حجاج ایرانی با هواپیماهای ملکی ایران ایر به عربستان می‌روند
کد خبر: 3820849
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵

حجاج ایرانی با هواپیماهای ملکی ایران ایر به عربستان می‌روند

گروه جامعه ــ قائم مقام مدیرعامل و مدیر عملیات حج تمتع سال 98 شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: تمامی ٨٦ هزار و ٥٥٠ زائر ایرانی خانه خدا، امسال با هواپیماهای ملکی ایران ایر به عربستان منتقل می‌شوند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حسن قاسمی، قائم مقام مدیرعامل و مدیر عملیات حج تمتع سال ۱۳۹۸ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، امروز چهارشنبه 29 خردادماه، طی نشستی خبری در تشریح وضعیت اعزام زائران حج تمتع سال جاری، گفت: 100 درصد عملیات حج امسال با هواپیماهای ملکی هما از ١٧ فرودگاه کشور انجام می‌شود.

وی بیان کرد: برای تحقق این مأموریت، ایران ایر پروازهای خارجی خود در مسیرهای بین‌المللی را در طول ایام حج انجام نخواهد داد و مسافران آن را در این مدت دیگر شرکت‌های هوایی ایران جابجا می‌کنند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما از اینکه سایر شرکت‌های هواپیمایی با هدف بهتر انجام شدن عملیات حج امسال، تعهدات ایران ایر را در مسیرهای اروپایی و آسیای شرقی انجام می‌دهند، قدردانی کرد و یادآور شد: در سال‌های اخیر، سعودی‌ها ٥٠ درصد عملیات انتقال حجاج ایرانی را به عهده می‌گرفتند و ٥٠ درصد باقی مانده را شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌داد.

وی گفت: از سهم ٥٠ درصدی ایران‌ایر برای انتقال هر ساله حجاج نیز معمولاً ٢٥ درصد توسط شرکت هواپیمایی قشم‌ایر یا ماهان انجام می‌شد اما امسال با تصمیم دولت عربستان، قرار شد انتقال تمامی زائران ایرانی توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و با استفاده از هواپیماهای ملکی آن انجام شود.

مدیر عملیات حج تمتع ایران ایر اظهار کرد: هما با بسیج همه امکانات، تلاش می‌کند عملیات انتقال حجاج ایرانی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. سازمان حج و زیارت در حال رایزنی با سعودی‌هاست تا اجازه دهند دیگر شرکت‌های هوایی ایران نیز بتوانند در اعزام زائران همکاری کنند.

وی افزود: ایران ایر از این اقدام استقبال می‌کند اما برنامه‌ریزی لازم را برای انتقال همه حجاج نیز انجام داده است. اعزام عوامل عملیات حج امسال از ١٣ تیرماه، آغاز می‌شود و تا ١٧ تیرماه، ادامه دارد. از ١٧ تیرماه، نیز زائران سرزمین حج به دو فرودگاه جده و مدینه انتقال داده می‌شوند و ١٤ مردادماه، عملیات رفت حجاج پایان می‌یابد.

قاسمی با بیان اینکه در عملیات رفت حجاج ١٦٢ پرواز به جده و ١٩٩ پرواز به مدینه انجام می‌شود، افزود: ٥٦ درصد زائران حج امسال مدینه اول هستند و ٤٤ درصد زائران مدینه بعد نیز که ابتدا به مکه می‌روند، به فرودگاه جده منتقل می‌شوند و عملیات رفت حجاج امسال به مدت ٣٣ روز و از سه فرودگاه امام، یزد و اهواز انجام می‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه بیشترین پروازها از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران و با انتقال٣٠ هزار زائر انجام می‌شود و کمترین زائران نیز از استان گیلان خواهند بود، اضافه کرد: عملیات برگشت حجاج ٢٣ روز به طول می‌انجامد و از ٢٦ مردادماه، آغاز و تا ١٧ شهریورماه ادامه خواهد‌ داشت.

قاسمی در خصوص وضعیت انتقال بار حجاج نیز گفت: ایران ایر تمهیدات لازم را برای انتقال بار حجاج اندیشیده است. میزان بار حجاج حداکثر باید ٤٠ کیلوگرم و در دو چمدان ٢٠ کیلویی باشد. در واقع، ایران‌ایر ۱۰ کیلوگرم اضافه برای حمل بار حجاج اختصاص داده است.

قائم مقام مدیرعامل هما یادآور شد: ایران‌ایر تجهیزات خدمات فرودگاهی و فنی کافی برای هندلینگ پروازها در ١٧ فرودگاه کشور را ندارد اما تلاش خواهد کرد حمل بار مسافران و سایر خدمات فرودگاهی به بهترین شکل انجام شود.

انتهای پیام

captcha