زیارت جامعه کبیره بزرگترین گنجینه معرفتی برای شیعه است
کد خبر: 3816729
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
آیت‌الله هادوی تهرانی:

زیارت جامعه کبیره بزرگترین گنجینه معرفتی برای شیعه است

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه با اشاره به مضامین زیارت جامعه کبیره که برخی آن را غلو می‌دانند، گفت: این زیارت از گنج‌های معرفتی است که از سوی امام هادی(ع) برای ما باقی مانده است.

زیارت جامعه کبیره بزرگترین گنجینه معرفتی برای شیعه استبه گزارش ایکنا آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز 12 خردادماه در ادامه تفسیر سوره حشر با بیان اینکه زبان شارع همان زبان شناخته‌شده در میان مخاطبان متعارف است، گفت: نامگذاری اسماء الهی همانند نامگذاری‌های معمول میان انسان‌ها نیست، بلکه حقایق عینی هستند و هر کدام به تعبیری به آن حقیقتی که دارای شئون مختلف است اشاره می‌کند.
وی افزود: اینکه فرمودند «من عرب نفسه عرف ربه» به علت این است که شباهت‌هایی میان انسان و خدا وجود دارد؛ انسان مثل خدا نیست، ولی می‌تواند مانند انبیاء و اولیاء مَثَل خدا باشند.
هادوی تهرانی با بیان اینکه دانش بشر رشد کرده، ولی با این حال پاسخ سؤالات بسیار زیادی را نمی‌داند، از جمله اینکه سلول‌های مغزی همه مانند یکدیگرند، ولی کارهای مختلف انجام می‌دهند به تعبیر «هو الله» اشاره و تصریح کرد: «هو» از اسامی بسیار خاص خداوند و دارای تأثیر متفاوت مانند اذکار است و انسان هرچه از منیت فاصله می‌گیرد، به «هو» نزدیک خواهد شد.
این استاد حوزه با اشاره به مضامین زیارت جامعه کبیره که برخی آن را غلو می‌دانند و می‌گویند شما صفات خدا را برای بشر می‌گویید، بیان کرد: این زیارت از گنج‌های معرفتی است که از سوی امام هادی(ع) برای ما باقی مانده و حضرت بعد از دو قرن از اسلام این معارف را به شیعه داده است.
وی تأکید کرد: ائمه آن‌قدر از منیت خود دور شده‌اند که قدرت ولایت تکوینی دارند و می‌توانند کرامت ایجاد کنند، همان‌طور که حضرت سلیمان با قدرت الهی توانست بر باد و طوفان و .... مسلط بود؛ البته هرقدر بالاتر می‌روند خواست شخصی آنان کمرنگ‌تر می‌شود.
هادوی تهرانی با بیان اینکه خداوند فراتر از زمان است، ادامه داد: ما این تعبیر را به راحتی به زبان می‌آوریم، ولی عجیب است، زیرا ما که در زمان و مکان هستیم، قدرت فهم و درک فراتر از زمان را نداریم.

انتهای پیام

captcha