علامه کرمی و پایه‌ریزی جلسات قرآن پیش از انقلاب در هويزه
کد خبر: 3818197
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲

علامه کرمی و پایه‌ریزی جلسات قرآن پیش از انقلاب در هويزه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ بارزترين مشخصه مرحوم علامه کرمی مردمی‌بودن و بنيان نهادن دوره‌های قرآنی در هويزه قبل از پيروزی انقلاب اسلامی بود که در همین جلسات تعدادی از شهدای والامقام دفاع مقدس تربیت شدند.

علامه كرمي مشوق جلسات قرآني در هويزه

عبدالامام حويزاوی، شاگرد مرحوم علامه محمد کرمی، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با بیان اینکه بارزترين مشخصه علامه مردمی بودن و بنيان نهادن دوره‌های قرآنی در هويزه قبل از پيروزی انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: علامه شيخ محمد كرمی‌حويزی از مفاخر جهان اسلام و تشيع بود كه تأليفات فراوانی را در حوزه‌های مختلف از جمله فقه، اصول، ادبيات، منطق و علم كلام از خود به يادگار گذاشت. اين عالم دینی در اغلب حوزه‌های اجتماعی فعاليت کرد و ارتباط نزديكی با مردم داشت؛ به‌ گونه‌ای كه بسياری از مراجعه‌كنندگان علامه شيخ محمد كرمی به نيكی از مراجعاتشان به ايشان ياد می‌کنند.

وی ادامه داد: علامه شيخ محمد كرمی قبل از پيروزی انقلاب اسلامی با فعالیت در زمينه‌های اجتماعی مختلف خوش درخشید که از جمله آن‌ها می‌توان رسيدگی به مشكلات مردم و ساخت و توسعه مكان‌های مذهبی و مردمی را در اغلب شهرهايی كه ساكن می‌شد نام برد. ايشان قبل از پيروزی انقلاب اسلامی همراه مردم در حركت‌های انقلابی حضور پيدا می‌کرد و بعد از پيروزی انقلاب اسلامی هم در تدوين قانون اساسی مجلس خبرگان حضور يافت.

پایه‌ریزی جلسات قرآن پیش از انقلاب اسلامی 
حویزاوی گفت: علامه شيخ محمد كرمی در شهرستان هويزه به تربيت فرزندان قرآنی اهتمام داشت و چندين جلسه قرآنی را پايه‌‌ريزی كرد كه چندين سال ادامه داشت. بسياری از نوجوانان و كودكان شهرستان هويزه نيز در كلاس‌های قرآنی حضور پيدا می‌كردند و علامه به اين كلا‌س‌ها سر می‌زد و قرائت كودكان را می‌شنيد و آن‌ها را تشويق می‌كرد. در اين ميان حضور علامه مشوقی برای مردم شهر هويزه بود؛ حتی برای آن‌هايی كه فرزندانشان در كلاس قرآن حضور نداشتند. تشويق علامه شيخ محمد كرمی نه تنها به صورت زبانی، بلكه به صورت توسعه و گسترش كلاس‌های آموزش قرآن منطقه بود. ساکنان شهرستان هويزه نيز از اين امر استقبال و فرزندانشان را به حضور در اين كلاس‌ها تشويق می‌كردند.

شاگردان قرآنی علامه کرمی 
شاگرد مرحوم علامه کرمی ادامه داد: از شاگردان قرآنی علامه در شهر هويزه می‌توان به شهيد حامد جرفی، اولين بخشدار شهيد هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد که این شهيد بزرگوار مراوده و مكاتباتی با علامه داشت. همچنين شهيد علوانی از ديگر تربيت‌يافتگان مكتب قرآنی علامه شيخ محمد كرمی بود كه اين شهيد والامقام نیز در دوران هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسيد.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های علامه كرمی مردمی‌ بودن او بود. ايشان ساعاتی را برای ملاقات مردم اختصاص می‌داد كه در حوزه علميه و مسجد ‌برگزار می‌شد و مردم مشكلاتشان را با ايشان در میان می‌گذاشتند. نكته قابل ذکر این است كه مردم حكم شرعی ایشان را در حل اختلافاتشان قبول داشتند و شاهد بوديم که قبل از پيروزی انقلاب و حتی بعد از آن مردم برای حل مشكلات خود به علامه مراجعه می‌کردند و ايشان از نزديک از احوالشان مطلع می‌شدند و پاسخگوی آن‌ها بودند.

حویزاوی بیان کرد: در خصوص اينكه چرا علامه كرمی به حج نرفت بايد بگويم که بسياری از بزرگان و تجار خوزستانی به ايشان می‌گفتند هزينه حج ايشان را تقبل می‌كنيم، اما ايشان قبول نمی‌کرد و می‌گفت که من مستطيع نيستم. در واقع، از نظر ايشان استطاعت فقط از نظر مالی نبود، بلكه راه، توشه، مسير و حال جسمی بود و با وجود اينكه فقيه بودند، رفتن به حج را منوط به استطاعت می‌دانستند.

انتهای پیام 

captcha