دو هزار واحد مسکونی از سوی استان‌ مرکزی در مناطق سیل‌زده لرستان ساخته می‌شود
کد خبر: 3824212
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱

دو هزار واحد مسکونی از سوی استان‌ مرکزی در مناطق سیل‌زده لرستان ساخته می‌شود

گروه اجتماعی ــ استاندار مرکزی گفت: در مجموع ۲ هزار واحد مسکونی در استان لرستان توسط استان مرکزی باید ساخته شود که در مرحله اول ۱۱۰۰ پروانه صادر شده است، تا پایان مرداد‌ماه تعدادی از منازل به بهره‌برداری می‌رسند که باید گروهی از استان مرکزی به استان لرستان سفر کرده و با حضور استاندار لرستان و دیگر مسئولان آیین افتتاحیه برگزار شود.

دو هزار واحد مسکونی توسط استان مرکزی در مناطق سیل‌زده لرستان ساخته می‌شود

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید‌علی آقازاده، استاندار مرکزی امروز 12 تیر‌ماه در جلسه ستاد بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده که در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد، گفت: فلسفه برگزاری این جلسه به دلیل اهمیت سیل و خسارت‌های ناشی از سیل است که با حضور اعضای ستاد بحران برگزار می‌شود.

وی با بیان این نکته که مدیران مسئول هر دستگاه باید شخصا در این جلسه شرکت کرده و با دقت و حساسیت موضوعات مربوط به بازسازی را پیگیری کنند اظهار کرد: علی‌رغم اینکه استان گزارشی از خسارات ناشی از سیل را ارائه داده بود اما دو ماه پیش در اشتباه سهوی یا عمدی در بنیاد مسکن مرکز اسم استان مرکزی از مصوبه هیئات دولت حذف شد. استانداری به کمک نمایندگان استان به آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور به عنوان فرمانده قرارگاه بازسازی و بنیاد مسکن پیگیری‌های لازم را انجام داد و نقایص در این حوزه برطرف شده و نام استان مرکزی در میان استان‌های خسارت دیده از سیل قرار گرفت.

آقازاده تصریح کرد: در استان 5300 واحد به منظور بازسازی شناسایی شد، در حال حاضر 1200 واحد مسکونی در مرحله اول آماده صدور پروانه و پرداخت مبلغ بلاعوض است. همچنین 25 میلیارد تومان نیز در حساب بنیاد مسکن برای این مسکن‌ها و واحدهای مسکونی که قرار است کامل بازسازی شوند موجود است. در روستاها 10 میلیون و در شهرها 12 میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود همچنین برای واحدهای روستایی 40 میلیون تومان و برای واحدهای شهری 50 میلیون تومان پرداخت تسهیلات در نظر گرفته شده است.

استاندار مرکزی اضافه کرد: تا 15 مرداد سال جاری یا حداکثر پایان مرداد بازسازی تمام واحدهایی که نیاز به تعمیرات دارند به اتمام می‌رسد، امید است همچنین در استان لرستان و شهرستان چگینی که استان مرکزی به عنوان استان معین آن انتخاب شده است نیز در همین تاریخ تعمیر واحدهای مسکونی به پایان رسد. تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که تا پایان سال عملیات بازسازی منازل تخریب شده نیز تمام و منازل مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

آقازاده ادامه داد: تعدادی از روستائیان و همشهری‌های ما متمایل به استفاده از این امکانات نیستند و مایلند که متقاضی نباشند و همان مکان را تعمیر کرده و استفاده کنند که این امر به تقاضای متقاضی باز می‌گردد، اما ما این آمادگی را داریم که 5300 عدد از منازلی را که باید بازسازی و نوسازی شوند در قالب تسهیلات، وام بلاعوض و هم سیمان بلاعوض که هدیه رهبری است ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: توصیه بنده به همه فرمانداران، بخشداران و دهیاران این است که تلاش کنند متقاضیان واحدهای شناسایی شده را تشویق کنند تا از تسهیلات و امکانات فراهم شده توسط دولت استفاده کنند تا هرچه زودتر پروانه‌های ساخت واحدهای مسکونی صادر شود.

این مقام مسئول بیان کرد: مصالح ساختمانی همچون سیمان نیاز مبرم است و مشکل ما در این بخش انتقال سیمان به مناطق سیل‌زده است، یکی از وظایف فرمانداران با استفاده از ظرفیت شهرستان‌ها تهیه خودرو حمل مصالح به ویژه سیمان است، برای به کارگیری کامیونت‌های شهری برای حمل سیمان می‌توان از بسته‌های تشویقی همچون اهدای لاستیک استفاده کرد، فرمانداران با استفاده از کمک راهداری، خانه معدن، بازرگانی، معدن مصالح را حمل کنند.

وی با اشاره به فعالیت بسیج سازندگی تصریح کرد: اگر بتوان هرچه مسئولیت را در این حوزه به بسیج سازندگی واگذار کنیم کار بزرگی صورت گرفته است، با توجه به شرایط ساخت واحدها که باید مهندسی باشد بسیج سازندگی در حوزه ساخت اسکلت پیچ و مهره‌ای مقاوم در برابر آسیب‌ها و بلایای طبیعی وارد فناوری خوب شده و به تولید انبوه رسیدند که همه شهرستان‌ها و بنیاد مسکن می‌توانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند.

استاندار مرکزی برلزوم توجه و اولویت دادن واحدهای مسکونی محرومین کشور همچون افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اظهار کرد: جلسه‌ی دیگری نیز پایان مرداد‌ماه برگزار شود تا گزارش‌ها داده شده و مشکلات احتمالی برطرف شود.

آقازاده گفت: مشکلات زیرساخت‌ها همچون اراضی، مکان‌های کشاورزی و دام، خسارات وارده بر تأسیسات، آب، برق و گاز حل شده است، اما در مورد راه و تأسیسات کشاورزی نیز دولت اخیراً اعتبارات خوبی را مصوب کرده است، اما متأسفانه اعتبارات به دستگاه‌های مرکزی تزریق شد در حالی‌که پیشنهاد ما این بود که اعتبارات زیرساختی باید به استان‌ها تزریق شود؛ بنابراین هر دستگاه باید این مبلغ را از دستگاه مرکزی اخذ کند، اعتبارات مصوبه دولت 3 هزار و 900 میلیارد تومان است که دستگاه‌ها باید تلاش کنند اعتبارات را بگیرند.

وی بیان کرد: در مجموع 2 هزار واحد احداثی در استان لرستان باید ساخته شود که در مرحله اول برای این استان 1100 پروانه صادر شده است، تا پایان مرداد‌ماه تعدادی از منازل به بهره‌برداری می‌رسند باید گروهی از استان مرکزی به استان لرستان سفر کرده و با حضور استاندار لرستان و دیگر مسئولان آیین افتتاحیه برگزار شود.

استاندار مرکزی افزود: بنیاد مسکن استان تجربه خوب خود در زلزله کرمانشاه و ساخت 3 هزار واحد مسکونی در کمتر از یکسال را در کارنامه خود ثبت کرده است که با استفاده از این تجربه می‌تواند این 2 هزار واحد را تا قبل از پایان سال به عنوان اولین استان معین به بهره‌برداری برساند.

انتهای پیام

captcha