خسارت بارش‌های بهاره به ۶۹۷ روستای استان مرکزی
کد خبر: 3824246
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶

خسارت بارش‌های بهاره به ۶۹۷ روستای استان مرکزی

گروه اجتماعی ــ مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی در خصوص وضعیت استان در امر بازسازی و تعمیر واحد‌های مسکونی آسیب‌دیده در جریان بارش‌های سیلابی فروردین ماه هم گفت: طبق بررسی انجام شده، در بارش‌های فروردین ماه ۶۹۷ روستا در ۲۳ بخش دچار خسارت شدند، همچنین در مجموع براساس همین بررسی‌ها ۵ هزار و ۳۲۷ واحد مسکونی مناطق شهری و روستایی خسارت دیدند.

بارش‌های بهاره به 697 روستای استان مرکزی خسارت وارد کرد

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمدرضا رضا فرح، مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی، امروز، 12 تیر‌ماه در جلسه ستاد بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده استان که در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد گفت: پس از سیل در استان لرستان استان مرکزی به عنوان استان معین در شهرستان چگینی انتخاب شد، پس از اتمام بازسازی شهر سرپل ذهاب بدون کوچک‌ترین وقفه شناسایی میزان تخریب منازل آغاز شد.

وی بیان کرد: واحدهای ارزیابی در 205 روستای شهرستان چگینی پایش و ارزیابی را آغاز کردند، 154 روستای خسارت دیده وجود داشت که جمعا 24 واحد احداثی و 942 واحد تعمیری در سه بخش کوچک داشت. حدود یک ماه است که اعتبارات به بانک‌های عامل تزریق شده و معرفی به بانک‌ها نیز آغاز شده است.

رضافرح ادامه داد: 1100 واحد احداثی و 604 واحد تعمیری به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند، برای 550 واحد احداثی و 430 واحد تعمیری عقد قرارداد شده است. همچنین برای 152 واحد خسارت دیده نیز پرداخت اجاره‌بها در نظر گرفته شده است به طوری که برای مناطق روستایی سالانه 6 میلیون تومان و برای مناطق شهری سالانه 12 میلیون تومان اجاره‌بها پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه 15 مرداد پایان بازسازی واحدهای تعمیری است اظهار کرد: اعتبار ابلاغی دولت برای این شهرستان ویژه شامل یک‌هزار و 100 واحد احداثی و 604 واحد تعمیری بوده است که پرونده‌های آنها تکمیل و ابلاغ اعتبارات از یک ماه پیش آغاز شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: از کل واحدهای نیازمند تعمیر در شهرستان، تاکنون تعمیر 500 واحد انجام شده و 442 واحد نیز در مراحل اجرایی است، برای انجام کار ساخت و ساز در مناطق سیل‌زده سیمان رایگان از سوی دفتر مقام معظم رهبری اختصاص یافته است که براساس نیاز شهرستان چگینی باید 9 هزار و 468 تن سیمان به منطقه حمل شود، اما براساس مشکلات موجود در حمل و نقل این امر تاکنون میسر نشده است و تاکنون تنها هزار و 700 تن سیمان به شهرستان حمل شده است.

وی با بیان این نکته که نیاز روزانه شهرستان به سیمان 120 تن است، اظهار کرد: در شهرستان چگنی حدود 8 روستا باید جابجا شود که پیگیری لازم جهت تحویل اراضی آنها انجام گرفته است، همچنین 13 روستای شهرستان آبرفتی بود که بواسطه سیل بخشی از آنها شسته شده است و باید پایدارسازی آنها صورت گیرد. در این راستا 10 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است در حالی که برای پایدارسازی بیش از 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، برای کل استان لرستان 230 میلیارد تومان تزریق شده که در فاز اول 10 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی در خصوص وضعیت استان در امر بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در جریان بارش‌های سیلابی فروردین ماه هم گفت: طبق بررسی انجام شده، در بارش‌های فروردین ماه 697 روستا در 23 بخش دچار خسارت شدند، همچنین در مجموع براساس همین بررسی‌ها 5 هزار و 327 واحد مسکونی مناطق شهری و روستایی خسارت دیدند.

رضا‌فرح اضافه کرد: متأسفانه در تصمیمات دولت، استان مرکزی به عنوان استان سیل‌زده و خسارت‌دیده مطرح نشد و اعتبارات از محل سایر استان‌ها برای نوسازی هزار و 550 واحد روستایی و 250 واحد شهری استان در نظر گرفته شد و به بانک‌ها تخصیص یافت؛ از این‌رو همین اساس تاکنون برای هزار و 710 واحد روستایی و 77 واحد مسکونی شهری استان پروانه ساختمانی صادر شده است که لازم است در حوزه شهری بویژه در شهرهای توره، داوودآباد، میلاجرد، کمیجان، خنداب و جاورسیان با کمک شهرداری‌ها پروانه بیشتری صادر شود.

رضافرح بیان کرد: از کل یک‌هزار و 550 واحد روستایی تاکنون یک‌هزار و 332 واحد و در مناطق شهری 68 واحد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند و باقی متقاضیان نیز باید تا هفته آینده به بانک معرفی شوند، همچنین از واحدهای معرفی شده به بانک 273 واحد روستایی و 8 واحد شهری به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است و برای 30 واحد نیز تسهیلات پرداخت شده است.

وی در خصوص کمک به واحدهای نیازمند تعمیر هم اظهار کرد: طبق ارزیابی انجام شده 584 واحد مسکونی در استان مرکزی نیازمند تعمیرات هستند که تاکنون برای 269 واحد روستایی و 53 واحد شهری پرونده تشکیل شده است، 96 واحد روستایی و 33 واحد شهری به بانک معرفی شده‌اند، 10 واحد روستایی و 8 واحد شهری قرارداد منعقد کرده‌اند و برای 109 واحد نیز عملیات اجرایی آغاز شده تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که تا 15 مرداد این مرحله به اتمام رسد.

به گفته رضا‌فرح اعتبارات ابلاغ شده به استان مرکزی جهت نوسازی و تعمیر منازل مسکونی آسیب‌دیده از سیل 76 میلیارد و 375 میلیون تومان است، برای واحدهای شهری و روستایی به ترتیب تسهیلات ارزان قیمت 50 و 40 میلیون تومانی پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول همچنین به مشکلات موجود در امر حمل سیمان به مناطق سیل‌زده اشاره کرد و افزود: 14 هزار و 500 تن سیمان به استان مرکزی تخصیص یافته است که برای حمل آن نیازمند حمایت ویژه هستیم. برای رسیدن به تمام موارد پیش‌بینی شده نیازمند کمک 45 میلیارد تومانی نقدی و غیرنقدی مردم و خیرین هستیم.

وی برلزوم حضور خیرین در امر بازسازی تأکید کرد و افزود: برای مقاوم سازی 4 هزار و 500 واحد روستایی در سال جاری 180 میلیارد تومان تسهیلات در این زمینه در اختیار استان است، سقف این تسهیلات 40 میلیون تومان است که بخشی نیز بلاعوض پرداخت می‌شود، اگر دولت تسهیلات بازسازی برای مناطق سیل‌زده را مصوب نکند می‌توان از اعتبارات مقاوم سازی استفاده کرد.

انتهای پیام

captcha