آخرین هفته‌ خرداد، پر از برکت
کد خبر: 3821021
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸
بر خط جامعه؛

آخرین هفته‌ خرداد، پر از برکت

گروه جامعه ــ افتتاح شهرک صنعتی دارویی برکت به منظور ارتقای زیرساخت‌های سلامت کشور و بهره‌برداری از پایانه بزرگ مسافربری سلام در فرودگاه امام خمینی(ره) از رویدادهای مهم روزهای اخیر بودند که هفته‌ای پربرکت را رقم زدند.

آخرین هفته‌ خرداد، پر از برکتبه گزارش ایکنا؛ افتتاح شهرک صنعتی دارویی برکت در استان البرز به همت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، رونمایی از 9 قلم داروی تولید داخل به همت گروه دارویی «برکت»، بهره‌برداری از پایانه بزرگ مسافربری «سلام» در فرودگاه امام خمینی(ره) به همت بنیاد مستضعفان و دولت، برگزاری برنامه‌های بزرگداشت چهل و دومین سالگرد درگذشت دکتر شریعتی، بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد شهادت دکتر چمران و بزرگداشت ارتحال حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، منادی تشیع در ایران از مهم‌ترین رویدادهای هفته آخر خردادماه 98 بود.

در بسته خبری «بر خط جامعه» تعدادی از مهم‌ترین اخبار گروه اجتماعی ایکنا را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست:

امکان ارتقای زیرساخت‌های سلامت فراهم شد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین افتتاح شهرک صنعتی دارویی برکت  ۲۸ خردادماه، همراه با رونمایی از ۹ قلم دارو با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در کرج برگزار شد.

مدیرعامل این شهرک درباره ویژگی‌های آن اظهار کرد: ساخت شهرک دارویی با مساحت 200 هکتار برکت گامی بلند در مسیر خودکفایی دارویی محسوب می‌شود، انتقال دانش فنی و توسعه علمی، کاهش هزینه دارو برای بیماران و ایجاد هفت هزار فرصت شغلی برای جوانان از اهداف این شهرک است.

وی همچنین گفت: برای ساخت شهرک برکت تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و از جدیدترین تکنولوژی‌های آب، برق و فیبر نوری استفاده شده است. ۲۷ درصد فضای شهرک، فضای سبز، ۲۰ درصد آن فضای عمومی و ۵۳ درصد آن، فضای صنعتی است؛ یعنی حدود ۵۴ هکتار از فضای شهرک به فضای سبز و باغ تبدیل می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: قرارگاهی برای رصد لحظه‌ای دارو در کشور تأسیس شده است که تمام نیازهای کشور و میزان واردات و صادرات دارو را به دقت زیر نظر دارد. هدف این قرارگاه این است که از واردات بی‌مورد دارو جلوگیری کند و بر صادرات آن بیفزاید، اما در کنار همه این موارد، وجود یک پلتفرم برای تولید دارو لازم بود تا بتواند زیرساخت‌های دارویی کشور را توسعه دهد و از زمان تولید دارو بکاهد؛ لذا اقدام ستاد اجرایی حضرت امام(ره) بی‌نظیر است.

مرهم این بار به نیشابور رسید

بیست و پنجمین سفر جهادی گروه پزشکی مرهم این بار به نیشابور رسید، تیم مرهم در این سفر با حضور ۱۶ نفر فوق تخصص جراح پلاستیک به سرپرستی عبدالجلیل کلانتر هرمزی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ۲ نفر پزشک عمومی، ۳ نفر متخصص بیهوشی، ۴ نفرمتخصص طب فیزیکی و توان بخشی، ۹ نفر کارشناس اتاق عمل و ۳ نفر کارشناس بیهوشی، ۱ روانشناس بالینی و ۱ نفر کارشناس گفتار درمانی در بیمارستان حکیم نیشابور کار خود را انجام خواهد داد.

آخرین هفته‌ خرداد، پر از برکت

رحمت الله حافظی، سرپرست تیم طب فیزیکی و توانبخشی مؤسسه ملی مرهم این هفته در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به سفر تیمی از متخصصان طب فیزیکی به همراه تیم جراحان پلاستیک مناطق محروم به شهرستان نیشابور، از ویزیت رایگان روازنه ۲۰۰ نفر از مردم نیازمند بیماری‌های نیازمند این شهرستان در سه روز، توسط این تیم خبر داد.

وی تصریح کرد: بر خلاف تیم جراحی پلاستیک که پیش از هر سفر اعلام عمومی می‌کنند، این گروه پیش از آغاز سفر به مناطق محروم با توجه به ظرفیت تیم، سهمیه‌ای را به نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی هر منطقه اختصاص داده و از آنان می‌خواهند بیماران خود را به ثبت نام و به این تیم معرفی کنند.

آخرین هفته‌ خرداد، پر از برکت

حافظی بیان کرد: بر اساس یافته‌های بالینی در ویزیت‌ها، برنامه درمان طراحی و مواردی را که در شهرستان امکان درمان داشته باشند، به مراکز و بیمارستان‌های اینجا ارجاع داده و در غیر این صورت به مراکز استان یا بیمارستان‌های تهران منتقل می‌شوند.

وی یادآور شد: برای تمامی این بیماران روند درمانی در صورت ارجاع به هر بیمارستانی رایگان است.

گفتنی است خبرنگار ایکنا بنابر رسالت قرآنی خود به محل برگزاری این رویداد جهادی و پزشکی اعزام شده است و خبرهای آن را از نزدیک پوشش می‌دهد.

شاخص‌های عدالت جنسیتی به دستگاه‌ها ابلاغ شد

شاخص‌های عدالت جنسیتی برمبنای ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه کشور، بر اساس تصمیمات ستاد ملی زن و خانواده به ریاست رئیس جمهور حسن روحانی و با برگزاری نشست‌های تخصصی با تمام دستگاه‌های ذی‌ربط عضو تهیه و به تصویب رسیده است.

شاخص‌های عدالت جنسیتی در دو فصل کلی و اختصاصی بوده که از سوی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و دبیر ستاد ملی زن و خانواده به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شده و دستگاه‌ها با بهره‌مندی از ساز و کارهای لازم باید نسبت به جاری سازی این شاخص‌ها در برنامه‌های خود اقدام کنند.

یادآوری می‌شود، سامانه پایش و رصد وضعیت این شاخص‌ها به زودی توسط ستاد ملی زن و خانواده رونمایی می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت منصوب شد

سعید نمکی، وزیر بهداشت این هفته در حکمی سیماسادات لاری را به سمت معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت منصوب کرد.

آخرین هفته‌ خرداد، پر از برکت

در این حکم انتظاراتی از معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت مطرح شده است که برخی از آن عبارتند از: انطباق امور فرهنگی دانشگاه ها با قوانین بالادستی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، برون‌رفت دانشگاه‌ها از فضای یأس و دل‌مردگی با ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی و ایجاد فضای امید و نشاط و تشکیل سریع کمیته‌های بین‌بخشی جهت جذب نخبگان.

آغاز طرح ساماندهی کودکان کار

حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، این هفته ۲۸ خردادماه، از آغاز طرح مقابله با قاچاق و کار کودک خبر داد و گفت: این طرح در مرحله نخست در استان تهران و سپس در استان البرز با همکاری بهزیستی، برخی سازمان‌های مردم‌نهاد، اداره امور اتباع، استانداری تهران، شهرداری تهران، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و وزارت کشور اجرا می‌شود.

داریوش بیات‌نژاد، مدیرکل بهزیستی استان تهران نیز با بیان اینکه که این طرح برای اولین بار اجرا شود، به خبرنگار ایکنا گفت: از نیمه سال گذشته جلسات متعددی در استانداری، فرمانداری، وزارت کشور، سازمان بهزیستی کشور و ... برای اجرای طرح ساماندهی کودکان کار خیابان تشکیل شد.

آخرین هفته‌ خرداد، پر از برکت

وی ادامه داد: آیین‌نامه‌ای هم در این خصوص وجود دارد که برای بسیاری از سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادها نقشی تعیین شده است تا هر کدام متناسب با وظایف و ساختاری که دارند مسئولیت بپذیرند. این طرح چند روزی است که آغاز به کار کرده ولی بدون تعارف باید گفت که سایر ارگان‌ها، سازمان بهزیستی را در انجام این فرایند تنها گذاشته‌اند و انتظار این است که دستگاه‌های تصمیم‌گیر، تصمیم‌ساز و سیاست‌گذار و همه دستگاه‌ها و ارکانی که آئین‌نامه اجرایی ساماندهی کودکان کار خیابان برای آنها وظیفه‌ای را مشخص کرده است، پای کار بیایند.

پویش «با مهر تا مهر» برای کمک به سیل‌زدگان

شهاب‌الدین صابونچی، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران این هفته در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه هنوز جبران خسارات سیلی که ابتدای سال جاری در کشور رخ داد، ادامه دارد، اظهار کرد: با وجود شکل‌گیری فرآیند تأمین اقلام اولیه زندگی برای سیل‌زدگان، نیاز‌های خاص کودکان و نوجوانان هنوز مغفول مانده است و با توجه به تعطیلی مدارس و آغاز فراغت تابستانه، این نیاز به صورت مضاعفی احساس می‌شود.
آخرین هفته‌ خرداد، پر از برکت
وی بر ضرورت توجه به نیازهای فرهنگی کودکان این مناطق اشاره و بیان کرد: بر همین اساس طرح «با مهر تا مهر» طراحی و فراخوانی از سوی سازمان جوانان هلال احمر اعلام شد، تا اقلام فرهنگی شامل کتاب، لوازم‌التحریر و اسباب‌بازی را برای کودکان و نوجوانان از سوی گروه‌ها و افرادی که پیش از این در کمک‌رسانی به این مناطق فعال بودند تأمین شود.

صابونچی ادامه داد: گروهی از انجمن‌های تخصصی کودک و نوجوان مانند انجمن نویسندگان کودک، اتحادیه ناشران کودک، مجموعه‌هایی نظیر باغ کتاب، شهر کتاب، انجمن تصویرگران و مرکز سینمای کودک و نوجوان برای مشارکت و همکاری در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر با بیان اینکه علاوه بر توزیع اقلام تهیه شده در بین کودکان و نوجوانان مناطق سیل‌زده قرار است چهره‌های فرهنگی نیز در این مناطق حضور پیدا کنند تا روحیه کودکان و خانواده‌های آنان نیز تقویت شود،‌ گفت: همچنین قرار است طرح‌هایی مانند کتاب‌خوانی، بازی و سرگرمی برای کودکان این مناطق دنبال شود. ضمن اینکه در طول تابستان،‌ رویکرد مهربانی با کودکان را ادامه می‌دهیم و تهیه و توزیع این اقلام در واقع آغازگر طرح‌های ما برای کودکان مناطق سیل‌زده است.

ارز همراه زائران حج؛ 200 دلار

رئیس سازمان حج و زیارت این هفته گفت: به منظور رفع نواقص در قالب ۲۲ کارگروه، آسیب‌شناسی حج سال‌های گذشته انجام شده و در این راستا رفع نقاط ضعف و توجه به نقاط قوت برای همه مدیران و عوامل حج امسال ضروری است.

آخرین هفته‌ خرداد، پر از برکت

رشیدیان افزود: مدیران کاروان‌ها نسبت به کلیات تفاهم‌نامه، دستورالعمل‌های حج، شرح وظایف و برخی محدودیت‌ها همانند اسکان در مدینه منوره و ایام تشریق آگاهی‌ لازم را داشته و زائران را برای این ایام توجیه و آماده نمایند.

وی همچنین در خصوص ارزهم گفت: ارز همراه زائران حج امسال هم همانند سال قبل ۲۰۰ دلار تعیین شده که با توجه به هماهنگی صورت گرفته با بانک عامل قبل از سفر در اختیار زائران قرار خواهد گرفت.

وی در موضوع سوغات هم به زائران توصیه کرد: سوغات مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های اینترنتی که در برخی استان‌ها هماهنگ و برنامه‌ریزی شده تهیه کنند که این موضوع هم در راستای حمایت از تولید داخلی است و از سویی با توجه به شرایط کنونی ارز کمتری از کشور خارج می‌شود و هم زائران از مدت اقامت خود در این سفر معنوی بهره بیشتری می‌برند.

نرم‌افزار «موسوعه فقه شیعه و فقه مقارن» تولید شد

موسوعه اصول فقه مقارن به عنوان اولین اثر دایرة‌المعارفی در زمینه اصول فقه است که یکی از مهمترین ویژگی‌های آن ارائه اصول فقه به صورت مقارن براساس مذاهب شیعه و سنی است. در این مجموعه اصول فقه براساس فقه مقارن فرقه‌های شیعی و سنی و همچنین برخی دیگر از فرق مذهبی مانند زیدیه و اباضیه تدوین شده و در ۱۰ جلد ارائه شده است.

آخرین هفته‌ خرداد، پر از برکت

همچنین فقه مقارن نیز از جمله دانش‌های ارزشمند و اساسی فقهی است که در اجتهاد نقش عظیمی دارد، به گونه‌ای که اجتهاد بدون آن ناقص است. سیر تاریخی این علم گویای آن است که فقیهان سنی و شیعه بدان اهتمام فراوانی داشته و دارند و کتاب‌های مهمی در این زمینه از ناحیه آنان تدوین شده است.

آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای دهه کرامت

حجت‌الاسلام‌‌ والمسلمین ارزانی، دبیر ستاد بزرگداشت دهه کرامت این هفته در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه با ۳۴ دستگاه کشور جلسه هماهنگی برگزار شده است، اظهار کرد: شعار رسمی این دهه «خدمت کریمانه و مهربانی به رسم اهل‌بیت(ع)»، انتخاب شده و شعار روزهای آن به ترتیب چنین نامگذاری شده است: حضرت «معصومه(س)، جلوه کرامت و مهربانی»، «در شادی اهل‌بیت(ع) شاد باشیم»، «خدمت به مردم، لذت روحی نشاط معنوی»، «رونق تولید، شادی و امید»، «امامزادگان، ذخایر معنوی جامعه»، «حضرت شاهچراغ(ع) جلوه مؤدت و مقاومت»، «مساجد، پایگاه ترویج مشارکت اجتماعی»، «شهدا، الگوی جوانان در تحقق گام دوم انقلاب»، «عفاف و حجاب، گوهر خانواده مهدوی»، «تشکل‌های مردمی، پرچم‌دار خدمت کریمانه»، «امام هشتم؛ جلوه رأفت، محور وحدت».

آخرین هفته‌ خرداد، پر از برکت

دبیر ستاد بزرگداشت دهه کرامت در تبیین مهم‌ترین برنامه این دهه گفت: جشن دختران آفتاب که در روز ولادت حضرت معصومه(س) برای دختران جوان و نوجوان در قم و مشهد برگزار می‌شود، یکی از مهم‌ترین این برنامه‌هاست. همچنین کاروانی متشکل از نوجوانان برگزیده جشنواره قرآنی «مدهامتان» به همراه خانواده‌هایشان طی ۱۰ روز در ۱۰ استان کشور به اجرای برنامه قرآنی می‌پردازند و هنرمندان و شخصیت‌های استان نیز به آن‌ها می‌پیوندند. این کاروان کار خود را از قم آغاز کرده و در مشهد به پایان می‌رساند.

انتهای پیام

captcha