حجاب «دختر شیطان» را در هند جلوی دوربین برد
کد خبر: 3817803
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
قربان محمدپور:

حجاب «دختر شیطان» را در هند جلوی دوربین برد

گروه هنر ــ کارگردان فیلم «دختر شیطان» گفت: برای این‌که بتوانم آنچه را می‌خواهم به‌درستی در کارم تصویر کنم، حتماً باید در کشوری فیلم جلوی دوربین می‌رفت که بابت حجاب مشکلی نداشتیم.

قربان محمدپور، کارگردان فیلم سینمایی «دختر شیطان» در گفت‌‌وگو با ایکنا با بیان این‌که فیلم جدیدش را باید متفاوت با کار قبلی وی «سلام بمبی» دانست، اظهار کرد: این‌که دختر شیطان را بخواهیم با سلام بمبی مقایسه کنیم به‌هیچ‌وجه صحیح نیست، چون این دو کار کاملاً باهم متفاوت هستند و تنها نقطه مشترک آن‌ها کشوری است که در آنجا فیلم‌برداری انجام‌شده است، اما شاید این سؤال پیش آید چرا فیلم در هندوستان فیلم‌برداری شده است؟ جواب این است. برای این‌که بتوانم آنچه را می‌خواهم به‌درستی در کارم تصویر کنم، حتماً باید در کشوری فیلم جلوی دوربین می‌رفت که بابت حجاب مشکلی نداشتیم. قصه فیلم درباره دختر شیطان است، اگر می‌خواستم برای دختر شیطان حجاب بگذارم، اولاً فیلم از کار در نمی‌آمد. در ضمن به نظرم اجحاف و بی‌احترامی به فرهنگ والای حجاب پیش می‌آمد. با این توضیح فیلم را در هندوستان جلوی دوربین بردم.
وی افزود: جدا از دلایلی که برای فیلم‌برداری دختر شیطان در هند برشمردم، مسائل دیگری نیز وجود داشت. ابتدا این‌که مردم کشور ما به سینمای هند علاقه‌مند هستند. همچنین فرهنگ دو کشور تا حدودی نزدیک به یکدیگر است، برای همین فکر می‌کنم مردم با چنین فیلم‌هایی که تولید مشترک هستند، بهتر ارتباط برقرار می‌کنند. این تجربه را من در سلام بمبی به شکل موفقی پشت سر گذاشتم و در این کار نیز فکر می‌کنم این اتفاق رخ‌داده است، چون فردی که از سالن نمایش دختر شیطان بیرون می‌آید، ناراضی نیست. دلیل دیگری که برای مقبول بودن این فیلم در نظر مردم دارم به قصه‌گو بودن فیلم مربوط می‌شود، چراکه همیشه این ویژگی به موفقیت آثار سینمایی کمک می‌کند، همچنین در دختر شیطان از لودگی پرهیز شده است، درصورتی‌که امروز در برخی از فیلم‌ها سعی می‌شود از این ابزار برای فروش بیشتر بهره برده شود.

اشاره قرآن به فرزندان شیطان
این فیلم‌ساز ادامه داد: دختر شیطان، همانند سلام بمبی یک کار صرفاً تجاری نیست، بلکه معنا و مفهوم مهم‌ترین شاخصه این کار است. درباره تحقیقات این فیلم همین اندازه بگویم نزدیک به دو سال به روی فیلم تحقیق کردم تا بتوانم به برداشتی صحیح از شیطان و فرزندان آن برسم. برای همین کتب اسلامی بسیاری را خواندم، حتی تفسیر علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی آملی را هم مطالعه کردم، چون می‌خواستم ورودم به این حوزه کاملاً آگاهانه باشد. در قرآن آمده، وقتی شیطان به انسان سجده نمی‌کند از خداوند فرصت می‌خواهد و قسم می‌خورد که انسان را تا قیامت فریب دهد. در ضمن خداوند در قرآن به کلمه ذریه شیطان اشاره می‌کند که منظور فرزندان شیطان است.
محمدپور متذکر شد: نکته دیگری که ممکن است در مورد معنای فیلم مطرح شود این است، چرا موضوعی به این حساسی را در قالب چنین فرمی بیان‌شده است؟ یکی از راهکار‌های پرداختن به موضوعات قرآنی همان روشی است که سال‌ها در سینمای ما آزموده شده و ما تا حدودی با آن‌ها آشنا هستیم، اما این روش‌های متداول تا جایی جواب می‌دهد. در دختر شیطان خواستم فرمی جدید را نمایش دهم که تماشاگر نمونه آن را تجربه نکرده باشد. حال ممکن است در این میان آن‌گونه که باید موفق نباشم، اما نهایت تلاش خود را کرد‌ه‌ام.

‌انتخاب بازیگران خوبی در دختر شیطان نداشتم
وی در پاسخ به این سؤال که چرا در این فیلم انتخاب بازیگران به‌گونه‌ای نیست که به فروش فیلم در گیشه کمکی شود؟ تصریح کرد: با این نقد کاملاً موافق هستم، چون می‌شد انتخاب‌هایی انجام شود که به فروش کمکی بیشتری کند، اما این اتفاق رخ نداد، البته از باز کردن بیشتر موضوع معذورم بدارید، چون ممکن است دلخوری پیش آید. درباره تبلیغات این فیلم هم دوست دارم حرف بزنم. بخش مهمی از موفقیت یک اثر سینمایی را تبلیغات آن کار رقم می‌زند، اما من در این کار کوچک‌ترین تبلیغی نداشتم.
وی درباره اکران بد فیلم گفت: متأسفانه اتفاقاتی که برای اکران این فیلم رخ داد به‌هیچ‌وجه منصفانه نبود، چون اکثر سالن‌ها به اکران فیلم‌های پرفروش اختصاص داده‌شده و دختر شیطان در سانس‌های بد و تعداد سینمای کم روی پرده رفته است. این کم‌توجهی به‌اندازه‌ای ناعادلانه است که از میان ۱۶ سالنی که در اختیار این فیلم قرارگرفته، تنها دو سانس به نمایش این فیلم اختصاص داده‌شده! آیا با چنین نمایشی، انتظار فروش از فیلم منطقی است؟ جدا از دلیلی که برای اکران نامناسب فیلم برشمردم باید به بدسلیقگی پخش‌کننده هم اشاره‌کنم، زیرا این کار با فیلم‌های بسیار قدرتمندی روی پرده رفته، برای همین رقابت برایش بسیار سخت شده است.
این فیلم‌ساز در پایان تأکید کرد: درباره پایان‌بندی فیلم دوست داشتم انتخاب دیگری داشتم، اما این خواسته بنا به دلایلی ممکن نشد. آنچه برای سکانسی پایانی مدنظر داشتم این بود که دختر شیطان به دنبال آدمی می‌گردد که پاک و ساده باشد، اما در رسیدن به این خواسته به موفقیتی دست پیدا نمی‌کند. این مسئله نشان می‌داد جامعه انسانی امروز تا چه حد از خدا و آموزه‌های دینی دور شده است.
گفت‌‌وگو از داود کنشلو
انتهای پیام
captcha