وظیفه نویسنده شیعه قلم زدن در مسیر ولایت اهل بیت (ع) است
کد خبر: 3822471
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴

وظیفه نویسنده شیعه قلم زدن در مسیر ولایت اهل بیت (ع) است

یک نویسنده گفت: وظیفه نویسنده ای که شیعه است، نوشتن درباره وحدت و ولایت دوازده امام است.

به گزارش ایکنا، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: از سال های دور همواره دشمنان اسلام سعی در ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمان و بر هم زدن برادری میان اهل سنت و شیعیان داشتند. مسلمانان در طول سالیان متمادی از دین مبین اسلام دفاع کرده و با دست در دست هم گذاشتن و برادری مانع از ایجاد اختلاف ها شده اند. در این میان داریم مسلمانانی که با قلم خود به دهان دشمنان اسلام کوبیده و نوجوانان و جوانان مسلمان را به جنگ علیه این تفرقه ها دعوت می کنند. از این رو باشگاه خبرنگاران جوان  با مجید پورولی کلشتری نویسنده کتاب «فرشته ای در برهوت» گفت‌وگویی در خصوص این کتاب انجام داده؛ کتابی که در اولین سال چاپ مورد استقبال قرار گرفت. این گفت و گو را در ادامه بخوانید؛

///

آقای پور ولی درباره کتاب «فرشته ای در برهوت» برایمان بگویید و اینکه چه چیزی سبب شد برای نوشتن این کتاب اقدام کنید؟

در تألیف این کتاب یک هدف اصلی داشتم و آن «احیای امر آل الله» بود. آل الله به معنای اهل بیت علیهم السلام و این حقیقتی است که در این چند سال اخیر در حوزه داستان نویسی به آن رسیده ام؛ یعنی تالیف کتابهای آموزش اعتقادات البته در قالب داستان و رُمان. متاسفانه ما در کتب درسی و مدارس ، با یک کم کاری شگفت انگیز در ارائه محتوای صحیح اعتقادی مواجه هستیم. بنده معلم هستم و این حقیقت را به وضوح درک کرده ام. از یک طرف ذهن نوجوانان ایرانی آماده برای پذیرش هر نوع محتواست و از طرف دیگر کتاب های ما در حوزه انتقال مفاهیم شیعی فقیر و پر از غلط هستند. همین حقیقت تلخ باعث شد تا تصمیم بگیرم، حقایق و معارف مکتب امامت را بر مبنای روایات ناب اهل بیت در قالب داستان ارائه دهم. این جریان را با نوشتن رمان «اقیانوس مشرق» آغاز کردم که الحمدلله با کتاب هایی همچون «بگو راوی بخواند» و «پسران دوزخ» و «گریه های مسیح» و «خانه ای را آتش زدند» و «فرشته ای در برهوت» ادامه یافت و به مدد و عنایت اهل بیت علیهم السلام ادامه خواهد داشت.

هدف اصلی شما از نوشتن کتاب و پیامی که قصد رساندن آن را  به خواننده کتاب  داشتید, چه بود؟

در این کتاب به تبیین ولایت امیرالمومنین (ع) پرداخته ام. مهمترین رکن اسلام ولایت است، آن هم ولایت معصوم. مکتب مخالفین به خلافت و ولایت غیر معصوم چشم دارند و دنبال تبیین این موضوع هستند که خدا پس از پیامبر انسان را به حال خود واگذاشته است و اگر قرار است کسی حاکم و امام جامعه باشد، آن حاکم و امام را خود مردم در شورایی مثل شورای سقیفه می توانند انتخاب کنند. در صورتی که در مکتب شیعه امام را خدا انتخاب می کند. در مکتب ما ولایت معصوم لاشریک است. مهمترین حرف کتاب «فرشته ای در برهوت» تبیین امامت و به ویژه «امامت امیرالمومنین در غدیر خم» است. امامتی ناب و خاص که در دوازده نفر تعیین شده و تمام خواهد شد.   

به عنوان نویسنده کتاب, چه عواملی را در پرفروش شدن کتاب و استقبال خوب مخاطبان موثر می دانید؟

بیش و پیش از هر چیز تبلیغات اهمیّت دارد. معرفی کتب و پخش خوب؛ همه اینها قبل از نام کتاب و نویسنده اهمیّت دارند. در قسمت دوم نثر و متن و محتوای کتاب اهمیّت دارد. قطعا ظاهر کتاب از صفحه بندی گرفته تا طرح جلد و قطع کتاب و حتّی کاغذ، در دیده و معرفی و خوانده شدن کتاب تاثیر دارند. البته همه اینها وابسته به فرهنگ مطالعاتی هر کشوری است. قطعا داستان و ماجرا و اتفاقات در کتاب هم می تواند باعث پرفروش شدن یک کتاب بشود. در کنار همه این مسائل شما با تیم های مختلف پخش روبرو هستید. اگر بتوانید نظر یکی دو نفر را به لحاظ همخوانی محتوای کتاب با ذهنیّات آنها جلب کنید، بعید نیست کتابتان به چاپ های بیست یا سی به بالا برسد. در یک جمله باید این را بگویم که فروش یک کتاب در ایران وابسته به استانداردهای جهانی فروش کتاب نیست. کتاب ضعیفی را سراغ دارم که فقط به خاطر تعریف و تمجید یک شخصیت سیاسی به چاپ های متعدد رسیده. این جور مسائل طبیعت فروش و استاندارد بازار را خراب می کند.

« فرشته ای در برهوت» منبری مکتوب برای تبیین امامت

با توجه به اینکه جوانان امروزی علاقه زیادی به مطالعه رمان های خارجی دارند , شما چه عاملی  در کتاب های ایرانی را برای جلب جوانان موثر می دانید؟

نثری متناسب با ذائقه مخاطب، جذابیت در روایت داستان، شخصیت پردازی خلاقانه، ماجرای بکر و ناب و موجز بودن نوشتار.

از داستان «فرشته ای در برهوت» بگویید و اینکه این داستان تا چه اندازه واقعیت دارد؟

این داستان ساخته و پرداخته ذهن نویسنده است. همه شخصیت ها را ساخته ام تا بتوانم آنها را کنار هم بچینم و در آخر آن محتوای اعتقادی ام را در قالب دیالوگ به مخاطب انتقال دهم. «فرشته ای در برهوت» یک بهانه و یک سفره است برای آن که مخاطب یکی دو ساعت به من توجّه کند تا برایش چند حدیث از اهل بیت بخوانم و او خوب آن احادیث را بشنود و بفهمد و با خون و گوشت و پوست و استخوانش عجین شود. «فرشته ای در برهوت» یک منبر است؛ منبری مکتوب برای تبیین امامت.

از نظر شما نوشتن کتاب هایی درباره شیعه و سنی و برادری میان آن ها تا چه اندازه در شکست دشمنان اسلام موثر خواهد بود؟

وظیفه هر نویسنده ای که اعتقاد شیعی دارد، همین است که درباره وحدت که مبنای آن حبل الله و ولایت دوازده امام است، بنویسد. در قرآن آمده که مومنان با هم برادر هستند. هر کسی اندازه چند کلاس ابتدایی سواد داشته باشد، می تواند به روایات و کتب تفسیری مراجعه کند تا ببیند مومنین چه کسانی هستند که با هم برادرند. وحدت هم باید میان مومنان باشد. حق و حقیقت واضح و مشخص است. بنیانگذار وحدت خود پیامبر است آن هم در غدیر خم. متاسفانه منافقین و دشمنان خدا بعد از شهادت پیامبر این وحدت را مخدوش کردند و با حمله به بیت حضرت فاطمه (س) در اصل خیانت خود را به خدا و قرآن آشکار ساختند. نویسندگان شیعی باید در برملا کردن این خیانت وحدت داشته باشند. مبنای وحدت را خود رسول خدا به همه جهانیان آموختند؛ قرآن و اهل بیت. هر تفکّری که یکی از این دو را به چالش بکشد، یا از حقانیّت آنها کوتاه بیاید، تفکر ضد وحدت و خلاف نظر خداوند است.

« فرشته ای در برهوت» منبری مکتوب برای تبیین امامت

در حال حاضر کتابی در دست نوشتن دارید؟

رمان های «کتیبه کبود»، «رودخانه سنگی»، «چلچله های کاغدی» و «خورشید و فانوس» در ادامه همین روند اعتقادی آماده برای چاپ هستند.

گفتنی است کتاب «فرشته ای در برهوت» روایت داستانی دختری از اهل‌سنت سیستان و بلوچستان است که دل در گرو پسری از شیعیان دارد و پس از مخالفت‌های فراوان خانواده، پسر به خواستگاری دختر می‌رود. جلسه خواستگاری او به اثبات حقانیت امیرمؤمنان علی(ع) می‌گذرد و خانواده‌ دختر را متحول می‌کند. این جلسه با تعصب بزرگ خاندان او به چالش کشیده می‌شود و...

انتهای پیام

captcha