افزایش 350 درصدی قیمت چادر/ لازمه کاهش قیمت؛ حذف تعرفه واردات و نظارت
کد خبر: 3810389
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
عضو انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب تبیین کرد؛

افزایش 350 درصدی قیمت چادر/ لازمه کاهش قیمت؛ حذف تعرفه واردات و نظارت

گروه جامعه ــ یک عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با اشاره به افزایش 300 تا 350 درصدی قیمت پارچه چادر مشکی گفت: حذف تعرفه واردات همراه با نظارت دقیق می‌تواند موجب کاهش قیمت شود.

علی قلعه‌قوند، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به تشریح مشکلات موجود در عرصه تولید پارچه چادر مشکی داخلی پرداخت و با اشاره به اینکه خوشبختانه با اقدامات انجام شده، امکان تولید چادر مشکی در کشور فراهم و هم اینک یک نوع پارچه چادر مشکی که به حریراسود معروف است در این کارخانه تولید می‌شود، گفت: پس از راه‌اندازی کارخانه حجاب شهرکرد، تعرفه‌ای 32 درصدی برای واردات چادر مشکی اعمال شده‌ است.

پارچه چادری ایرانی با کیفیت است اما خوب توزیع نمی‌شود

وی از کیفیت مناسب پارچه این کارخانه سخن گفت و اظهار کرد: پارچه ایرانی قابل رقابت با محصولات سایر کشورهاست. در مقایسه با پارچه کره‌ای کمی کیفیت پایین‌تری دارد و قدر مسلم از پارچه چینی بهتر است، اما متأسفانه سازوکار مناسبی برای توزیع این پارچه در بازار وجود ندارد.

این تولید‌کننده محصولات حجاب گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت و براساس گفته مسئولان کارخانه حجاب شهرکرد، طی یک سال بین چهار تا هفت میلیون متر پارچه تولید می‌‌شود، ولی عملاً شاهد وقفه‌های زیادی در عرضه این پارچه در بازار هستیم و این کارخانه از سه ماه قبل تاکنون هیچ پارچه عرض بلندی را به بازار عرضه نکرده است.

اعمال تعرفه به شرط توان تولید خوب است

وی در ادامه به بررسی تأثیر اعمال تعرفه به واردات پارچه چادر مشکی پرداخت و گفت: اعمال این تعرفه فکر و اقدام خوبی است؛ به شرطی که توان داخلی برای تولید پارچه باشد و بتواند نیاز داخلی را برآورده کند. در بهترین حالت کارخانه حجاب شهرکرد می‌تواند 10 درصد از نیاز داخلی را برآورده کند. نقطه قوت این کارخانه استفاده از نخ داخلی است اما رنگ و مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید وارداتی است.

مدیرعامل برند «نگار» مهم‌ترین ایراد کارخانه حجاب شهرکرد را سیستم توزیع این کارخانه اعلام و اظهارکرد: این کارخانه پارچه‌ها را در اختیار چند نفر بازاری قرار می‌دهد و بعضی از بازاریان نیز این پارچه‌ها را به واسطه دلال‌ها در بازار به فروش می‌رسانند و همین مسئله موجب افزایش قیمت پارچه می‌شود.

کارخانه داخلی؛ وابسته به رنگ و مواد خارجی

مدیرعامل برند «نگار» در پاسخ به این سؤال که آیا قول مسئولان این کارخانه مبنی بر افزایش و تنوع تولید محقق شده‌ است؟ گفت: براساس شنیده‌‌ها فاز دوم طرح تولید چادر مشکی در جریان و مقرر بود تولیدات این کارخانه به 10 میلیون متر مربع برسد، اما در بازار افزایش پارچه این کارخانه را نمی‌بینیم. البته مسئولان این کارخانه به طور مشخص قبل از تعطیلات نوروز مطرح کردند که نقص فنی وجود داشته و غلتک‌های این کارخانه خراب شده و بعد از عید اعلام کردند که این نقص برطرف شده اما اکنون رنگ و مواد مورد نیاز در گمرک هست و هنوز تحویل داده نشده است.

این بازاری فعال در حوزه تولید محصولات حجاب با اشاره به اینکه سفارشی که چهار ماه پیش به این کارخانه داده شده بود هنوز تحویل داده نشده است، گفت: همه این مسائل نشان می‌دهد که سازو کار منظم‌تری نیاز است تا پارچه را به دست مصرف‌کننده برسانند. البته مسئولان این کارخانه هم دلایلی را بیان می‌کنند که به واسطه تحریم‌ها مواد به موقع به دست آنها نمی‌رسد و مجبورند با هزینه بالاتری رنگ و مواد را وارد کنند و همه این عوامل دست به دست هم داده تا پارچه به اندازه کافی و با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده نرسد.

وی در پاسخ به این سؤال که قیمت پارچه چادری وارداتی (90 درصد پارچه چادری کشور وارداتی است) اکنون چه میزان افزایش پیدا کرده‌ است؟ تصریح کرد: در قیاس با 14 ماه قبل که افزایش یک‌باره نرخ ارز شروع شد تا به امروز حداقل افزایش قیمت 350 درصدی پارچه چادری را داشتیم. بسیاری از محصولات در حوزه پوشاک در داخل کشور تولید می‌شود و 100 تا 150 درصد افزایش قیمت داشته‌اند، اما افزایش 300 تا 350 درصدی پارچه مشکی به دلیل وارداتی بودن بخش عمده این محصول از خارج است. تولید‌کننده داخلی هم قیمت را بالا برده است.

امکان حذف تعرفه واردات با نظارت دقیق

مدیرعامل برند «نگار» در پاسخ به این سؤال که حذف تعرفه چقدر در کاهش قیمت چادر مؤثر است؟ گفت: حذف تعرفه موجب کاهش 20 درصدی قیمت پارچه چادری می‌شود. با اعمال تعرفه موافق نبودم، اما صرف برداشتن آن هم راه‌حل درستی نیست. در گذشته بسیاری از واردکنندگان، انواع پارچه را به اسم پارچه چادری با حداقل تعرفه وارد می‌کردند و خود این مسئله مفسده ایجاد می‌کرد.

وی ادامه داد: اگر نظارت دقیقی انجام شود، می‌توان تعرفه چادر مشکی را برداشت. حتی اگر این تعرفه برداشته شود می‌توانیم محصولات حجاب را صادر کنیم. قبلاً محصولاتمان را به کشور عراق صادر می‌کردیم اما به دلیل افزایش قیمت و کمبود پارچه دیگر نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم و همین مزیت نسبی ما هم از بین رفته است.

قلعه‌قوند در خصوص سایر راهکارهای کاهش قیمت چادر مشکی در ایران، گفت: غیر از حذف تعرفه قدم‌های دیگری را نیز همچون تقویت تولید داخلی می‌توان برداشت. اکنون کارخانه‌هایی داریم که می‌توانند در زمینه تولید پارچه چادر مشکی فعالیت کنند اما تعطیل هستند، از جمله کارخانه‌‌هایی در خوانسار و کرمانشاه که اگر به آنها رسیدگی شود، قطعاً می‌توانند پارچه مناسبی تولید کنند.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب درباره اینکه چقدر نگران بیکاری در حوزه کاری‌اش است، گفت: رکودی که در بخش تولید ایجاد شده به مجموعه ما ضربه می‌زند. در حال حاضر 30 درصد از تولید‌کنندگان محصولات حجاب کارگاه‌های خود را جمع کرده‌اند، چرا که پارچه کافی ندارند. مجموعه من نیز اکنون با 50 درصد ظرفیت کار می‌کند و به شدت تحت فشاریم تا بتوانیم عوامل و نیروهای خودمان را حفظ کنیم؛ آن هم در شرایطی که هزینه‌های جاری کارگاه‌ها به شدت افزایش یافته است.

آگاهی هست، عزم جدی نیست

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم مجموعه مدیریت اجرایی کشور به راهکارهای کاهش قیمت چادر مشکی واقف است، اما عزم جدی برای این کار در مسئولان مشاهده نمی‌شود. کاری کرده‌اند که بخش خصوصی به شدت از وارد شدن به عرصه تولید ترسان است، در حالی که اگر تضمین‌های لازم به بخش خصوصی داده شود، می‌تواند به تولید چادر مشکی نیز اقدام کند.

قلعه‌قوند در پایان تصریح کرد: با توجه به وجود تکنولوژی تولید چادر مشکی و توان تولیدی کارخانه شهرکرد، اگرعزم جدی وجود داشته باشد، یقیناً می‌توانیم به اندازه نیاز داخل کشور پارچه چادری تولید کنیم. 

انتهای پیام 

 

 

captcha