تاثیر هیجانات کاذب، احساسات و حرف دیگران قرار نگیرند، تصریح کرد: در فرهنگ ما چشم و هم چشمی نیز زیاد است، مثلا همسر همسایه من جایگاه اجتماعی و درآمدی بالا دارد، اما همسر من اینطور نیست. اگر من به همسرم فشار بیاورم تا مانند همسایه‌مان باشد موجب درگیری خواهم شد، یعنی تصویرسازی من از همسرم اشتباه خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ و اجتماع تا حدودی می‌تواند خشونت را تشدید کند، اما دلیل اصلی آن فردی است. انسان‌ها باید درست تربیت شوند، من وقتی خشونتی را مرتکب می‌شوم و چند نفر مرا به خاطر این کار تشویق می‌کنند، مطمئنا در آینده نیز رفتار خشونت آمیزم را تکرار خواهم کرد.
این استاد علوم تربیتی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه امنیت از بروز خشونت جلوگیری می‌کند، گفت: اولین شرط داشتن خانواده سالم، فراهم کردن محیطی امن و عدم وجود خشونت است. تهدید کردن نیز موجب بروز خشونت و از بین رفتن امنیت در خانواده می‌شود.

وی در خصوص عوامل کاهش خشونت و ایجاد محبت و عشق در خانواده، افزود: همه انسان‌ها باید زمانی را با خود خلوت کرده و به کارهای خوب و بدشان فکر کنند. هرکسی باید یاد بگیرد که از اتفاقات اطرافش تصویرسازی درستی داشته باشد. تصویرسازی‌های ما متاسفانه احساسی، هیجانی، عاطفی است. مادامی که عقلانیت نباشد، صحبت کردن از خشونت و عدم خشونت بی‌ربط است.
نوروزی گفت: رفتار خشونت آمیز، رفتاری هیجانی است نه عقلانی. پس افراد باید در مسیر رشد فکری و عقلانی قرار بگیرند و در برخورد با اتفاقات منطقی عمل کنند. بهتر است افراد علاوه بر خلوت کردن با خود، زمانی را نیز به صحبت با خانواده بپردازند و مشکلات را حل کنند. این کار کمک می‌کند که شرایط از دیدگاه‌های مختلفی بررسی و تحلیل شود.
وی تصریح کرد: متاسفانه خانواده‌ها بیشتر هیجانات کودکانشان را تحریک می‌کنند تا اینکه عقلانیت آنها را رشد دهند. از این رو رفتارهای مسئولین در دنیای سیاست نیز بیشتر هیجانی است؛مثلا در زمان انتخابات هیجانات و وعده وعید به آگاهی و برنامه غلبه دارد، در چنین جامعه‌ای هر رفتار کاذبی مانند خشونت افزایش می‌یابد.
انتهای پیام

captcha