فرهنگ مطالبه‌گری از غرب باید نهادینه شود
کد خبر: 3823972
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
حجت‌الاسلام بی‌نیاز:

فرهنگ مطالبه‌گری از غرب باید نهادینه شود

گروه اندیشه ــ معاون پژوهشی جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به جملاتی از رهبر انقلاب در مورد حقوق بشر آمریکایی اظهار کرد: مردم دنیا در این باره که آمریکا و غربی‌ها مدافع حقوق بشر نیستند، اطلاع یافته‌اند و باید این فرهنگ مطالبه‌گری از غرب را به سمت آمریکا نشانه برویم که در این فرهنگ‌سازی عمومی و مطالبه‌گری در جامعةالمصطفی می‌توانیم نقش مؤثری را ایفا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر امریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری، امروز یازدهم تیرماه در موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد.
حجت‌الاسلام بی‌نیاز، معاون پژوهشی جامعةالمصطفی العالمیه در این کنفرانس اظهار کرد: نکته اول بحث اصل اصطلاحی است که به صورت هدفمند، حکیمانه و دقیق از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده است و آن هم عبارت از واژه حقوق بشر امریکایی است که مانند خیلی از اصطلاحاتی که عمیق و دقیق است، بسیار مهم محسوب می‌شود. همچنین می‌توان به اصطلاحات اسلام امریکایی، شیعه لندنی و سنی وهابی اشاره کنیم که اینها نیز پشتوانه فکری، علمی و مبانی اساسی دارد که بر آن اساس، نیاز به بررسی و تبیین دارد.
وی در ادامه افزود: نکته دیگر بحث این است که مقام معظم رهبری، حقوق بشر امریکایی را مطرح فرمودند که دلایل مختلفی دارد و اولاً این مسئله بر اساس مبانی دینی است. یعنی هم مبانی قرآنی و روایی دارد و هم اینکه بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل 152 بحث مبارزه با ظالمین و حمایت از مظلومان و مسلمانان جهان مطرح شده است و بر این مبنا، این حقوق بشر ادعایی امریکایی باید تبیین و جنایت‌هایی که انجام داده‌اند، فاش شود.
بی‌نیاز بیان کرد: دلیل دومی که برای انتخاب اصطلاح حقوق بشر امریکایی مطرح شده حاکی از یک نگاه تهاجمی به حقوق بشر غربی و امریکایی است. یعنی مقام معظم رهبری می‌خواهند بیان کنند، آنچه که به عنوان حقوق بشر از سوی آنها مطرح می‌شود، ضد حقوق بشر است و حقوق بشر امریکایی به معنای جنایات امریکایی است.
وی در ادامه تصریح کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، تبیین حقوق بشر صحیح و اسلامی است. لذا از هر سه جهت، مبنای قرآنی و مبنای قانونی وجود دارد و تبیین این مبانی برای فاش کردن جنایات آنها است. همچنین باید حقوق بشر اسلامی نیز تبیین شود. در اندیشه مقام معظم رهبری، امریکایی که تنها کشور استفاده‌کننده از بمب اتم در جهان است، بیشترین عملیات نظامی را در جهان داشته، بیشترین کشتارها را داشته، بیشترین سلاح‌های کشتار جمعی را تولید کرده و شریک جرم رژیم اسرائیل است و در منطقه و در یمن شریک اصلی جرم است، این امریکا به گفته مقام معظم رهبری، پرونده‌اش در مباحث حقوق بشری سیاه و تیره است و این کشور به این اندازه، حق ادعای حقوق بشری و اعتراض به دیگران از جمله به ایران را ندارد. لذا طبق اندیشه مقام معظم رهبری، نه‌تنها حق نمی‌دهیم که امریکا و غرب در رابطه با حقوق بشر علیه ما ادعا داشته باشند، بلکه ما باید از آنها سؤال کنیم و در این راستا باید مطالبه‌گری از غرب را به صورت یک فرهنگ عمومی و بین‌المللی درآوریم.

مقام معظم رهبری فرمودند، الان مردم دنیا نسبت به اینکه امریکا و غربی‌ها مدافع حقوق بشر نیستند، اطلاع یافته‌اند و باید این فرهنگ مطالبه‌گری از غرب را به سمت امریکا نشانه برویم و امریکایی‌ها باید این جنایات را پاسخ دهند و باید به آنها بگوییم که چرا شما از منطقه طلبکارید. ما باید طلبکار باشیم و در این فرهنگ‌سازی عمومی و مطالبه‌گری در جامعةالمصطفی می‌توانیم نقش مؤثری را ایفا کنیم. چه ‌اینکه بیش از 50 هزار فارغ‌التحصیل از 130 کشور و حدود 50 هزار نفر نیز در حال تحصیل هستند و در صحنه‌های بین‌المللی فعالیت دارند، بنابراین می‌توانیم کمک خوبی در جهان باشیم تا بتوانیم فرهنگ مطالبه‌گری از امریکا و حکومت‌های غربی را ایجاد کنیم.


معاون پژوهشی جامعةالمصطفی العالمیه بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند، الان مردم دنیا نسبت به اینکه امریکا و غربی‌ها مدافع حقوق بشر نیستند، اطلاع یافته‌اند و باید این فرهنگ مطالبه‌گری از غرب را به سمت امریکا نشانه برویم و امریکایی‌ها باید این جنایات را پاسخ دهند و باید به آنها بگوییم که چرا شما از منطقه طلبکارید. ما باید طلبکار باشیم و در این فرهنگ‌سازی عمومی و مطالبه‌گری در جامعةالمصطفی می‌توانیم نقش مؤثری را ایفا کنیم. چه ‌اینکه بیش از 50 هزار فارغ‌التحصیل از 130 کشور و حدود 50 هزار نفر نیز در حال تحصیل هستند و در صحنه‌های بین‌المللی فعالیت دارند، بنابراین می‌توانیم کمک خوبی در جهان باشیم تا بتوانیم فرهنگ مطالبه‌گری از امریکا و حکومت‌های غربی را ایجاد کنیم.
بی‌نیاز در ادامه تصریح کرد: امریکا و غرب یک استراتژی چند‌جانبه دارند. نباید فکر کنیم که اگر در بحث حقوق بشر حرف آنها را تأمین کردیم، کوتاه می‌آیند، بلکه یک بهانه دیگری خواهند یافت. در اندیشه مقام معظم رهبری، ادعای حقوق بشری علیه کشورهای اسلام و منطقه علیه امریکا بهانه‌گیری است و آنها دنبال حقوق بشر نیستند، بلکه به دنبال منافع مادی خود هستند و لذا اگر جنایتی منافع آنها را تأمین کند، ساکت می‌شوند و حکایت هم می‌کنند، اما اگر خلاف منافعشان باشد، انگ ضد حقوق بشری می‌زنند. لذا اگر کسی فکر کند که اگر در مقابل آنها کوتاه بیاییم، مشکلات ما حل می‌شود، باید بداند که چنین نیست و اشتباه بزرگی مرتکب شده است.
وی بیان کرد: البته با حکومت ظالم آنها مشکل داریم و نه با مردمشان. لذا گر کسی بگوید که نباید «مرگ بر امریکا» بگوییم، اشتباه استراتژیکی مرتکب شده است و کسی نباید در ضدیت با این مبانی که ضدحقوق بشر و طرفدار جنایت است و فقط به فکر خود هستند، راه بیاید و تنها راه مقابله با آنها مقاومت و ایستادگی است. همچنین بیانیه گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری بعد از 40 سال صادر کردند، آموزه‌های اصیل و سرشار از مسائل حقوق بشری دارد که باید پیگری شود. علاوه بر این، نقش مراکز علمی و علما نیز نقش بسیار بزرگ و حساسی است و همه ما باید در این راستا بکوشیم و مبانی دینی و قرآنی و مبانی حدیثی بیانیه گام دوم انقلاب را در ابعاد مختلف، از جمله مباحث حقوق بشری، روشن کنیم. حوزه‌های علمیه احساس مسئولیت دارند و جامعةالمصطفی العالمیه نیز همایشی را با عنوان مبانی قرآنی و حدیثی بیانیه گام دوم انقلاب ترتیب داده که فراخوان آن نیز منتشر شده است.
بی‌نیاز در انتهای سخنان خود گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که در پیچ تاریخی هستیم. یعنی اسلام از انزوا خارج شده و زمینه برای احیای تمدن اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی فراهم شده است و در این تغییر و تحول تمدنی، همه ما به ویژه علما نقش و مسئولیت بیشتری دارند.

اعلامیه حقوق بشر حضرت رسول(ص)
در بخش دیگری از این کنفرانس نوبت به سخنرانی ماموستا محمدامین راستی، امام جمعه اهل سنت سنندج رسید. وی طی سخنان کوتاهی بیان کرد: در مورد حقوق بشر باید اشاره کنم که 1400 سال قبل، اعلامیه حقوق بشر حضرت رسول(ص) در مِنا به وسیله امام علی(ع) قرائت شد. حقوق بشر در اسلام ضمانت اجرایی دارد، اما حقوق بشری که امریکا وضع کرده، ضمانت اجرایی ندارد. حضرت(ص) فرمودند که «أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ رَبَّكُمْ وَاحِدٌ وَ إِنَّ أَبَاكُمْ وَاحِدٌ لاَ فَضْلَ لِعَرَبِيٍّ عَلَى عَجَمِيٍّ وَ لاَ لِعَجَمِيٍّ عَلَى عَرَبِيٍّ وَ لاَ لِأَحْمَرَ عَلَى أَسْوَدَ وَ لاَ لِأَسْوَدَ عَلَى أَحْمَرَ إِلاَّ بِالتَّقْوَى قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى: إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اَللّهِ أَتْقاكُمْ». بنابراین عزت و شرافت و کرامت انسان، از اسلام مستخرج می‌شود و نه از حقوق بشر امریکایی.
وی در ادامه افزود: در طول تاریخ، از جنایات آنها مطلع هستیم و در همین عصر خودمان که می‌بینیم آنها علیه اسلام به خاطر اینکه اسلام امریکایی خودشان را جا بیندازند و اسلام ناب محمدی را تخریب کنند، داعش و القاعده را ایجاد کردند. البته دیدند که القاعده فقط برای یک مقطع زمانی کارساز بوده و بر همین اساس، داعش را ایجاد کردند. قبل از القاعده و داعش که به 100 سال قبل برمی‌گردد نیز یک نحله مذهبی به نام وهابیت را ایجاد کردند تا چهره اسلام را مخدودش کنند.
امام جمعه اهل سنت سنندج بیان کرد: دلیل این کار نیز این بود که می‌دیدند، اگر اسلام واقعی و اسلام بما هو اسلام پیاده شود، منافع آنها در خطر خواهد بود و بر همین اساس، اسلامی را به مردم معرفی کردند که بگویند ای مردم دنیا، اسلامی که اینها مدعی آن هستند، همان اسلام داعش و وهابیت است. اما اسلام داعشی و طالبانی هیچ‌وقت نمی‌تواند شرافت و کرامت و عزت و حقوق انسان را تضمین کند.
وی در ادامه تصریح کرد: اکنون شاهدیم که در تمام دنیا، امریکا علیه ایران اقدام می‌کند و 40 سال است که ما را تحریم می‌کنند. خواهید پرسید که چرا اینگونه است؟ خواهم گفت، چون امریکایی‌ها نمی‌خواهند آن اسلامی که به ضرر آنها است، یعنی اسلام واقعی که می‌تواند حکومت کند و عزت و کرامت و حقوق بشر را تضمین کند، رشد پیدا کند. این اسلام، همان است که از کشور اسلامی ایران به وسیله نهضتی اسلامی و از سوی امام راحل مطرح شد که غرب در این 40 سال در مقابل آن سنگ‌اندازی کرده است.
امام جمعه اهل سنت سنندج بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران تمام معادلات آنها را به‌هم ریخت و نشان داد که اسلام می‌تواند حکومت کند. حکومتی ایجاد شد که در دنیا امروز امریکا به وحشت افتاده و فهمیده است که اگر این نهضت، این‌طور بماند، آن پرچم الهی و ناب محمدی در دنیا به اهتزاز در می‌آید. ما می‌بینیم که اینها ادعای حقوق بشر می‌کنند و سنگ حقوق بشر را به سینه می‌زنند، اما در مقابل در یمن، سوریه، افغانستان و ... دست به کشتار انسان‌های زیادی می‌زنند. این جنایات نیز اینطور است که یا خودشان مستقیم در آنها دست دارند و یا نیابتاً در‌ آن می‌جنگند.
راستی در ادامه بیان کرد: اما امروز وظیفه ما و مسلمانان واقعی این است که از این نهضت واقعی حمایت کنیم. وعده خدا حق است که یک روزی می‌آید و صالحان روی زمین حکومت می‌کنند که باید سعی کنیم این صالحین بیایند، تا وارثین زمین باشند و دین واقعی اسلام که دین محمدی است، در سراسر دنیا محقق شود.
انتهای پیام

captcha