دلایل توقف چهار ساله مراسم بزرگداشت اساتید و خادمین قرآن منتخب تهران
کد خبر: 3820699
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۴

دلایل توقف چهار ساله مراسم بزرگداشت اساتید و خادمین قرآن منتخب تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ متولی بزرگداشت اساتید و خادمین قرآن کریم منتخب شهر تهران به تشریح دلایل توقف چهار ساله برگزاری این مراسم پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ مسجد امام جعفر صادق(ع) با سابقه‌ای درخشان در برگزاری جلسات قرآن کریم همیشه پذیرای علاقه‌مندان به فراگیری علوم قرآنی بوده و به پیشنهاد امام جماعت و نیز هیئت‌امنای مسجد با توجه به نیاز محله افسریه تهران ایجاد شده است. این مرکز قرآنی در سال 1377 فعالیت خود را آغاز کرد و به این ترتیب سنگ‌بنای این مرکز نهاده و جلسات آموزش و قرائت قرآن نیز روزبه‌روز پررونق‌تر شد.

جلسات هفتگی این مرکز قرآنی از سوی قاریان و حافظان قرآن کریم از اقصی‌نقاط محله و منطقه 15 شهرداری تهران و حتی سایر نقاط شهر تهران با استقبال مواجه شده و آموزش قرآن در سطوح روخوانی، تجوید، صوت و لحن، حفظ ترجمه و تفسیر، اقدام برای تربیت و پرورش قاریان و حافظان قرآن، تربیت معلمان و اساتید قرآن و بررسی و پژوهش درباره موضوعات قرآنی از جمله اهداف اصلی این دارالقرآن در پیگیری امور قرآنی است.

یکی از برنامه‌های مهم دارالقرآن الکریم مسجد امام جعفر صادق(ع) که همه ساله اقدام به برگزاری آن می‌شد، برپایی مراسم بزرگداشت اساتید و خادمان قرآن کریم (منتخب شهر تهران) بود که با اهدافی چون تجلیل و بزرگداشت مقام شامخ اساتید و خادمان قرآن کریم و ارج نهادن به زحمات ایشان، برگزاری مراسم یادبود مشاهیر و مفاخر قرآن کریم نظیر آیت‌الله معرفت(ره)، مرحوم استاد علی اربابی، مرحوم استاد بیوک اصل محمدی، مرحوم استاد محمد غفاری و ...، تجدید دیدار نخبگان قرآنی و فراهم کردن فرصت تبادل نظر آنان پیرامون مسائل مختلف قرآنی و ...، معرفی الگوهای اجتماعی، فرهنگی و قرآنی به اقشار مختلف مردم به‌ویژه نسل جوان و نوجوان به منظور تعمیق ارزش‌های دینی و مذهبی در جامعه، بهره‌مندی از تجربیات اساتید پیشکسوت قرآن برای ارتقای کمی و کیفی سطح جلسات آموزشی قرآن، استفاده از توان اجرایی خادمان و فعالان قرآن به منظور پیش‌برد اهداف آموزشی و تبلیغی جلسات و مراکز قرآنی شهر تهران، ایجاد ارتباط و هماهنگی بیشتر بین جلسات و مراکز قرآنی شهر تهران و معرفی جلسات آموزش قرآن به عنوان تشکل‌های مردمی، که مروج فرهنگ اسلامی و قرآنی در سطح محلات و مناطق هستند، اجرا می‌شد.

براساس چنین باوری دارالقرآن الکریم مسجد امام جعفر صادق(ع) با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 15، همه ساله اقدام به برگزاری مراسم «بزرگداشت اساتید و خادمین قرآن کریم منتخب شهر تهران» می‌کرد که از این ره‌آورد نیز مجموعه‌ مجلدی با عنوان «در محضر اساتید» با هدف معرفی اساتید و مدرسان قرآن کریم به همراه نشانی برخی از جلسات و محافل قرآنی شهر تهران به چاپ رسید که مجموعه‌ای غنی در این رابطه بود.

این مراسم قرآنی تا سال 1394 ادامه داشت و هر سال با قوت بیشتری برگزار می‌شد تا اینکه برگزاری مراسم از این سال به بعد و بنا به دلایلی متوقف شد. مسئولان برگزاری این مراسم در مسجد امام جعفر صادق(ع) نیز دلایلی برای عدم برگزاری مراسم عنوان می‌کنند که در این رابطه به گفت‌وگو با قاسم مالکی(رئیسی)، مسئول دارالقرآن مسجد امام جعفر صادق(ع) نشستیم تا به واکاوی موضوع بپردازیم.

مالکی در پاسخ به ایکنا؛ درباره علل عدم برگزاری مراسم بزرگداشت اساتید و خادمان قرآن کریم منتخب شهر تهران که از سال 94 متوقف شده است، اظهار کرد: این مراسم قرآنی که هر سال با توفیقات خداوند متعال بهتر از سال قبل برگزار می‌شد، تماماً با هزینه شخصی انجام و از لحاظ مالی نیز از پشتیبانی سازمان یا نهاد به خصوصی برخوردار نبود.

مالکی با بیان اینکه مشکلات مالی علت اصلی عدم برگزاری این مراسم بود، تصریح کرد: حتی در زمینه چاپ مجلد ویژه این مراسم و معرفی اساتید قرآن که آن نیز با هزینه شخصی و با عنوان «در محضر اساتید قرآن کریم» در تیراژ 10 هزار جلد منتشر می‌شد، نهادها و سازمان‌های مختلفی قول همکاری داده بودند که متأسفانه کمک چندانی در این رابطه به ما نشد.

وی در ادامه درباره امکان به‌روزرسانی این مجلد قرآنی نیز بیان کرد: متأسفانه مشکلات مالی و کمبود بودجه مورد نیاز برای این امر امکان به‌روزرسانی این مجموعه را به ما نمی‌دهد تا بتوانیم اطلاعات دقیق و کاملا صحیح به ویژه در رابطه با جلسات قرآن اساتید را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

دلایل توقف چهار ساله مراسم بزرگداشت اساتید و خادمین قرآن منتخب تهرانمسئول دارالقرآن مسجد امام جعفر صادق(ع) ادامه داد: دلیل دیگری که می‌توان بدان اشاره کرد، این است که متأسفانه نگاه نهادها و سازمان‌های مختلف همواره بیشتر به افراد دارای شخصیت حقوقی است و اعتنای چندانی به شخصیت‌های حقیقی نمی‌شود تا امثال این‌گونه امور و مراسم از پشتیبانی آن‌ها به خوبی برخوردار شود و بتواند سال‌های سال تداوم داشته باشد.

مالکی با اشاره به اینکه با وجود اینکه برگزاری این مراسم نزدیک به چهار سال است که متوقف شده است، تصریح کرد: البته برنامه‌ها مدون و جلسات مختلف قرآنی دارالقرآن متوقف نشده است و هر از گاهی نیز از وجود اساتید و پیشکسوتان قرآنی در جلسات دارالقرآن بهره می‌بریم.

مسئول دارالقرآن مسجد امام جعفر صادق(ع) در پایان اظهار امیدواری کرد تا با رفع مشکلات مالی و نیز پشتیبانی سازمان‌های مختلف به‌ویژه نهادهای قرآنی امکان برگزاری مجدد مراسم بزرگداشت اساتید و خادمین قرآن کریم منتخب شهر تهران و نیز تجدید چاپ مجلد مربوط به این مراسم نیز مجدداً فراهم شود.
انتهای پیام

captcha