تعامل بین مردم و روحانیت کارکرد مسجد را حفظ می‌کند
کد خبر: 3811293
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰

تعامل بین مردم و روحانیت کارکرد مسجد را حفظ می‌کند

گروه اجتماعی - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه باید متولی مساجد مشخص شود تا مسجدی پویا و فعال داشته باشیم،‌ اضافه کرد: باید بین روحانیت و مردم تعامل وجود داشته تا مساجد کارکرد خود را حفظ کنند.

به گزارش ایکنا از گیلان، کیوان محمدی،‌ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان امروز،‌ 23 اردیبهشت‌ماه در دیدار با مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان، با تاکید بر لزوم کیفی‌سازی فعالیت‌ها در مساجد، گفت: مساجد از ابتدای اسلام تاکنون به عنوان پایگاه‌های مردمی محسوب شده و نقش بسزایی در توسعه فرهنگ دینی جامعه داشته‌اند.

وی با تاکید بر لزوم نیازسنجی فعالیت‌های فرهنگی، تصریح کرد: شایسته است مطابق با نیاز و ذائقه مردم و با محوریت آموزه‌های قرآنی و مسائل روز برنامه‌ریزی کرده و مساجد را پررونق کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان همچین خواستار وحدت رویه و سازماندهی مناسب در اداره امور مساجد شد و افزود: داشتن نیت درست برای انجام کارها، مهم‌تر از سایر مسائل از جمله بودجه‌ است. در واقع مساجد باید همواره بر منابع مردمی تکیه داشته باشند و از دولتی شدن صرف پرهیز کنند.

محمدی خاطرنشان کرد: بسته به ارائه طرح از سوی دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان حتی‌المقدور مساعدت‌های لازم را انجام خواهیم داد. البته مساجد باید حداقل تکیه به منابع دولتی را داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید متولی مساجد مشخص شود تا مسجدی پویا و فعال داشته باشیم،‌ اضافه کرد: باید بین روحانیت و مردم تعامل وجود داشته تا مساجد کارکرد خود را حفظ کنند.

مسجد باید محور فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در محلات باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضوانی‌نژاد، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان نیز، با اشاره به تاسیس کانون‌های مساجد در سال 71 براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: کانون‌های مساجد با هدف مقابله با تهاجم فرهنگی، تبلیغ، گسترش و تعمیق فرهنگ روح‌بخش اسلام و تاکید بر آرمان‌ها و ارزش‌های معنوی و گسترش مشارکت و مباشرت مردم در امور فرهنگی، هنری، اجتماعی، علمی و دینی تشکیل شده است.

وی از فعالیت 901 کانون فرهنگی و هنری در سطح مساجد سراسر استان خبر داد و گفت: تاکنون بیش از 45 هزار نفر از اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سامانه «سجا» که مبنای پرداخت اعتبارات به کانون‌هاست، ثبت‌نام کرده‌اند.

این کارشناس دینی با تاکید بر ضرورت تجهیز مساجد و حمایت از فعالیت‌های مسجدمحور، تصریح کرد: مساجد ظرفیت مناسبی جهت برگزاری برنامه‌های مختلف با حفظ شانیت مساجد هستند که باید با تجهیز این اماکن علاوه بر جذب اقشار مختلف موجب رونق آن شویم.

رضوانی با اشاره به اجرای طرح «سفیران اجتماعی» در گیلان، عنوان کرد: مسجد باید محور فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در محلات باشد لذا طرح مذکور در مساجد شهرستان شفت اجرا و ضمن بررسی خانوارهای تحت پوشش مسجد به ارتقای سلامت خانوار و شناسایی آسیب‌های اجتماعی خانواده می‌پردازد.

انتهای پیام

captcha