مهربانی و خدمت کریمانه؛ حلقه مفقوده جامعه ماست
کد خبر: 3822056
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
استاندار تهران:

مهربانی و خدمت کریمانه؛ حلقه مفقوده جامعه ماست

گروه جامعه ــ‌ استاندار تهران مهربانی و خدمت کریمانه را حلقه مفقوده جامعه دانست و گفت: باید بتوانیم در دهه کرامت، فرهنگ پاسخگویی کریمانه به ارباب رجوع را ترویج دهیم.

مهربانی و خدمت کریمانه؛ حلقه مفقوده جامعه ماستبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ ششمین و آخرین جلسه شورای هماهنگی ستاد بزرگداشت دهه کرامت، امروز، سوم تیرماه، با حضور آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و عضو مجلس خبرگان رهبری، عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد بزرگداشت دهه کرامت و مشاور وزیر ارشاد و جمعی از مسئولان برگزار شد.

 آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در سخنانی با تجلیل از شعار «خدمت کریمانه و مهربانی به رسم اهل‌بیت(ع)»، گفت: در انتهای زیارت جامعه کبیره بعضی جاذبه‌های رفتاری اهل‌بیت(ع) مطرح شده است، باید توجه داشته باشیم وقتی قرآن کریم به دوستی با اهل‌بیت(ع) دستور می‌دهد، منظور این است که به آن چیزی که محبت‌آور است یعنی معرفت و شناخت منش اهل‌بیت(ع) نزدیک شویم؛ زیرا اگر منش و روش شناخته شود، خود به خود محبت حاصل می‌شود، محبت دستوری نیست، بنابراین محال است قرآن به چیزی دستور دهد که دستوربردار نباشد.

رفتار کرامت‌آمیز اهل‌بیت(ع)

آیت‌الله ری‌شهری اظهار کرد: بر مبنای زیارت جامعه کبیره، رفتار کرامت‌آمیز اهل‌بیت(ع) بر سه پایه حق، صدق و رفق استوار است. حق یعنی برای دعوت به دین و در زندگی روزمره خود بر خلاف تعالیم اسلام و دستورات خداوند عمل نکنیم، صدق یعنی دروغ نگوییم و با مردم صادق باشیم و رفق یعنی در هر شرایطی تلاش کنیم ملایمت و مهربانی را اولویت قرار دهیم.

وی تأکید کرد: باید در جذب به دین از روش‌های مهربانانه همچون روش‌هایی که بزرگان اخلاق همچون آیت‌الله حق‌شناس بکار می‌بردند استفاده کنیم، باید کاری کنیم که مردم به دین علاقه‌مند شوند نه اینکه از آن احساس بدی پیدا کنند.

عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) نیز با حضور در این جلسه،‌ گفت: خدمت کریمانه و مهربانی به رسم اهل‌بیت(ع) که شعار امسال دهه کرامت انتخاب شده، شعاری غنی و پر محتواست، به شرط اینکه به آن عمیق شویم و درباره آن دقیق‌تر بنگریم. در حدیثی از امام رضا(ع) که مضمون آن در کلام دیگر معصومان نیز وجود دارد، می‌خوانیم «سوگند خدایی که جانم در دست اوست، هیچ کسی وارد بهشت نمی‌شود مگر اینکه مهربان باشد.»

وی افزود: یاران امام رضا(ع) در پاسخ ایشان گفتند ما همه مهربان هستیم، علت تأکید شما چه بود، ایشان فرمودند یعنی باید با همه مردم مهربان باشید. متاسفانه ما امروز در عمل به این آموزه توجه نداریم چرا که اگر مهربانی در کشورمان جاری بود، شاهد ۱۶ میلیون پرونده قضایی در کشور نبودیم و بسیاری از ناهنجاری‌ها رخ نمی‌داد.

این استاد پیشکسوت قرآن کریم یادآوری کرد: کتاب آسمانی ما با رحمان و رحیم آغاز شده است؛ مهربانی، دل رحم بودن و خیرخواهی در صدر معارف ماست.

بر بار محتوایی و پژوهشی ستاد بیفزایم

این خادم القرآن با بیان اینکه انتظار مردم این است که بر بار محتوایی و پژوهشی ستاد بیفزایم، به اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت پیشنهاد داد تا برای این منظور، ضمن ارتباط با حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها با اساتیدی که در حوزه جامعه‌شناسی فعالیت می‌کنند نیز کارهای پژوهشی انجام شود تا سبک زندگی مهربانانه را بر مبنای تعالیم اهل‌بیت(ع) در دهه کرامت ترویج دهیم.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز با حضور در این جلسه اظهار کرد: برای ما ایرانیان توفیق بزرگی محسوب می‌شود که می‌توانیم به واسطه وجود بارگاه‌های نورانی اهل‌بیت(ع) هرچه بیشتر از معارف آن بزرگواران بهره‌مند شویم و برای احیای تعالیم آنان در جامعه قدم برداریم. آنچه از دهه کرامت دنبال می‌کنیم، فرهنگ‌سازی برای ترویج سبک زندگی کریمانه و مهربانانه ائمه(ع) است. احسان، خیرخواهی و دوری از گناه شیوه ائمه در زندگی بود.

وی در ادامه گفت: امام علی(ع) بزرگترین مددکار جهان هستی است که در جای جای زندگی ایشان کمک به مردم، توجه به رفاه و مهربانی مشاهده می‌شود. مددکاری اجتماعی ما امروز می‌تواند تحت تأثیر آموزه‌های ایشان خدمات شایسته و کریمانه‌ای به مردم ارائه کند.

استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همه در جریان هستیم که انقلاب اسلامی برکات زیادی به بار آورد و به واسطه آن عمران و آبادی در سراسر کشور انجام شد، اما از ابتدای آن پیروزی، استکبار جهانی هیچ‌گاه از توطئه علیه ما دریغ نکرد، به همین دلیل امروز جنگ اقتصادی، تحریم و آسیب‌های فرهنگی، جامعه ما را تهدید می‌کند، آنچه می‌تواند ما را از این مشکلات فارغ بدارد، توجه صحیح و کاربردی به معارف اهل‌بیت(ع) در زندگی است.

ترویج فرهنگ پاسخگویی کریمانه به ارباب رجوع

محسنی‌بندپی تصریح کرد: مهربانی و خدمت کریمانه، حلقه مفقوده جامعه ماست، خوب است همه کارمندان و ادارهات در دهه کرامت از خود بپرسند چقدر در مقابل مراجعات مردم پاسخگو و شفاف هستند؟ باید بتوانیم در این دهه فرهنگ پاسخگویی کریمانه به ارباب رجوع را ترویج دهیم. همچنین باید بکوشیم با استفاده از روش‌های مهربانانه اهل‌بیت(ع) در دعوت به دین و سبک زندگی، اضطراب و دل‌مشغولی‌های روبه رشد جامعه را مهار کنیم.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی، دبیر ستاد بزرگداشت دهه کرامت و مشاور وزیر ارشاد در سخنانی کوتاه، اظهار کرد: در این دهه فقط به دنبال برگزار کردن جشن نیستیم بلکه می‌کوشیم خدمت کریمانه و مهربانی را بر مبنای تعالیم اهل‌بیت(ع) ترویج کنیم چرا که معتقدیم تنها الگوی نجات‌بخش برای جامعه اسلامی، مدل اهل‌بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه شش کارگروه تخصصی از سه ماه قبل برنامه‌ریزی های دهه کرامت را انجام داده‌اند، اظهار کرد: باید از استانداری تهران، اعتاب مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت امام رضا(ع) و حضرت شاهچراغ(ع) و بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) که تصمیم گرفته است جشنواره‌های سراسری و منظمی را برای میلاد امام رضا(ع) برگزار کند، صمیمانه سپاسگزاری کنیم.

انتهای پیام

captcha