عدالت مبنای اقتصاد اسلامی است؛ نه مساوات
کد خبر: 3818030
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۶
مدرس دانشگاه:

عدالت مبنای اقتصاد اسلامی است؛ نه مساوات

گروه سیاست و اقتصاد - مدرس دانشگاه با بیان اینکه‌ اسلام برای اقامه عدل آمده و عدالت یک اصل اساسی در اسلام است، گفت: مساوات در اقتصاد اسلامی جایگاهی ندارد و عدالت اقتصادی مبنا قرار می‌گیرد.

به گزارش ایکنا از گیلان،‌ طاهره امیدی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی رشت امروز، 19 خردادماه در نشست تخصصی «اقتصاد در اندیشه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری» که به همت امور بانوان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گیلان در تالار گفتگوی شهرداری رشت برگزار شد، اقتصاد اسلامی را اقتصاد مد نظر امام و رهبری دانست و اظهار کرد: اقتصاد اسلامی مظلوم واقع شده است.

وی اقتصاد را یکی از مباحث داغ روز دانست که همه افراد و اقشار را با خود درگیر کرده و افزود:‌ همه ما درباره اقتصاد و مسائل اقتصادی اظهار نظر می‌کنیم، اما شناخت کمی نسبت به دیدگاه‌های اقتصادی دادیم.

دکترای علوم اقتصادی اقتصاد لیبرالی(سرمایه‌داری)، اقتصاد سوسیالیستی و اقتصاد اسلامی را سه مکتب اقتصادی دنیا دانست و تصریح کرد:‌ اقتصاد لیبرالی همان اقتصاد آزاد است که کسب بیشترین منفعت را دنبال می‌کند، اما در اقتصاد سوسیالیستی موضوع مساوات مطرح است، یعنی همه افراد باید به یک میزان از مواهب اقتصادی برخوردار شوند.

امیدی با اشاره به شکست اقتصاد لیبرالی و اقتصاد سوسیالیستی، عنوان کرد:‌ اسلام برای اقامه عدل آمده و عدالت یک اصل اساسی در اسلام است لذا مساوات در اقتصاد اسلامی جایگاهی ندارد و عدالت اقتصادی مبنا قرار می‌گیرد.

وی پرداخت یکسان یارانه و افزایش یکسان حقوق را در تضاد با عدالت اقتصادی دانست و یادآور شد: امام خمینی(ره) حکومت اسلامی را حکومت عدل می‌دانست و فرمود «ما می‌خواهیم یک حکومت عدل بر قوانین اسلام در ایران حکمفرما باشد». همچنین فرمود «اسلام است که جلوی منافع شخصی را می‌گیرد، اسلام است که نمی‌گذارد این گردن کلفت‌ها زندگی اشرافی بکنند، اسلام تعدیل می‌کند».

مدرس دانشگاه با بیان اینکه اقتصاد اسلامی با محدودیت قائل شدن برای ثروت‌های کلان، حرام اعلام کردن کسب ثروت از طرق مختلف و وضع قوانین مالیاتی اقتصاد را تعدیل می‌کند، گفت:‌ متاسفانه مالیات قصه پرغصه کشور ماست.

وی با اشاره به شناسایی بیش از 500 هزار واحد مسکونی خالی در تهران، خاطرنشان کرد:‌ در تمام کشورهای توسعه‌یافته دنیا از خانه‌های خالی و لوکس مالیات گرفته می‌شود. این در شرایطی است که در تحریم نفتی قرار داریم و مالیات بسیار کارگشا خواهد بود لذا نیازمند تصویب قوانین لازم در مجلس شورای اسلامی هستیم.

دکترای علوم اقتصادی وجود رانت ارزی را یکی از مشکلات اقتصادی کشور دانست و ادامه داد:‌ امروز روستاهای ما با مشکل پسماند و مهاجرت جوانان مواجه است و کشاورزان محصولات کشاورزی و صنایع دستی تولید نمی‌کنند لذا طرح بوم‌گردی نمی‌تواند آورده اقتصادی خوبی برای کشاورزان داشته باشد.

امیدی تغییر کاربری اراضی کشاورزی را یکی دیگر از مشکلات دانست که رابطه مستقیم با امنیت غذایی کشور دارد و اضافه کرد:‌ دولت باید برنامه‌های حمایتی برای کشاورزانی داشته باشد که قوت غالب مانند گندم و برنج و جو تولید می‌کنند؛ نه تره‌بار و محصولات آب‌بر. متاسفانه عدم حمایت دولت از محصولات کشاورزی و پرداخت نامناسب مطالبات موجب شده کشاورزان به فروش اراضی کشاورزی خود رضایت دهند.

وی جایگزینی اقتصاد اسلامی با سیستم اقتصادی حاکم بر دنیا را خواست امام دانست و متذکر شد: امام فرمود «این به عهده علمای اسلام و محققین و کارشناسان اسلامی است که برای جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام، طرح‌ها و برنامه‌های سازنده و دربرگیرنده منافع محرومین و پابرهنه‌ها را ارائه دهند».

مدرس دانشگاه جهت‌گیری امام را رسیدگی و حمایت از محرومان و مستضعفین، محرومیت‌زدایی و تدوین اقتصاد اسلامی دانست و تاکید کرد: بانکداری بدون ربا، آزادی دستیابی به فرصت‌های اقتصادی برابر، رفتار بهینه با کارگر، ایجاد شغل، ریشه‌کنی فقر، توزیع برابر ثروت و درآمد در جامعه، نرخ بالای پس‌انداز، صداقت، اعتماد و محاسبه سود و بهره براساس اسلام از جمله مولفه‌های اقتصاد اسلامی است.

دکترای علوم اقتصادی با بیان اینکه هیچکدام از کشورهای اسلامی جزو 25 کشور اول دارای مولفه‌های اقتصاد اسلامی نیستند، عنوان کرد:‌ ایرلند، دانمارک و سوئیس شبیه‌ترین اقتصاد به اقتصاد اسلامی را دارند و مولفه‌های اقتصاد اسلامی در این کشورها پیاده شده است.

وی با اشاره به نامگذاری سال‌های 98-88 توسط مقام معظم رهبری، اظهار کرد:‌ شعارهای «اصلاح الگوی مصرف»، «همت مضاعف، کار مضاعف»، «جهاد اقتصادی»، «تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانى»، «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»، «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، «حمایت از کالای ایرانی» و «رونق تولید» در ابتدای هر سال طی دهه اخیر نشان‌دهنده توجه ویژه معظم‌له به مسئله اقتصاد است.

امیدی افزایش واردات را در تضاد با شعار «رونق تولید» دانست و افزود: در جنگ سخت و نظامی جبهه و سلاح مشخص است، اما حمله اقتصادی، حمله موریانه‌ای است.

وی موقتی‌سازی قرارداد نیروهای کار، خصوصی‌سازی و تخریب محیط زیست را از جمله نتایج اقتصاد لیبرالی دانست و گفت:‌ امروز بانک‌های خصوصی و موسسات مالی تبدیل به یک بلا در اقتصاد ما شده است.

مدرس دانشگاه با بیان اینکه امام اشرافیت متصدیان امور یک ملت را سرچشمه همه مصیبت‌های آن ملت می‌دانست، تصریح کرد: امام فرمود «ملت عدالت می‌خواهد، اتاق بزرگ نمی‌خواهد. ملت وزارتخانه می‌خواهد، وزارتخانه اسلامی، نه آن وزارتخانه کاخ دادگستری، کاخ نخست‌وزیری، کاخ وزارت مالی...».

انتهای پیام

captcha