«کتب عمومی»؛ بخش پر فروش نمایشگاه قرآن همدان
کد خبر: 3816941
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱

«کتب عمومی»؛ بخش پر فروش نمایشگاه قرآن همدان

گروه فرهنگی ــ نماینده انتشارات سبط‌ النبی با بیان اینکه باید اجازه فروش کتب عمومی در نمایشگاه قرآن داده شود چراکه فروش کتب عمومی در کنار کتب تخصصی قرآن به ناشران کمک می‌کند، گفت: افراد مذهبی هم در زمان خرید به نسبت هر کتاب مذهبی ۳ کتاب عمومی را درخواست می‌کنند؛ بنابراین جای کتب عمومی در این نمایشگاه خالی است.

جای خالی کتب عمومی در نمایشگاه قرآنحسین حسنی رستم کلائی، نماینده انتشارات سبط‌النبی در نمایشگاه قرآن همدان با حضور در غرفه ایکنا اظهار کرد: در غرفه کتابفروشی انتشارات سبط النبی بیش از ۷۰۰ نوع کتاب عرضه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه برای آنان سوددهی مادی نداشته است، افزود: از ابتدا برای آوردن کتب به این نمایشگاه اطلاع داشتیم که حدود ۹۰ درصد از آن‌ها به فروش نمی‌رسد، حتی هزینه‌های ارسال کتاب از شهرهای ساری، قم، تهران و آمل با این نمایشگاه به دست نمی‌آید، اما نمایشگاه تخصصی قرآن باید پرمحتوا و عمیق باشد.
حسنی با اشاره به اینکه امروز قیمت کتاب ۲ الی ۳ برابر شده است و همین امر سبب فروش هرچه کمتر آن شده است، بیان کرد: زمانی که کاغذ گران شد، کاغذ ساندویچ برای کتب وارد بازار شد. این کاغذ خوب بود برای افرادی که دنبال محتوا و قیمت پایین بودند اما قطعاً این کتب کیفیت پایین‌تری دارند.
وی بیان کرد: افرادی بودند که با خرید کاغذ و معامله با ناشران به چاپ کتاب می‌پرداختند اما به تازگی با رسیدن آخرین بار کاغذ و سیر صعودی یک باره آن، مجبور به فروش کاغذ سفید شدند؛ چرا که سود بیشتری در این کار بود.
این ناشر قرآنی با تأکید بر اینکه کتب الکترونیکی بسیار کارآمد است، افزود: اینگونه ابزار باوجود هزینه اندک و یا رایگان حس کتاب کاغذی را از دنیای امروز دور می‌کنند، اما کتاب صوتی برای مطالعه کتاب‌هایی که زیاد به تمرکز فکری نیاز ندارند و برای یادگیری تلفظ صحیح آیات قرآن کریم، شنیدن اشعار صحیح حافظ و سعدی و ... بسیار خوب است اما هر صورت PDF در درجه سوم در دسته‌بندی کتب قرار می‌‎گیرد.
حسنی با اشاره به اینکه گاهی کتابفروشان و برخی اتحادیه‌ها به تشکیل این نمایشگاه‌ها معترض‌اند؛ چراکه معتقدند تخفیف ۵۰ درصدی قیمت کتاب‌ها باعث پایین آمدن سطح فروش آن‌ها می‌شود، تصریح کرد: نوع کتاب‌های عرضه شده در سطح نمایشگاه با کتب مراکز فروش قطعاً تفاوت‌های بسیاری دارد، برای مثال کتاب (ملت عشق) که نوشته الیف شافاک است توسط دو مترجم (‌ارسلان فصیحی و انسیه رضایی) ترجمه شده است اما کتابفروشان ترجمه فصیحی را با ۳۰ درصد تخفیف و ترجمه رضایی را با ۷۰ درصد تخفیف خریداری می‌کنند؛ بنابراین کتابی که در نمایشگاه به عرضه گذاشته می‌شود ترجمه رضایی است که کیفیت ترجمه ارسلان فصیحی را ندارد و این امر سبب شکست قیمت یا نزول فروش کتاب نمی‌شود.
وی در پایان با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های کتب مذهبی و ... باید در مکانی بهتر و مرکزی‌تری برگزار شود، گفت: تالار قرآن به بسیاری از مناطق شهر دور است، اما باید اجازه فروش کتب عمومی نیز صادر شود حتی افراد مذهبی هم در زمان خرید به نسبت هر کتاب مذهبی ۳ کتاب عمومی را درخواست می‌کنند؛ بنابراین جای کتب عمومی در این نمایشگاه خالی است.
انتهای پیام

captcha