فطر؛ عید تفکر برای تداوم مسیر کمال
کد خبر: 3817233
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱

فطر؛ عید تفکر برای تداوم مسیر کمال

گروه جامعه ــ دبیر جامعه مبلغین تهران اظهار کرد: در عید فطر یافته‌هایمان را به خدا عرضه می‌کنیم و خداوند توفیق طی مراحل بعدی معنویت را به ما عنایت می‌کند. فطر، عید تفکر برای تداوم مسیر کمال است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی، دبیر جامعه مبلغین تهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که عید فطر محدود به پرداخت فطریه است و وظیفه دیگری برعهده مسلمانان در این عید نیست؟ گفت: عید به معنای شادی روح و یادآوری ارتقای روح و کمالاتی است که انسان توانسته به آن دست یابد. عید یعنی تجدید نظر در یافتن راه کمال و وقتی توانستیم مسیر کمال را ولو یک درجه طی کنیم، جای شادی و شادمانی دارد.

در عید فطر به فطرتمان بازگردیم 

وی ادامه داد: عید به معنای این است که داشته‌ها و یافته‌های خودمان را به پیشگاه پروردگار عالم عرضه کنیم و در مقابل آن حضرت حق تعالی توفیق طی مراحل بعدی را به ما عنایت کند و چه عیدی بزرگ‌تر از عید فطر که بازگشت به فطرت است. واژه فطر برگفته از فطرت است که به دلیل کثرت تکرار، حرف «ت» حذف شده والا عید فطر همان عید فطرت است و عبادت از بهترین مسیرهایی است که انسان را به فطرت اولیه الهی خود برمی‌گرداند.

این خطیب و سخنران مذهبی کشورمان با تأکید بر اینکه انسان بر اثر عبادت و همرنگ شدن با فطرت به قیمومت پروردگار عالمیان و اقتدار حضرت حق پی می‎‌برد و مراتب بندگی خود را تشدید می‌کند، گفت: عید فطر عید بی‌نظیری است و در میان اعیاد هیچ عیدی به عظمت عید فطر نیست، زیرا بعد از یک ماه بندگی حضرت حق‌تعالی، انسان توانسته مراتبی از انسانیت، کمال و فطرت را طی کند و البته در دستورات دینی آمده که پایان عبادت بدنی خود را با عبادت و جهاد مالی تکمیل کنید. در عید فطر جهاد و گذشت مالی در قالب زکات فطریه پرداخت می‌شود تا نهضت کمال‌یابی در وجود انسان تکمیل شود.

رمضان؛ پلی به قیامت

دبیر جامعه مبلغین تهران درباره برکات عید فطر گفت: مسیری که تا عید فطر طی شده برکات متعددی دارد که قابل احصاء و شمارش نیست. کمال انسان، توجه به زیردستان، پی بردن به اقتدار خدای عالمیان و ضعف انسان در پیشگاه او، یاد مرگ، زنده شدن ارزش‌های قیامت و یاد قیامت، حشر و ... همه درس‌هایی است که باید در عید فطر آنها را موشکافی کنیم و یافته‌های این ماه را به ذهن بسپاریم.

وی تصریح کرد: باید فکر کنیم که در یک ماه چه کرده‌ایم و این تفکر در روش‌ زندگی ما چه تأثیری خواهد داشت؛ چراکه اگر روزهای رمضان ما را منقلب نکند، امید به وقت دیگری نداریم، چون شبیه‌ترین ایام سال به قیامت ایام ماه رمضان است. تشنگی‌ها، گرسنگی‌ها، محرومیت‌ها و ... . پس بدیهی است که رمضان باید پلی باشد که ما را به قیامت برساند و قیامت لقاء‌الله است.

انتهای پیام

captcha