جمع‌آوری پل گیشا شاید وقتی دیگر
کد خبر: 3816033
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸

جمع‌آوری پل گیشا شاید وقتی دیگر

قرار بود پل قدیمی نصر «گیشا» اردیبهشت امسال جمع‌آوری شود. مسؤولان زمان‌های متعددی برای این کار اعلام کردند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: پل گیشا در غرب تهران 45 سال پیش ساخته شد. مسئولان شهری معتقد هستند که دیگر این پل کارایی لازم را ندارد و در رفع گره های ترافیکی تاثیر گذار نیست و باید آن را جمع آوری کنند.

احداث زیر گذر گیشا یکی از پروژه های تقریبا بزرگ در دوران مدیریت جدید شهری است و این پروزه از زمانی که حناچی شهردار تهران، معاون شهردار در معاونت فنی عمران بود کلید خورد.

 

حناچی 17 ماه پیش در خصوص برداشتن پل گیشا راه کارهای را عنوان کردو همچنین ایجاده پیاده راه سازی روی این پل  مطرح شد که خودروها از زیر گذر و شهروندان از بالای پل عبور کنند.

در صورت راه اندازی زیر گذر نصر ترافیک در این محدوده برطرف می شود.

بعد از اعلام شدن این ایده بحث ها و نظرات مختلف مطرح شد تا جایی که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: معاون فنی عمرانی شهرداری تهران تمهیدات لازم را به خرج دهد که همزمان تردد روی پل گیشا و در زیرگذر انجام شود.

 

وی در باره اینکه جمع‌آوری این پل کارشناسی است، گفت: این موضوع بستگی به جسارت افرادی دارد که در این خصوص مدیریت دارند.

موضوع همچنین در حد یک ایده مطرح بود و جلسات متعددی در این باره برگزار شد و در نهایت مسولان شهری تصمیم گرفتند که این پل قدیمی را جمع آوری کنند.

استارت کار در ماه های پایانی سال 96 زده شد اما بعد از مدت کوتاهی خبر رسید ساخت زیر گذر گیشا متوقف شده است.

پیروز‌ حناچی‌ معاون وقت  فنی و عمرانی‌ شهردار‌ی تهران‌ علت‌ اصلی‌ توقف‌ این پروژه را تأمین‌ نشدن منابع‌ مالی دانست و گفت: این پروژه‌ دارای‌ پیمانکار و مشاور‌ است‌ و تکمیل آن  به 28 میلیارد تومان‌ اعتبار نیاز دارد‌.

 وی با بیان اینکه‌ این پروژه تا حدودی پیشروی داشته است‌،گفت: علی‌رغم‌ اینکه‌ از خیابان‌ هیچ اقدامی قابل رؤیت‌ نیست ولی بخش‌هایی از آن ساخته شده است.

بعد از مدتی حناچی از معاونت فنی عمران به معاونت شهرسازی رفت و بعد از چند ماه ایرج معزی معاون جدید فنی عمران خبر از سرگیری مجدد این پروژه خبر داد.

معاون وقت فنی عمرانی ادامه داد: پل گیشا پس از بهره‌برداری به عنوان یکی از پاتوق‌های شهری مورد استفاده قرار خواهد گرفت و  در حال حاضر یکی از پروژه‌های مهم عمرانی شهرداری تهران، ساماندهی پل گیشا و ایجاد فضای شهری خاص برای رفت و آمد شهروندان روی پل ماشین رو است که محله گیشا را از سمت شمال به جنوب آل احمد وصل می‌کند.

معزی گفت: هم‌زمان با اجرای عملیات عمرانی در پل روگذر، احداث پل زیرگذر نیز انجام می‌شود تا تغییر روند خللی در تردد خودروها در یکی از شریان های اصلی شهر ایجاد نکند.

بعد از انجام بخشی از عملیات عمرانی از ابتدای امسال مسئولان شهرداری تصمیم گرفت پل قدیمی را جمع آوری کند و تاکنون چندین زمان برای انجام این کار عنوان کرده است.

در 17 اردیبشهت امسال هم افشین حبیب زاده خبر از جمع آوری این پل ظرف چند روز آینده داد ولی خبری نشد.

 

 

وی  با اشاره به احتمال بوجود آمدن مشکلات ترافیکی با برداشته شدن سازه قدیمی پل گیشا، اظهار داشت: سعی شده تا با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی تدابیر لازم برای به حداقل رساندن مشکلات ترافیکی اندیشیده شود.

در 24 اردیبشهشت محمد علی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از  احتمال برچیده شدن پل گیشا ظرف 3 الی 4 روز آینده خبر داد ولی دوباره اتفاقی نیفتاد.

البته کرونی گفته بودپس از انحراف ترافیکی ایجاد شده برای ادامه عملیات زیرگذرگیشا تعدادی گره ترافیکی در این محدوده ایجاد شده که برای جمع آوری این پل، پلیس شرط کرده است که باید این گره‌های ترافیکی رفع شود.

 

شهرداری تهران مسیرهای جایگزینی در صورت برچیده شدن پل نصر در نظر گرفته است و همچنین جلساتی در این باره با پلیس برگزار کرده تا شهروندان دچار مشکل نشوند.

صفا صبوری‌دیلمی، سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران  در این باره گفت:«ما تمهیدات ترافیکی و مسیر‌های جایگزین را با پلیس راهور هماهنگ کرده‌ایم. با آن‌ها جلسات مفصل کارشناسی داشتیم و در ضمن با سردار مهماندار هم صحبت کردیم و هماهنگی‌های لازم انجام شد.

وی ادامه داد: «پروژه زیرگذر بزرگراه شهید چمران با بزرگراه جلال آل‌احمد یکی از پروژه‌های بزرگ شهر تهران است و با افتتاح آن گشایش ترافیکی هم در آنجا اتفاق می‌افتد.
صبوری یادآور می‌شود که با جمع‌آوری پل گیشا و تا زمان افتتاح زیرگذر نصر ممکن است شهروندان برای تردد دچار مشکل شوند، اما تأکید می‌کند: «با راه‌اندازی زیرگذر نصر و تعبیه دوباره قسمت‌هایی از پل برای استفاده عموم مردم مطمئنا عابران شرایط بهتری پیدا می‌کنند. همچنین از بار ترافیکی این محدوده کاسته خواهد شد.» 

بر اساس این گزارش، برای جلوگیری از تبعات ترافیکی این عملیات شهرداری هماهنگی‌هایی با پلیس انجام داده تا دسترسی مناسب برای شهروندان فراهم کنند و مشکل ناشی از این عملیات برای شهروندان کاهش یابد.در مسیر روی پل دو لاین به سمت شرق  و دو لاین به سمت غرب وجود دارد با جمع‌آوری پل این مسیر‌ها به سه لاین حرکتی تبدیل می‌شود؛ یعنی مسیر شرق، غرب و زیرگذر.

 اما مسیر‌های جایگزین در هنگام جمع‌آوری پل، بزرگراه کردستان، حکیم، خیابان کارگر، خیابان گیشا و بزرگراه چمران خواهد بود.
ترافیک این محدوده در این مسیر‌ها پخش می‌شود و البته بخشی از ترافیک گذشته همچنان وجود خواهد داشت؛ یعنی مسیر‌هایی که به جمع‌آوری پل کاری ندارد و مسیر خود را دارد.

هنوز پل قدیمی گیشا جمع آوری نشده است و برخی مسولان اعلام کردند که احتمالا تا اواسط خرداد این کار صورت گیرد.

 

 بعد از جمع آوری پل اقدامات عمرانی صورت می گیرد و قرار است پل در مهر 98 آماده بهره برداری شود.
احسان نوش آبادی مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر در این باره گفت:  در سال ۱۳۹۵ ساخت زیرگذر گیشا در دستور کار قرار گرفت.به دنبال احداث زیرگذر کردستان - جلال و جلال - کارگر سرعت ترافیک در منطقه افزایش یافت اما بار ترافیکی پشت پل گیشا جمع می‌شد.

نوش‌آبادی با بیان این‌که پل گیشا در تقاطع چمران و جلال آل‌احمد قرار دارد، اظهار کرد: برای تسهیل در ترافیک باید نواقص ترافیکی‌اش اصلاح می‌شد که برهمین اساس طرح ایجاد زیرگذر گیشا در تقاطع چمران و جلال آل احمد در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم گره ترافیکی این منطقه را باز کنیم.

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران افزود: برای اجرا این پروژه مجبور بودیم در شش مرحله ترافیک را منحرف کنیم.

به گفته نوش آبادی، در اواخر سال ۱۳۹۶ پیشرفت فیزیکی پروژه حدود ۳۰ درصد بود، گفت: با استقرار شورای شهر جدید و تغییر نگاه مدیریتی مقرر شد پل گیشا به عنوان یک نماد تاریخی تهران جمع‌آوری نشود و در زیر خیابان نیز زیرگذر احداث شود.

بر اساس این گزارش،  با توجه به اینکه پل گیشا از قدیم بوده وبرای مردم شناخته شده است شهرداری بعد از اتمام زیر گذر  پل را دوباره برای استفاده مردم نصب می‌کند و طراحی های لازم در این زمینه صورت گرفته است.

 

برای کاربری پل گیشا نظرات مختلفی مطرح شد برخی معتقد بودند این پل همانند پل طبیعت به فضای گردشگری برای شهروندان تهرانی تبدیل شود. 

انتهای پیام

captcha