غربت رمضان در ماه رمضان
کد خبر: 3816168
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴

غربت رمضان در ماه رمضان

گروه فرهنگی ــ فضاسازی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد به‌خصوص شهر یاسوج در ماه مبارک رمضان به هیچ وجه در شأن این ماه و این استان نیست.

غربت رمضان در ماه رمضان/ فضای شهرهای کهگیلویه و بویراحمد رنگ و بوی رمضان ندارند

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، در جامعه اسلامی اعیاد و مناسبت‌های مختلف مذهبی باید رنگ و بوی خاصی به خود بگیرد. این موضوع در ماه‌های محرم و صفر و ایام عزاداری سرور شهیدان امام حسین(ع) بیشتر به چشم می‌خورد، اما در سایر مناسبت‌ها آنچنان که باید نمود بیرونی در شهرها و روستاها و فضاهای مختلف ندارد. در ماه رمضان علاوه بر آنکه ماه میهمانی خداست و ایام شهادت امام علی(ع) و شب قدر نیز در این ماه قرار دارد، متأسفانه هیچ‌گونه تبلیغات محیطی و فضاسازی متناسب با این ماه در شهرهای استان به خصوص شهر یاسوج به‌ عنوان مرکز استان انجام نمی‌شود.

حال باید از مسئولان و متولیان فرهنگی شهر و شهرداری مرکز استان پرسید چرا در این زمینه اهمال کرده‌اند و چرا برای برون‌رفت از این نقصان چاره‌اندیشی نکرده‌اند. با نگاهی اجمالی به شهرها و حتی مساجد کوچک و بزرگ شهر بعینه می‌توان دید که تفاوت چندانی با روزهای عادی ندارد. با بررسی وضعیت بیلبوردهای شهرهای استان نیز به خوبی می‌توان غربت ماه رمضان را در تبلیغات شهری مشاهده کرد؛ بیلبورد‌هایی که با تبلیغات مختلف تسهیلات بانکی و انواع خوراکی پر شده‌اند و رنگ و بوی رمضان ندارند.


تشریح برنامه‌های شهرداری یاسوج در ماه رمضان
درهمین خصوص به سراغ مسعود نیک‌‌پی، مدیر فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یاسوج، رفتیم و با او گفت‌گو کردیم.

وی درخصوص اقدامات انجام شده در ماه مبارک رمضان گفت: مراسم معنوی استقبال از ماه مبارک رمضان با حضور مداح برجسته کشوری حاج مهدی میرداماد و قرائت مناجات امیرالمؤمنین(ع) و با استقبال چشمگیرشهروندان در گلزار مطهر شهدای شهر یاسوج برگزار شد.

مدیر فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یاسوج دیگر برنامه‌های مبارک رمضان را این گونه برشمرد: برگزاری برنامه ویژه شب‌های قدر از ساعت 22 تا 3 صبح و برگزاری نماز جماعت در شب‌های جمعه همراه با بیان احکام در گلزار مطهر شهدای یاسوج، برگزاری زیارت عاشورا در روزهای پنجشنبه در محل نمازخانه شهرداری یاسوج، قرا دادن متن دعای روزهای ماه مبارک رمضان و بیان احکام و مسائل مذهبی در فضای مجازی‌، تشکیل تیم فوتسال شهرداری یاسوج و حضور در جام رمضان کارکنان ادارات.

نیک‌پی همکاری با هیئت مذهبی انصارالمهدی برای برپایی ایستگاه صلواتی در نمازخانه میدان معلم، همکاری و مشارکت با حوزه هنری استان در برگزاری کارگاه یک‌روزه نقاشی خط کیمیای قدر، تهیه و ارسال پیام‌های ورزشی و ترویج فرهنگ ورزش‌های همگانی در فضای مجازی وعقد قرارداد، تهیه کارت عضویت در باشگاه بدنسازی جهت رفاه کارکنان شهرداری یاسوج و تهیه و نصب پرچم و بنرهای مناسبتی در سطح شهر را از دیگر این ویژه‌برنامه‌ها در ماه رمضان بیان کرد.


راهکارها
حال برای برون‌رفت از این وضعیت چه باید کرد؟ به نظر می‌رسد در وهله اول باید نگاه مسئولان و متولیان فرهنگی در این زمینه تغییر کند و این موضوع یعنی فضاسازی شهرها در ماه رمضان در برنامه‌ریزی‌های اصلی مسئولان امر قرار گیرد. این موضوع از سوی مردم و شهروندان نیز باید به خواستی عمومی تبدیل شود تا به‌ دنبال آن مسئولان در این مسیر قرار گیرند و جوابگوی خواست مردم باشند.

از سوی دیگر رسانه‌ها و هیئت‌های مذهبی نیز به این مهم توجه بیشتری کنند و قبل از آغاز اعیاد و مناسبت‌های مختلف این موضوع را گوشزد کنند تا مبادا در سایه پرداختن به مسائل روزمره، این امر مهم کمرنگ و به تدریج به فراموشی سپرده شود.

به هر روی از هر زاویه‌ای که به فقدان فضاسازی در مناسبت‌های مذهبی به‌ خصوص در ماه رمضان نگاه کنیم، متوجه نقصانی فرهنگی خواهیم شد و در این بین باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا این مشکل برطرف و این مناسبت‌ها و فرهنگ دینی به نسل‌های آینده منتقل شود.


انتهای پیام

captcha