نارضایتی حداکثری از وضعیت حجاب در جامعه امروز
کد خبر: 3823799
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
مدرس حوزه و دانشگاه مطرح کرد:

نارضایتی حداکثری از وضعیت حجاب در جامعه امروز

کانون خبرنگاران نبأ ــ سیدمحمد صالح هاشمی با تأکید بر اینکه اولویت طرح موضوع حجاب از نظر من حل شدن، مشخص شدن و تعیین تکلیف شدن این مسئله است، گفت: امروز شرایط به‌گونه‌ای است که چه خانم‌های مذهبی و چه خانم‌های بدحجاب و بی‌حجاب مخالف وضع موجود هستند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی، مدرس حوزه و دانشگاه در نخستین قسمت از سری جدید برنامه‌های بدون توقف که 10 تیرماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، با اشاره به اینکه بنده معتقد هستم که حجاب در جای خودش اولویت‌دارترین مسئله امروز ماست، اظهار کرد: اگر بخواهید به اکثریت مراجعه کنید، الان خانم‌های مذهبی مخالف وضع موجود حجاب هستند و می‌گویند وضع نابه‌سامان و غیر قابل قبول است و از طرف دیگر خانم‌های بدحجاب و بی‌حجاب هم مخالف وضع موجود هستند، پس در شرایط حاضر چه مذهبی و چه غیرمذهبی مخالف وضع موجود هستند.
وی ادامه داد: پس پرداختن به نظر مطلق جامعه چه طرفداران حجاب اجباری و چه حجاب غیراجباری مهم است و همه معتقدند این بحث حجاب باید حل شود و برای این منظور باید راجع به این موضوع صحبت و بحث شود که چگونه این مسئله باید پیگری شود. امروز در کشور ما یک دوگانگی وجود دارد، دختر با مادر مشکل پیدا کرده، در جامعه مشکل ایجاد شده، یک نفر خارج از کشور می‌رود چه بحث‌هایی به خاطر عمل او از طرف مخالفان و موافقان مطرح می‌شود، پس آیا نباید این مسئله که این همه انرژی از جامعه می‌گیرد و این همه دوگانگی و ناراحتی ایجاد کرده و درگیری به‌وجود آورده حل شود، آیا با این شرایط حل مسئله حجاب اولویت درجه یک نیست.
رئیس گروه معارف اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه طی این سال‌ها همیشه بحث حجاب را نصفه و نیمه رها کرده‌اند، گفت: اولویت جامعه از نظر من حل شدن، مشخص شدن و تعیین تکلیف شدن مسئله است، به هر چیزی در جای خودش باید پرداخته شود، آدم نصفه و نیمه هیچ وقت نمی‌تواند کار درستی انجام دهد در مملکت هم همین‌طور است، اینها آسیب‌های جدی ایجاد می‌کند به ویژه اینکه مشکلات سیاسی می‌آورد، سوءاستفاده می‌آورد. چون مسئله حل نشده و 40 سال است همین‌طور مانده عده‌ای زمان انتخابات از این موضوع در شعارهای انتخاباتی سوءاستفاده می‌کنند. لذا، این نشست‌ها برای این است که ما ببینیم چه مطالبه‌گری باید داشته باشیم و الان چه باید بکنیم از چه کسی باید تقاضا کنیم که این مسئله در بازی‌های سیاسی قرار نگیرد و باعث گرفتاری نشود و در پایان به نتیجه برسیم.
هاشمی با ذکر این نکته که شما وقتی می‌خواهید یک موضوع را در جامعه حل کنید می‌آیید یک قانون‌هایی را مشخص می‌کنید، اضافه کرد: اصلا کارکرد قانون همین است که اگر یک دوگانگی و نظرات متعارض و مخالفی بود قانون این‌ها را در یک مسیر هدایت کند، البته نه فقط قانونی که در برگه باشد بلکه قانونی که اجرا شده و در صحنه اجتماع حضور داشته باشد.  
این فعال حوزه تعلیم و تربیت در پاسخ به این سؤال که آیا در شرایط حاضر و با وجود مشکلات اقتصادی پرداختن به موضوع حجاب در اولویت هست یا خیر؟ گفت: اگر مشکل اقتصادی داریم که سال‌های سال هم داشتیم آیا باید همه کارها تعطیل شود، نباید به برنامه‌ها و اولویت‌ها پرداخته شود تا بگوییم یک روزی ان‌شاء‌الله قرار است اقتصاد ما درست شود، به هر حال این مملکت همیشه مسئله داشته یک روز انقلاب بوده، یک روز جنگ بوده، یک روز برجام بوده آیا همه این مسائل به خاطر آن مسئله اصلی باید تعطیل شود، یا نه باید به همه این مسائل در کنار هم و در جای خودش پرداخته شود. 
وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه اتفاقا من فکر می‌کنم حجاب از آن مسائلی است که طی این سال‌ها مغفول مانده، اظهار کرد: حجاب هیچ وقت اولویت نبوده و همیشه موضوع حجاب در حد حرف و صحبت باقی مانده، ما همیشه مسائل حساس داشتیم پس باید این مسئله اساسی به حاشیه برود؟ مسائل فرهنگی از بسیاری از مسائل اقتصادی حساس‌تر است، ما بیشتر از آنکه مشکل اقتصادی داشته باشیم، مشکل فرهنگ اقتصادی و تربیت اقتصادی داریم، مسائل فرهنگی بسیار مهم است. آیا در مورد موضوع حجاب دولت یا قوه قضائیه می‌تواند بگوید من تشخیص می‌دهم این مسئله را فعلا کنار بگذارم؟ به نظرم در مورد حجاب در این سال‌ها یک نوع از سر باز کردن ایجاد شده و این مسئله دارد به بحران می‌رسد.
پایه‌گذار طرح بینش مطهر در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا مطرح شدن بحث حجاب تعارضی با وحدت ملی دارد یا خیر؟ یادآور شد: قطعا بحث نشدنش تعارض دارد، الان وحدت ملی ما بر سر موضوع حجاب به هم می‌ریزد، این دوگانگی یعنی انشقاق ایجاد کردن در جامعه ما، مردم دو گروه می‌شوند از یک طرف مراجع، خانواده شهدا و مذهبیون می‌گویند این چه وضعی است، از یک طرف افرادی که آزادی می‌خواهند و می‌گویند می‌خواهیم رها شویم و برطبق سلیقه شخصی خود عمل کنیم، ادعا می‌کنند این چه وضعی است که کسی بگوید این پوشش را داشته باش یا نداشته باش، اتفاقا این شکستن همان وحدت ملی است.
حدیثه سوختانلو
انتهای پیام
captcha