انقلاب اسلامی فرصت تحصیل جوانان سایر کشورها را در ایران فراهم کرد
کد خبر: 3816154
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد:

انقلاب اسلامی فرصت تحصیل جوانان سایر کشورها را در ایران فراهم کرد

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز 40 هزار دانشجوی غیرایرانی در کشور تحصیل می‌کنند، گفت: به برکت استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا، این فرصت فراهم شد تا جوانان کشور‌های اسلامی از فضای آموزش عالی ایران بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محفل انس با قرآن و مراسم ضیافت افطاری بیش از هزار نفر از دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی شب گذشته، ۱۰ خردادماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، جواد علمایی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه و سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد استان تهران و واحد تهران مرکز این دانشگاه و مستشار سفارت افغانستان در تهران، به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در منطقه سوهانک برگزار شد.

این مراسم در مسجد نور ولایت این دانشگاه با برپایی محفل انس با قرآن و قرائت قاریان دانشجوی افغانستانی دانشگاه‌های آزاد استان تهران آغاز شد و به مدت یک ساعت قرائت قرآن از سوی قاریان و همراهی دانشجویان حاضر در شبستان مسجد ادامه یافت.

در ادامه این مراسم و پس از اتمام محفل انس با قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، طی سخنانی اظهار کرد: این جلسه فرصتی مغتنم است. البته ماه مبارک رمضان فرصتی برای انسان است که وجود خود را شستشو دهد، آن هم به مدد قرار گرفتن در ایام مهمانی خدا و با کمک قرآن، مناجات با خدا و امساک کردن؛‌البته انسان‌های غافل این فرصت را از دست می‌دهند و فقط انسان‌های آگاه به راحتی این فرصت را از دست نمی‌دهند و از آن نهایت بهره را می‌برند.

وی ادامه داد: به برکت استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدای مظلوم، این فرصت فراهم شده تا جمع بزرگی از جوانان کشور‌های اسلامی در ایران حضور پیدا کنند و از فضای آموزش عالی بهره‌مند شوند. در ایران دانشجویانی از کشور‌های افغانستان، عراق، لبنان، سوریه و دیگر کشور‌های اسلامی داریم. امروز بیش از ۴۰ هزار دانشجوی خارجی در کشورمان مشغول تحصیل هستند.

کلانتری افزود: فرصت حضور در ایران و تأثیر در ایران را باید مغتنم شمرد. من به چندین کشور سفر کرده‌ام. بسیاری از جوانان دنیا دوست دارند به ایران سفر کنند و از نزدیک با پیشرفت‌های علمی دانشگاه‌های ایران آشنا شوند، اما این فرصت برای آن‌ها پیش نمی‌آید.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد خطاب به دانشجویان غیرایرانی حاضر در این ضیافت و محفل انس با قرآن، گفت: فرصت علم‌آموزی، رشد علمی و پژوهش در ایران را نباید از دست بدهید. تحصیل نباید به هیچ وجه تحت‌الشعاع هیچ امر و مسئله دیگری قرار گیرد.
 
رزمندگان دیروز در سنگر دانشگاه مشغول خدمت هستند
وی بیان کرد: امروز و در این محفل انس با قرآن، یادم آمد سال ۱۳۶۲ در‌ جبهه دفاع مقدس همسنگران افغانستانی ما در بزرگترین جنگ دوران اخیر که علیه کشور ما رخ داده بود، پابه‌پای رزمندگان ایرانی که برای دفاع از خاک و ناموس خود در جبهه‌ها می‌جنگیدند حضور داشتند و این شیرمردان افغانستانی به ما هم انگیزه می‌دادند. برخی از رزمندگان آن روزها، هم‌اکنون در سنگر دانشگاه و به عنوان عضو هیئت علمی مشغول خدمت هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلانتری در ادامه و با اشاره به رشادت‌های لشکر فاطمیون در دفاع از حرم حضرت زینب(س)، اظهار کرد: فاطمیون با رشادت‌های خود، افتخار جهان اسلام شده‌اند. آن‌ها در دفاع از حرم حضرت زینب(س) هم مظلوم بودند. این مظلومیت به حدی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با شاعران، فقط برای قرائت شعری که در مورد لشکر فاطمیون بود گریستند و از سراینده این شعر تشکر کردند که از این عزیزان در شعر خود یاد کرده است.

وی افزود: افغانستان مظلوم امروز قریب به ۴۰ سال است که درگیر ظلم ظالمان و استکبار جهانی است. از خداوند می‌خواهیم هر چه زودتر پیروزی را نصیب ملت افغانستان کند تا از ظلم کشور‌های مستکبر رهایی پیدا کنند. امروز، ایران در جایگاه مرکز جهان اسلام و مبارزه با استکبار جهانی مقدم شما را گرامی می‌دارد و اهمیتی ندارد انسان طرفدار حق و مبارزه در راه خدا در کدام کشور باشد. همه این افراد متعلق به یک تفکر و با یکدیگر برادرند.

در ادامه این مراسم و پیش از اذان مغرب، سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه‌های آزاد استان تهران، پشت تریبون حاضر شد و در سخنانی اظهار کرد: امروز دانشگاه آزاد تهران مرکز افتخار داشت در خدمت دانشجویانی باشد که آمده‌اند از قرآن بهره گیرند. امیدواریم بتوانیم این برنامه‌ها را در آینده برای همه دانشجویان ایرانی و غیرایرانی داشته باشیم.
 
انقلاب اسلامی فرصت تحصیل جوانان سایر کشورها در ایران را فراهم کرد
 
تأسیس کانون دانشجویان غیرایرانی؛ از مهمترین خواسته‌های آنان
یکی از برنامه‌های جنبی این مراسم سخنرانی یکی از دانشجویان افغانستانی به نمایندگی از دانشجویان غیرایرانی افغان دانشگاه آزاد استان تهران بود؛ این دانشجو در سخنانی گفت: در بسیاری از دانشگاه‌ها دفتر کنسولی مخصوص دانشجویان غیرایرانی وجود دارد و این بخش مهم در دانشگاه ما وجود ندارد. ما دانشجویان خارجی خواهان ایجاد یک دفتر کنسولی در دانشگاه هستیم. همچنین مراحل اتمام و دریافت مدارک فارغ‌التحصیلی‌مان ماه‌ها طول می‌کشد و با پرداخت هزینه‌های گزاف همراه است و این مسئله مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند. لذا خواهان تسریع این روند هستیم. همچنین به منظور داشتن ارتباط مشخص با دانشگاه و دیگر دانشجویان و فراهم کردن این ارتباط با دانشجویان، نیازمند ‌تأسیس کانون دانشجویان غیرایرانی هستیم. تأسیس این کانون برای ارتقای توانمندی‌های این دانشجویان لازم است. همچنین از مسئولان سفارت افغانستان هم می‌خواهیم زمینه تحصیل دانشجویان افغانستانی را فراهم کنند تا در آینده افغانستانی آباد داشته باشیم.

در ادامه مراسم ضیافت افطار دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی، که با حضور حداکثری دانشجویان افغانستانی همراه بود، محمدسرور رجایی، مؤلف کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون»، که خاطرات رزمندگان افغانستانی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل است، در سخنانی بیان کرد: این کتاب سند برابری و برادری ملت افغانستان با ملت بزرگ ایران است. درباره حضور افغانستانی‌ها در کنار رزمندگان ایرانی در مناطق مختلف ایران سال‌ها تحقیق کردم و پای درد دل رزمندگان افغانستانی نشستم تا بتوانم این کتاب را تألیف کنم. جمع کثیری از آن‌ها می‌گفتند برای رضای خدا به جنگ رفته‌ایم. در میان تمام کتاب‌های دفاع مقدس هیچ کتابی را ندیده‌ام که یادی از رزمندگان افغانستانی کرده باشد، تنها یک کتاب و آن هم کتاب «جنگ پابرهنه» نوشته آقای رحیم مخدومی (از نویسندگان دفاع مقدس) بود که از دوست و همرزم خود در کتاب یاد کرده و این کتاب را به همین منظور نوشته است. ما، ملت افغانستان، در تمام دوران‌ در کنار رزمندگان ایرانی به وظیفه دینی، شرعی و اسلامی خود عمل کرده‌ایم و باز هم عمل خواهیم کرد.

این نویسنده ادامه داد: به عنوان یک افغانستانی نسخه‌ای از کتاب خود را دوشنبه شب گذشته در دیدار شاعران با مقام معظم رهبری به ایشان اهدا کردم و به ایشان عرض کردم که این سند برادری ماست و ایشان فرمودند من این کتاب را می‌خوانم. سلام مرا به دوستانمان برسانید.

بنابر گزارش ایکنا؛ از دیگر برنامه‌های این مراسم اجرای گروه تواشیح و اهدای جوایز به ۲۵ نفر از برگزیدگان مسابقه دل‌نوشته‌های دانشجویان غیرایرانی بود.
 
یادآوری می‌شود مراسم ضیافت افطاری و محفل انس با قرآن دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی قرار بود با حضور علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت مؤسس این دانشگاه و نیز محمدمهدی طهرانچی، رئیس این دانشگاه، برگزار شود، اما این حضور میسر نشد.
 
گزارش تصویری مراسم را اینجا ببینید!

انتهای پیام
captcha