دبیرخانه شورای حوزه در مسیر تحول گام بردارد/ رسالت سنگین حوزه در عصر کنونی
کد خبر: 3812125
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
آیت‌الله حسینی بوشهری:

دبیرخانه شورای حوزه در مسیر تحول گام بردارد/ رسالت سنگین حوزه در عصر کنونی

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیر شورای عالی حوزه علمیه گفت: امروز در حوزه تحول و انتظارات جدیدی ایجاد شده است که بخش مهمی از آن متوجه مدیر حوزه و دبیرخانه شورای عالی حوزه است.

ئبه گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری امروز 26 اردیبهشت ماه در مراسم تجلیل از حجت‌الاسلام نواب و معارفه حجت‌الاسلام رحیمیان به عنوان مسئولان پیشین و جدید دبیرخانه شورای عالی حوزه در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: این جلسه به پاس تکریم و تجلیل از خدمتگزاری صادق و سختکوش یعنی حجت‌الاسلام والمسلمین نواب برپا شده است که سالیان فراوانی به عنوان مسئول دبیرخانه مشغول خدمت بودند.

وی افزود: همچنین آقای رحیمیان به عنوان کسی که سال‌ها کرسی تدریس در حوزه داشته معارفه می‌شود و امیدواریم آقای نواب به عنوان نماینده رهبری و مسئول بعثه رهبری موفق باشد.

حسینی بوشهری با اشاره به رسالت و شأن و جایگاه حوزه و رسالت شورای عالی حوزه، افزود: خدمت در حوزه و دبیرخانه خدمت به امام زمان(عج) و سربازان ایشان و ارتقای علم و دانش فقیهان و مراجع است.

دبیر شورای عالی حوزه با بیان اینکه حوزه از دیرزمان مرکز آموزش معارف دین و تربیت عالمان و فقیهان و بزرگان بوده که کار کمی نیست، تصریح کرد: حوزه مولد فرهنگ دینی است و ارزش‌ها و هنجارها از طریق روحانیت به جامعه منتقل می‌شود و گفتار و کردار روحانیت به عنوان حجت شرعی و مقبول در نزد مردم است.

وی با بیان اینکه همان طور که کلام معصومان در نزد مردم حجیت دارد کلام مراجع و فقها هم که برگرفته از سیره و روایات ائمه(ع) است برای مردم حجت شرعی دارد، ادامه داد: حوزه مرجعی را در دل خود رشد می دهد که کلامش بازتاب کلام معصوم(ع) می‌شود.

حسینی بوشهری با اشاره به برکات فراوان حوزه بیان کرد: هرقدر جلوتر می‌رویم مسئولیت حوزه به دلیل نیازهای زمان بیشتر شده و اوج رسالت حوزه در دوره کنونی است زیرا حوزه بنیانگذار نهضت بزرگ انقلاب اسلامی است و انقلاب مسئولیت سنگینی بر دوش حوزه قرار داده است؛ امروز رسالت حوزه‌ها و عالمان دین، رسالت انبیاء الهی و امامان و پیشوایان در عصر غیبت معصوم است.

دبیر شورای عالی حوزه با اشاره به نحوه اداره حوزه علمیه از صدر اسلام بیان کرد: اولین پایه گذار حوزه، پیامبر(ص) در مدینه النبی بودند و این فعالیت در عصر صادقین به اوج خود رسید؛ حوزه در دوره معصومان(ع) و بعد از ایشان گاهی در اوج و گاهی در شرائط معمولی بوده تا به عصر غیبت رسیده ایم که زمامدار حوزه‌ها مراجع بوده‌اند و این وضع تا دوره کنونی وجود دارد و امروز رهبری و مراجع مشرف بر حوزه هستند.

حسینی بوشهری با بیان اینکه به خاطر اقتضائات زمان، بعد از انقلاب شورای عالی حوزه برای هدایت، حمایت و نظارت بر حوزه تشکیل شد با اشاره به اینکه اعضای شورای عالی با نظر رهبری انتخاب می‌شوند و آن‌ها مدیر حوزه را انتخاب می‌کنند افزود: نقش برجسته دبیرخانه در اینجا نمایان می‌شود زیرا شورای عالی حوزه نیازمند یک عقبه فکری است و این عقبه با 30 شرح وظیفه که برای مسئول دبیرخانه تعریف شده است تامین می شود.

وی افزود: مسئول دبیرخانه شورای عالی واسط میان شورای عالی و مدیریت و اساتید و فضلا و طلاب است و باید طرح‌ها را از آنان دریافت و آن را به عنوان مجموعه ایده‌ها در شورای عالی طرح و تصویب شود.

حسینی بوشهری با تقدیر از حجت‌الاسلام والمسلمین نواب اظهار کرد: اگر مسئولیتی که از سوی مقام معظم رهبری بر دوش وی قرار گرفته نبود همه اعضا علاقه‌مند بودند از وجود ایشان در دبیرخانه بهره ببرند.

وی با تمجید از حجت‌الاسلام رحیمیان و سابقه تدریس وی در فقه و اصول گفت: وی در مراکز حوزه و علمی اشتغالات مدیریتی و علمی و در نهاد رهبری مسئولیت داشتند و با مرکز خدمات همکاری دارند و با جامعه الزهراء نیز همکاری اجمالی دارد و انتظار ما این است که پرتلاش و فعال باشند و عنصری باشند که خدمات دوره آقای نواب را استمرار ببخشند.

دبیر شورای عالی حوزه بیان کرد: امروز در حوزه تحول و انتظارات جدیدی ایجاد شده است و بخش مهمی از آن متوجه مدیر حوزه و دبیرخانه شورای عالی حوزه است؛ لذا تعامل بسیار خوب با مراجع، توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و گرفتن نظرات اساتید و طلاب و انقتال آن به بدنه حوزه از وظائف مسئول جدید دبیرخانه است.

حسینی بوشهری با اشاره به روایتی از امام علی(ع) تصریح کرد: امام علی (ع) به این مضمون فرمودند برای هر عملی جزا و پاداش است و هنر آن است که کارمان را برای کارهای ماندگار قرار دهیم نه کارهای فناپذیر؛ یعنی عمرمان را صرف کارهای فناپذیر قرار ندهیم و حضور در حوزه و خدمتگزاری به سربازان امام زمان(عج) از مصادیق عملی است که باقی خواهد ماند.

در این مراسم حجت‌الاسلام ربانی، رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه، آیت الله استادی، دبیر سابق شورای عالی حوزه، اعرافی، مدیر حوزه های علمیه، نمایندگانی از بعثه مقام معظم رهبری، شورای اعطای مجوزهای حوزه، حجت الاسلام بهجت پور، مدیر حوزه خواهران و معاونان حوزه خواهران همچنین معاونان جامعه الزهراء(س) حضور داشتند.

انتهای پیام

captcha