روایت رهبری؛ سرآغاز رهبری و ولی فقیه‌پژوهی
کد خبر: 3825028
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱

روایت رهبری؛ سرآغاز رهبری و ولی فقیه‌پژوهی

گروه ادب - معاون هماهنگی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای گفت: کتاب «روایت رهبری» می‌تواند سرآغاز پژوهش پژوهشگران درباره رهبری و ولی فقیه باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین معرفی کتاب روایت رهبری صبح امروز، 16 تیرماه، با حضور سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

روایت رهبری؛ سرآغاز رهبری و ولی فقیه‌پژوهی

ایمان عطارزاده، معاون هماهنگی و رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای، در این مراسم گفت: این کتاب در مجموعه تولیدات مؤسسه حفظ و نشر آثار در حوزه رهبری پژوهی برای پژوهشگران تاریخ معاصر تدوین و منتشر شده است.

وی افزود: تعیین رهبری و ولی فقیه، از موضوعات عمده این کتاب است که به قلم یاسر جبرائیلی تدوین شده است و از ویژگی‌های آن می‌توان به انتشار خاطرات منتشرنشده‌ای از رهبری و بحث‌های مجلس خبرگان در سال ۶۴ برای نخستین بار اشاره کرد.

وی یادآور شد: این کتاب می‌تواند سرآغاز پژوهش درباره رهبری و ولی فقیه باشد و امیدواریم این مؤسسه بتواند مانند سایر تولیداتش، که جریان‌ساز بوده و به نیازهای مخاطبان پاسخ داده است، در حوزه اندیشه‌های رهبری نیز گام مؤثری بردارد.

یاسر جبرائیلی، نویسنده کتاب روایت رهبری در ادامه گفت: این کتاب به دو سؤال پاسخ می‌دهد. سؤال نخست این است که رهبر در نظام جمهوری اسلامی چه کسی باید باشد و چه کسی نباید باشد و سؤال دوم اینکه رهبر چگونه باید انتخاب شود و چگونه انتخاب نشود و پاسخ‌های روشنی به این دو سؤال داده شده است و خوانندگان با خواندن این کتاب پاسخ سؤالات خود را می‌یابند.

این کتاب می‌تواند سرآغاز پژوهش درباره رهبری و ولی فقیه باشد و امیدواریم این مؤسسه بتواند مانند سایر تولیداتش، که جریان‌ساز بوده و به نیازهای مخاطبان پاسخ داده است، در حوزه اندیشه‌های رهبری نیز گام مؤثری بردارد.

وی ادامه داد: سه رویداد مهم رهبری امام خمینی(ره)، تعیین آیت‌الله منتظری به رهبری و عزل او و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این کتاب تبیین شده است. امام خمینی(ره) پس از انقلاب در ساختار نظام و در جایگاهی بودند که رهبری انقلاب را عهده‌دار بودند اما در ساختار نظام تعریفی برای رهبران نداشتیم. از این رو در فصل اول پس از بیان ساختار نظام، مسائل مربوط به ولایت فقیه از زمان خلقت بشر تاکنون پرداخته شده و در فصل دوم به سؤالات و ابهاماتی درباره آیت‌الله منتظری پرداخته شده است و سعی شده روایات دست اول و مستندی را روایت کنیم و در نهایت به انتخاب مقام معظم رهبری و مهمترین اقدامات امام در سال‌های پایانی عمرشان اشاره شده است.

جبرائیلی در ادامه گفت: ممکن است سؤالات و ابهاماتی درباره رهبری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری باشد که به آن‌ها در این کتاب پاسخ داده شده است، زیرا جریان لیبرال سعی کرد با تمام توان ابتدا مقابل جمهوری اسلامی بایستد.

جبرائیلی در ادامه با اشاره به چگونگی انتخاب مقام معظم رهبری گفت: حضرت امام (ره) در مهرماه سال ۱۳۶۷ یعنی حدود ۹ ماه پیش از ارتحال وقتی در جلسه‌ای با حضور سران قوا، نخست وزیر و حاج احمد آقا خمینی اعلام کردند که آقای منتظری صلاحیت رهبری را ندارد، درباره رهبری آینده نظام از ایشان سؤال شد و ایشان حضرت آیت الله خامنه‌ای را شایسته رهبری معرفی کردند. این توصیه امام ریشه در شناخت دقیقی داشت که در طول سالیان متمادی از مقام معظم رهبری به دست آورده بودند.

وی در ادامه به شخصیت چندبعدی رهبری اشاره کرد و افزود: این ویژگی برای من جالب بود، زیرا در حوزه فرهنگی، تدابیر نظامی و سیاسی چه در سیاست خارجی و چه سیاست داخلی جامعیت داشته و در مسائل گوناگون نظریه‌پرداز هستند.

این نویسنده با اشاره به متن پشت جلد کتاب بیان کرد: کتاب «روایت رهبری» روایت جمعی از خواص است که پس از پیشوای خود در بوته آزمونی بزرگ قرار گرفتند و با تبعیت از اشارات امامشان، از این ابتلا سربلند بیرون آمدند. این کتاب می‌خواهد از خلال بیان تاریخ شاخص‌ها و باید‌ها و نباید‌های رهبری در نظام اسلامی را به نمایش بگذارد تا منطق و الگوی مطلوب در تعیین، ولی فقیه در یک جمله عالی‌ترین تجلی مناسبات جمهوریت و اسلامیت نظام است.

کتاب «روایت رهبری» روایت جمعی از خواص است که پس از پیشوای خود در بوته آزمونی بزرگ قرار گرفتند و با تبعیت از اشارات امامشان، از این ابتلا سربلند بیرون آمدند. این کتاب می‌خواهد از خلال بیان تاریخ شاخص‌ها و باید‌ها و نباید‌های رهبری در نظام اسلامی را به نمایش بگذارد تا منطق و الگوی مطلوب در تعیین، ولی فقیه در یک جمله عالی‌ترین تجلی مناسبات جمهوریت و اسلامیت نظام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، نیز در ادامه بیان کرد: برای انتشار کتاب اسناد و اطلاعات لازم در راستای آزادسازی اطلاعات در اختیار نویسنده قرار گرفت، زیرا باید از آرشیو بهره کافی گرفته شود و این جریان فرهنگی در مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبری شکل گرفته است.

وی با اشاره دقت و توجه نویسنده در تبیین مطالب افزود: بحث این کتاب مربوط به مناسبت جمهوریت و اسلامیت و در واقع دموکراسی و واقعیت است.

حجت‌الاسلام قمی در ادامه گفت: در نظام جمهوری اسلامی، مشی امام خمینی(ره) از همان ابتدا، توجه به مردم بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی کمتر کسی را می‌توانستید پیدا کنید که طرفدار امام خمینی(ره) نباشد، اما امام در کمتر از دو ماه، دستور رفراندم را صادر کردند و حتی برای تدوین قانون اساسی نیز از مردم رأی گیری شد و این نگاه به اندازه‌ای کلیدی بود که در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ۳۶ انتخاب در کشور برگزار شد و این رأی گیری در زمان جنگ تحمیلی نیز تعطیل نشد.

وی در ادامه به حضور رئیس جمهور ونزوئلا در تهران اشاره و بیان کرد: این رئیس‌جمهور دیداری با رهبر انقلاب داشت و در آن گلایه‌هایی را از توطئه آمریکایی‌ها مطرح کرد. آقا در پاسخ این رئیس جمهور فرمودند: به مردم توجه کنید و نگاهتان همیشه به مردم باشد، در این صورت می‌توانید موفق شوید. امام خمینی(ره) هم از مردم خواستند به خیابان‌ها بیایند.

حجت‌الاسلام قمی افزود: بشار اسد، رئیس‌جمهور کنونی سوریه، نیز قبل از حوادث سوریه خدمت حضرت آقا رسیدند و آقا به وی فرمودند: «از زبان عربی استفاده کنید و به روشنگری بپردازید، اما به مردم هم توجه کنید.» بنابراین حکومت ما مبتنی بر مردم پیش می‌رود و اگر مردم را نداشتیم کجا می‌توانستیم پیشرفت‌های علمی و هسته‌ای داشته باشیم؟

وی ادامه داد: ما از انتخابات و رأی مردم سخن می‌گوییم و لیبرال دموکراسی از انتخابات و رأی مردم سخن می‌گوید؛ فرق این دو در این است که انتخابات لیبرالیسم وقتی اکثریت رأی دادند، این سؤال که رأی‌شان صحیح بوده یا نه بی‌معناست، اما در نظام جمهوری اسلامی وقتی مردم رأی می‌دهند رأی‌شان ارزشمند است و مسئولیت مردم تمام نمی‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان تأکید کرد: مجلس خبرگان دو وظیفه مهم و حیاتی تعیین رهبری و رصد فرد انتخاب‌شده را برعهده دارند و تصمیمشان در لحظه است.

انتهای پیام

captcha