مروری بر وجه‌تمایز سازمان تبلیغات اسلامی با سایر نهادهای دینی
کد خبر: 3821188
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱

مروری بر وجه‌تمایز سازمان تبلیغات اسلامی با سایر نهادهای دینی

گروه معارف ــ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با اشاره به سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در اول تیر‌ماه سال ۶۰ گفت: تمایز سازمان تبلیغات اسلامی با سایر نهاد‌های دینی در وجه دینی و مذهبی این سازمان است. اساس هدف جریان تأسیس با دورنمای فکری امام راحل این بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به آرمانی دست پیدا کنیم تا بر مبنای حاکمیت دینی زندگی خود را حول محور دین و قرآن چینش کنیم.

مروری بر وجه‌تمایز سازمان تبلیغات اسلامی با سایر نهادهای دینی

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین صفر قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در اول تیر‌ماه سال 60 گفت: با درایت و دوراندیشی حضرت امام(ره) نهادهای انقلابی پس از پیروزی انقلاب تأسیس شدند که سازمان تبلیغات اسلامی یکی از همان نهادهایی است که بر حسب ضرورت و ژرف‌اندیشی ایشان تأسیس شد.

وی تصریح کرد: حاکمیت نظام جمهوری اسلامی پس از اصل شکل‌گیری نیازمند اقدامات مؤثر مبنایی، فرهنگی و مذهبی است که بتوان به جایگاه اصیل فرهنگی، قرآنی، اعتقادی و دینی دست پیدا کرد؛ لذا باید ابزار، امکانات، تشکیلات و سازمانی وجود داشته باشد تا این‌گونه امور پیش برود و براساس همین اصل بود که امام(ره)، نهادهای انقلابی را با توجه به دورنمایی که برای خود از جامعه و حاکمیت دینی متصوربودند پایه‌ریزی کردند.

وجه‌تمایز سازمان تبلیغات اسلامی با نهادهای دینی

حجت‌الاسلام قربان‌پور اظهار کرد: تمایز سازمان تبلیغات اسلامی با سایر نهادهای دینی در وجه دینی و مذهبی این سازمان است، بخشی از امورات در قالب برنامه‌های تلویزیونی، رادیو و مطبوعات در فرهنگ عمومی تعریف می‌شود اما برخی برنامه‌ها همچون جلسات قرآن، مدیریت نهادهای دینی همچون هیئات مذهبی فرهنگی خاص است که سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان نهادی مذهبی اداره امور را برعهده دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: اساس هدف جریان تأسیس با دورنمای برنامه‌ای و فکری امام راحل این بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به آرمانی دست پیدا کنیم تا بر مبنای حاکمیت دینی همه زندگی خود را حول محور دین و قرآن چینش کنیم.

وی اضافه کرد: پس از تشکیل حاکمیت دینی و پیروزی انقلاب ضرورت داشت تا چارچوب‌های اجرایی، ضوابط دینی را داشته باشند همان طور که پس از انقلاب نوشتن قانون اساسی انجام گرفت اقدامات اساسی هم برای تشکیل نهادهای انقلابی و تشکلات دینی صورت گرفت.

اهداف سازمان تبلیغات اسلامی

حجت‌الاسلام قربان‌پور تصریح کرد: نهادینه‌شدن مبانی دینی، اعتقادی و قرآن در جامعه در اساس‌نامه سازمان تبلیغات اسلامی در قالب اهداف تعریف شده است، اما برای نهادینه‌شدن این اصل مهم باید ابزارهای برنامه‌ای در نظام دینی و حاکمیت اسلامی در نظر گرفت که در این بخش برنامه‌ها در قالب برنامه‌های مختلف سازمانی مدون و برنامه‌ریزی شد.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در حکم ابلاغی حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور بیان فرمودند شرایط سازمانی تبلیغات اسلامی در طول 38 سال نه تنها جایگاه و ارزش اولیه را حفظ کرده است بلکه ضرورت دارد تمام مبانی دینی ادامه پیدا کند.

حجت‌الاسلام قربان‌پور ادامه داد: منویات رهبری نشان‌دهنده این است که هنوز به اقدامات ضروری تبلیغات اسلامی در حوزه‌های دینی، قرآنی و اعتقادی نیاز داریم، همه موظف هستیم به منویات رهبری گوش سپرده و برای اجرایی شدن فرمایشات معظم له اقدامات لازم را صورت دهیم، بی‌شک در طول این سال‌ها اقدامات بسیار خوبی در راستای نهادینه کردن فرهنگ مذهبی و عمق بخشیدن به باور مکتبی و مذهبی در بدنه جامعه انجام شده است اما به هدف کلان و کامل دست پیدا نکرده‌ایم.

این مقام مسئول اظهار کرد: پس از تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی این نهاد انقلابی در موضوعات مختلف ورود جدی و مثمرثمری داشته است بطوری که هرجا نیاز باشد تبلیغات اسلامی حضور مؤثر داشته است و در بخش‌های مختلف حوزه قرآنی، ساماندهی هیئات مذهبی و ... اقدامات بسیار چشمگیری انجام شده است.

ضرورت ورود سازمان تبلیغات اسلامی در حل آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی بیان کرد: لازم و ضروری است تبلیغات اسلامی در حوزه حل مسائل اجتماعی و در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش باور اعتقادی ورود پیدا کند کمااینکه ما در این مقوله پیشگام هستیم. زندگی عموم مردم باید رنگ و‌بوی خدایی و دینی به خود بگیرد، اگر فرمول‌های سبک زندگی اسلامی به بدنه جامعه تزریق شود قطعا آمار طلاق، اعتیاد، بزه‌کاری و بی‌اخلاقی در جامعه تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

وی در خصوص ورود کارشناسان زبده تبلیغات اسلامی در حوزه فضای مجازی هم گفت: امروز به دلیل گسترش فضای مجازی و حضور جوانان و نوجوانان در این فضا لازم است ورود تبلیغات اسلامی به حوزه سایبری و فضاهای مجازی از نظر دور نماند، ایجاد شبکه تبیان توسط سازمان تبلیغات اسلامی گامی اساسی در حوزه اعتلای باور دینی مخاطبان جوان است اما باید فعالیت‌های گسترده دینی در این بخش افزایش یابد.

حجت‌الاسلام قربان‌پور تأکید کرد: لازم است مخاطب جوان را ولایتمدار و در مسیر حاکمیت دینی نگه داشت، در واقع لزوم اداره امور اجتماعی با مدیریت انقلابی به حضور جوانان به خوبی مشهود است، جوانان باید در مسیر حاکمیت دینی ولایتمدارانه پیش رفته و بر این اصل مهم پافشاری داشته باشند.

وی با بیان این نکته که در تمامی استان‌ها منویات رهبری در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود، اظهار کرد: گسترش فضای مذهبی در همه نقاط شهری و روستایی جزو ضرورت‌هاست، در همه کارهای اقتصادی، سیاسی وحتی وضع ظاهری تصمیم‌گیری‌ها باید مطابق با اسلام ناب باشد چراکه اگر سستی انجام شود خیلی از مظاهر حاکمیت دینی نمادش را از دست می‌دهد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در پایان گفت: بنیان محکم عقاید در مبانی اعتقای جزو ضرورت‌هاست، تعبد به مباحث دینی از اولویت‌هاست، رسوخ باور دینی از هنجارشکنی و بروز رفتارهای ناهنجار جلوگیری می‌کند. عمق باورهای دینی باعث می‌شود رفتار اجتماعی به سمت تکامل حرکت کند، بسیاری از رفتارهای اجتماعی که ناهنجاری تلقی می‌شود برگرفته شده از عدم بنیان محکم مبانی اعتقادی است، امروز عبادت دچار مشکل شده است و برای همین شاهد بروز ناهنجاری‌ها هستیم، ارتقای مبانی دینی سطح عموم و ارائه اموزش‌های لازم از هنجارشکنی ممانعت می‌کند.

انتهای پیام

captcha