امام خمینی(ره) با تحجر در حوزه‌ علمیه مقابله کرد
کد خبر: 3817113
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
حجت‌الاسلام غرویان مطرح کرد:

امام خمینی(ره) با تحجر در حوزه‌ علمیه مقابله کرد

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت‌ علمی جامعه‌المصطفی العالمیه با بیان اینکه امام با متحجران در حوزه مقابله کرد، گفت: امام خمینی(ره) در حوزه‌های علمیه تحولی عظیم را پایه‌گذاری کردند و روحانیت را به صحنه پاسخگویی آوردند.

امام خمینی(ره) با تحجر در حوزه‌ علمیه مقابله کرد/ 5 شنبهآیت‌الله محسن غرویان، عضو هیئت‌ علمی جامعه‌المصطفی العالمیه، در گفت‌وگو با ایکنا از قم  اظهار کرد: امام(ره) روحانیت را به صحنه پاسخگویی آوردند تا بتواند پاسخ نیازهای سیاسی و اجتماعی مردم را در جهان معاصر بدهد و صحنه جدید چالشی برای حوزه‌ها و روحانیت ایجاد کرد.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب روحانیت در صحنه مسائل سیاسی، اجتماعی، بین‌المللی و جهانی حضور نداشت و امام باعث شد که توقعات انسان امروز از روحانیت و حوزه به‌ صورت جدی مطرح شود و روحانیت هم در برابر این مسئولیت قرار گرفت.

عضو هیئت‌علمی جامعه‌المصطفی افزود: در پی فرصتی که امام ایجاد کرد، روحانیت و حوزه‌های علمیه توانستند قدرت مدیریت کلان جامعه را براساس آموزه‌های دینی به نمایش بگذارند. امام همواره روحانیت را برای توجه به نقش مردم ترغیب می‌کردند. در واقع ایشان تأکید داشتند همان‌گونه که مردم در کنار روحانیت هستند، روحانیت و حوزه‌های علمیه نیز باید در کنار مردم باشند و از نقش مهم آن‌ها غافل نشوند.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) نه تنها در شرایط سیاسی و اجتماعی ایران، بلکه در حوزه‌های علمیه نیز تحولی عظیم را پایه‌گذاری کردند. پس از ایشان نیز مقام معظم رهبری این حرکت را ادامه دادند و با سفر به حوزه‌های علمیه سراسر کشور، به این مسئله توجه کردند. در نتیجه قوای سه‌گانه مجریه، مقننه و قضاییه به دست روحانیت افتاد و علما و فقها از این فرصت استفاده کردند تا توانایی علمی و عملی خود را به نمایش بگذارند.

غرویان بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی عده‌ای از علما و روحانیون معتقد بودند که ورود در سیاست حرام است و دخالت در امور سیاسی نشانه حب دنیا و ریاست تلقی می‌شود و هر فقیه و مجتهدی که مباحث سیاسی و حکومتی را مطرح می‌کرد متهم به طالب قدرت و ریاست دنیوی می‌شد.

وی اضافه کرد: امام(ره) ورود در سیاست را وظیفه و تکلیف شرعی علما دانست و معتقد بود که همه انبیا و معصومین به دنبال کسب قدرت بودند، اما قدرت در نظر آنان ابزار تلقی می‌شد نه هدف؛ امام هم با الهام از رسولان الهی و شخصیت‌ها و فقهایی مثل شهید مدرس اعلام کردند که سیاست ما عین دیانت ماست و کسانی را که معتقد بودند نمی‌توان این دو مقوله را با هم جمع کرد متحجر و مرتجع نامیدند.

عضو هیئت‌علمی جامعه‌المصطفی العالمیه اظهارکرد: امام معتقد بودند که احکام اسلام همانند سنگ جامد نیست بلکه به‌ حسب مقتضیات زمان و مکان احکام اسلامی می‌تواند متحول شود و معتقد به فقه جواهری بودند و اینکه احکام با استناد به این منبع گران‌قدر باید به‌ صورت عمیق و موشکافانه و با توجه به شرایط زمانی و مکانی بیان شوند.

غرویان تصریح کرد: امام هیچ‌گاه دست از اصول و قواعد مسلم و محکم فقهی و اصولی برنداشتند و درعین حال برای فقه و اصول، ظرفیت تحول‌پذیری متناسب با شرایط نیازهای امروز بشر قائل شدند. بنابراین چارچوب کلان و اساسی در اندیشه امام همان چارچوب قواعد و اصول فقه فقهای پیشین بود؛ از سوی دیگر ایشان توانستند مسئله تحول در احکام فقهی و طرح مسائل مردم به احکام حکومتی را به‌ خوبی تبیین کنند و از این جهت در فقه تأثیر بگذارند.

غرویان یادآورشد: امام توانستند تئوری ولایت‌فقیه را به‌ عنوان یک تئوری موفق در اداره انسان امروز به جهان معاصر ارائه دهند و تمدنی را براساس آموزه‌های دینی در کنار تمدن‌های شرقی و غربی مانند مارکسیسم و لیبرالیسم مطرح کنند.

انتهای پیام

captcha