مناسب‌سازی شهری یک اقدام اخلاقی/ تصميمات اجرايی مثبت با روحیه جهادی باشد
کد خبر: 3820933
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸

مناسب‌سازی شهری یک اقدام اخلاقی/ تصميمات اجرايی مثبت با روحیه جهادی باشد

گروه اجتماعی- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: مناسب‌سازی شهری ويژه جامعه معلولان نيازمند تصميم اجرايی است، مديران از کلي گويي در نشست ها بپرهيزند تا شاهد خروجی مثبت با اقدامی جهادی باشيم.

مناسب‌سازی شهری یک اقدام اخلاقی/ تصميمات اجرايي مثبت با روحیه جهادي باشداگر از دید یک معلول به محیط شهری بنگریم نکات مثبت بسیار اندکی را در طراحی‌های فضاهای شهری می یابیم که زندگی روزمره آنها را با مشکل مواجه کرده است.

بیش از یک‌میلیون و 300 هزار معلول در کشور وجود دارد که معلولین جسمی-حرکتی بیشترین فراوانی را در بین آنها دارند و معلولین ذهنی نیز در رتبه دوم قرار دارند.

به عبارت دیگر بین 10 تا 15 درصد جمعیت کشور را افراد معلول و کم توان جسمی- حرکتی تشکیل می‌دهند. جانبازان جنگ تحمیلی، معلولان مادر زادی، ‌معلولان ناشی از حوادث و بلایای طبیعی و سوانح رانندگی بخشی از این افراد را تشکیل می‌دهند.

علاوه بر اینها سالمندان که امروزه حدود 20 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند نیز از گروه‌هایی هستند که فعالیت و حضور حداکثری آنها در اجتماع نیازمند ایجاد فضاهای مناسب و دسترس پذیر است.

ساماندهی معابر شهری برای معلولان چند سالی است که در اولویت کاری مدیران و برنامه‌ریزان شهری خراسان‌جنوبی قرار گرفته است، ایجاد احساس امنیت و رفاه برای معلولان مهمترین هدفی است که در طراحی و استانداردسازی معابر شهری دنبال می‌شود.

مناسب‌سازی شهری یک اقدام اخلاقی/ تصميمات اجرايي مثبت با روحیه جهادي باشد

خراسان جنوبی در مقام دوم مناسب سازی شهری قرار دارد

علی عرب‌نژاد، مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: اصلی‌ترین مشکلات معلولان، سالمندان و جانبازان عدم حضور در سطح جامعه است که در این راستا باید شرایطی فراهم شود که این گروه از جامعه بدون کمک دیگران در سطح شهر تردد داشته باشند.

وي افزود: در طرح‌ها و پروژه‌هاي عمرانی و ساختمان‌ها، بايد توجه جدی به وضعيت معلولان و افراد كم‌توان جسمی صورت پذيرد تا اين بخش جامعه نيز بتوانند از فضاهای عمومی شهر حداكثر استفاده را داشته باشند.

عرب‌نژاد با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی بعد از استان یزد در مقام دوم از نظر مناسب سازی شهری قرار دارد، گفت: مناسب‌سازی خانه‌های روستایی معلولان در قالب کمک هزینه و رفع نیازهای ویژه آن‌ها در روستا نیز از حمایت‌های این سازمان است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه باید با جدیت بیشتری در امر مناسب‌سازی توجه شود، گفت: از 10 سال قبل سازمان‌ها و اداره‌های مختلف شهری موظف به اجرای طرح مناسب‌سازی برای حضور معلولان شدند و با توجه به اهمیت موضوع در حال حاضر بخشی از فضاهای اداری استان مناسب‌سازی شده است.

وی تصریح کرد: طبق قانون هر سال باید 30 درصد مناسب‌سازی فضای شهری و اداری افزایش یابد، در این صورت باید مناسب‌سازی فضای اداری و شهری به صورت 100 درصد در استان انجام شده باشد، اما در حال حاضر بسیاری از پارک‌ها و معابر شهرهای استان برای تردد معلولان مناسب سازی نشده است.

مناسب‌سازی شهری یک اقدام اخلاقی/ تصميمات اجرايي مثبت با روحیه جهادي باشد

مناسب‌سازي يك اقدام اخلاقي و انساني است

سيد کمال الدين ميرجعفريان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی در اولین جلسه هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی گفت: مناسب‌سازی شهری ويژه جامعه معلولان نيازمند تصميم اجرايی است، مديران از کلي‌گويی در نشست‌ها بپرهيزند تا شاهد خروجي مثبت با اقدامی جهادی باشيم.

ميرجعفريان افزود: مناسب‌سازی جدای از کار اداری يك اقدام اخلاقی و انسانی است كه دستگاه‌های ذيربط بايد اين مهم را مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها نسبت به هرگونه عملیات عمرانی مناسب سازي و دستورالعمل‌های مربوط به آن را قبل از هرگونه عمليات عمرانی در نظر بگيرند و نظام مهندسي ضمن نظارت کافي الگوهای مناسب را در طراحي ساختمان ها، مورد لحاظ قرار دهد.

میرجعفریان با بیان اينکه مناسب‌سازی فضای شهر ويژه معلولان بايد در طرح‌هاي جامع تفصيلي و ساختمان‌ها و تاسيسات دولتي و ساخت مساکن انبوه مورد توجه قرار گيرد، تصريح کرد: تمامی شاخص‌های فنی توسط كميته‌ای تخصصي تنظيم و به دستگاه‌ها ابلاغ شود.

وی اظهارکرد: تیم کارشناسی کميته تخصصی مناسب‌سازی شهری به صورت ميدانی وضعيت شهر را با نياز معلولين تطبيق دهند و اصلاحات و اقدامات اجرايي توسط دستگاه های اجرايي ذيربط بعمل آيد و بهزيستی به عنوان دبير کارگروه، نظارت كافی را داشته باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه يک نفر از کاركنان ادارات با ابلاغ رسمي مسئول مناسب سازي وضعيت دستگاه شود، گفت: دستورالعمل‌هاي كارگروه مناسب سازی پس از ۲۴ ساعت به دستگاه‌ها ابلاغ شود، در صورت هرگونه تأخير در اقدامات اجرايی به دستگاه های ذيربط به صورت كتبی تذكر داده شود و درصورت نياز برای رفع موانع جلسه‌ای با حضور مديركل دفتر فنی استانداری، بهزيستی و دستگاه مربوطه برگزار شود.

وی با بیان اینکه آمار بسياری از معلوليت ناشی از تصادفات رانندگی مربوط به خطای انساني است از رسانه‌ها خواست نسبت به فرهنگ سازی قانون راهنمايي و رانندگي تلاش مضاعف کنند.

مناسب‌سازی موضوعی چند وجهی است و همکاری‌های فرابخشی وزارت کشور، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، وزارت صنایع، بنیاد جانبازان، سازمان بهزیستی و ... را می‌طلبد.

سپیده قلندری اسفدن

انتهای پیام

captcha