اتاق فکر طرح تربیت حافظان قرآن ایجاد شود‌
کد خبر: 3823915
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱

اتاق فکر طرح تربیت حافظان قرآن ایجاد شود‌

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه آموزش و پرورش در اجرای طرح تربیت حافظان قرآن برخلاف اوقاف کوتاهی کرده است، گفت: اتاق فکر برای طرح تربیت حافظان قرآن ایجاد شود.

شکوریمهدیه شکوری، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از قم در حاشیه برگزاری مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف استان قم در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: بنده حفظ قرآن را از شش سالگی در مؤسسه جامعه‌القرآن شروع و طی سه سال حافظ کل شدم و هم اکنون نیز در مقطع کارشناسی مامائی در حال تحصیل هستم.

وی با بیان اینکه بنده در مسابقات زیادی شرکت کرده‌ام و آن را توفیق می‌دانم، بیان کرد: نکته مهمی که حافظان باید به آن توجه داشته باشند این است که باید در مسابقات زیادی شرکت کنند تا تجربه به دست بیاورند؛ یک حافظ باید در هر مسابقه و آزمونی خود را محک بزند.

شکوری تصریح کرد: حضور در مسابقات برای خود من فواید و برکات زیادی داشته و سبب افزایش تجربه بنده شده همچنین با حافظانی که از من قویتر هستند آشنا شدم و از آنان آموخته‌ام و بسیاری از نکات آموزشی را در بطن این مسابقات فراگرفته‌ام.

شکوری با بیان اینکه بنده در مراحل کشوری رتبه‌های برتر دوم و سوم را هم به دست آورده‌ام، بیان کرد: رتبه دوم دارالقرآن امام علی(ع) در حفظ کل و حفظ 20 جزء، رتبه اول در مسابقات حفظ کشوری اوقاف از جمله رتبه‌هایی است که به دست آورده‌ام.

رشد کیفی مسابقات اوقاف قم
این حافظ کل قرآن با اشاره به سطح و کیفیت مسابقات این دوره بیان کرد: مسابقات اوقاف سال به سال قویتر و منظم‌تر برگزار می‌شود و به خصوص سطح مسابقات در مرحل استانی بسیار بالاست و حافظان قوی حضور دارند همچنین داورانی در سطح کشوری به داوری می‌پردازند.

این حافظ قرآن با بیان اینکه مکان مسابقات که در دارالقرآن علامه طباطبایی است از نکات قوت است ولی برخی نارسایی‌های فنی در جریان مسابقه وجود داشت که باید رفع شود، اظهار کرد: دومرحله‌ای بودن مسابقات خوب است اما باید اختتامیه و تجلیل از برترین‌های مقدماتی هم وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: زمان مسابقات با توجه به دانشجو بودن تعداد زیادی از متسابقان مناسب نبود و اگر بعد از امتحانات دانشجویان بود مناسبتر بود زیرا فشار روانی ناشی از امتحانات می‌تواند اثرگذار بر روی حافظان باشد.  

این حافظ قرآن در مورد طرح حفظ قرآن که مورد مطالبه رهبری بوده است، بیان کرد: مطالبه رهبری منحصر به حفظ قرآن نیست و هدف بلندی در ورای آن است؛ یعنی اگر 10 میلیون حافظ قرآن تربیت شوند مقدمه برای قرآنی شدن کل جامعه است و مدیران نیز باید با این نگاه گام بردارند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش در همین راستا طرحی را دنبال کرد اما ناگهان متوقف شد و امروز فاصله ما با مطالبات رهبری زیاد است؛ بودجه‌های قرآنی کاهش زیادی داشته است و در سطح رسانه‌ها نیز این فعالیت‌ها کافی نیست و مجموعه این عوامل تأثیر منفی بر اجرای این طرح داشته است.

تشکیل اتاق فکر
شکوری تصریح کرد: سازمان اوقاف با برگزاری کلاس‌ها در امامزاده‌ها و مکان‌های دیگر خیلی خوب کار کرده است ولی سازمان‌های دیگر همکاری لازم را ندارند و بهتر است این هدف بزرگ با هماهنگی و تبادل‌نظر و تشکیل اتاق فکر بین نهادها دنبال شود.

شکوری اظهار کرد: هنوز اهمیت و ضرورت توسعه فعالیت‌های قرآنی به ویژه طرح حفظ قرآن برای همه نهادها و مدیران مربوطه نهادینه نشده است؛ اگر ضرورت آن را درک و برای آن برنامه‌ریزی کنند و منحصر به برخی ایام خاص مانند ماه مبارک رمضان نباشد و در طول سال دنبال شود قطعا نتائج بسیار بهتری خواهیم داشت.

این حافظ کل قرآن با تأکید بر اینکه حتی خود حافظان قرآن هم باید دغدغه فرمایش رهبری را داشته باشند و صرفاً کوتاهی‌ها را به گردن نهادها نیندازند، اظهار کرد: اگر بنده به عنوان یک حافظ حداقل بستر و زمینه را برای فعالیت داشته باشم می‌توانم گروه‌های کوچکی را جذب این طرح کرده و آموزش دهیم و به تبلیغ طرح در سایر استان‌های کشور هم بپردازیم.

حافظان قرآن الگوی اخلاقی همسالان باشند
این حافظ قرآن گفت: متأسفانه آموزش و پرورش در سال‌‌های اخیر در زمینه قرآن کوتاهی کرده و الگوهای غلطی ‌میان دانش‌آموزان ترویج می‌شود در حالی که ما می‌توانیم حافظان قرآنی را که در عرصه‌های علمی، هنری و ورزشی در سطح ملی موفق بوده و درخشیده‌اند به عنوان چهره معرفی کنیم؛ در حال حاضر بین دوستان بنده حافظان پزشک و دندانپزشک و ورزشکار در رشته کنکفو در سطح ملی داریم و چرا نباید این افراد الگوهای علمی ما باشند.

شکوری با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند که حفظ قرآن مانع پیشرفت در زمینه‌های دیگراست، بیان کرد: بنده با تعطیلی درس در مدت یکسال و پرداختن به حفظ موافق نیستم و معتقدم که بسیاری از حافظان ما می‌توانند همزمان در کنار دروسشان به بحث قرآنی هم بپردازند و وقتی جامعه یک حافظ فعال و با نشاط، ورزشکار، اندیشمند و هنرمند را ببینند چرا الگو نگیرند.

وی تصریح کرد: حافظ و قاری باید این دغدغه را داشته باشد که با جوانان تعامل داشته و زندگی کند تا بتواند قرآن را ترویج کند؛ مثلاً بنده می‌توانم در دانشگاه خودم با تعامل با دانشجویان به ترویج قرآن بپردازم.

شکوری افزود: اخلاق و رفتار یک حافظ و قاری قرآن در قدم نخست برای جذب دیگرن مهم است بنابراین ابتدا باید اخلاق و منش خودمان را قرآنی کنیم و بعد وارد تعامل با دوستان خودمان شویم؛ حتی اگر با گروه دوستان به بازی فوتبال و والیبال هم مشغول می‌شویم هم باید مراقب اخلاق قرآنی در حین ورزش باشیم.

یادآور می‌شود، چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در مرحله استانی ‌۱۱ و ۱۲ تیرماه در دارالقرآن علامه طباطبایی به ترتیب در دو بخش خواهران و برادران در حال انجام است.

انتهای پیام

captcha