رشد صددرصدی موقوفات در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3825455
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳

رشد صددرصدی موقوفات در چهارمحال‌وبختیاری

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷ وقف در استان داشته‌ایم که تعداد اموال وقفی در شهرستان‌ها متفاوت است و می‌توان گفت شاهد رشد صددرصدی وقف نسبت به سال گذشته در استان بوده‌ایم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، به پیشرفت چشمگیر حجم موقوفات سطح استان از ابتدای سال تا کنون اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 17 وقف در استان داشته‌ایم که تعداد اموال وقفی در شهرستان‌ها متفاوت است. در شهرکرد سه، بروجن هفت، لردگان دو و در فارسان پنج مورد وقف را در شش ماهه ابتدای سال داشته‌ایم و می‌توان گفت شاهد رشد صددرصدی وقف نسبت به سال گذشته در استان بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه کم یا زیاد بودن تعداد در وقف شهرستان‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد، ادامه داد: در درجه اول باید گفت که اداره اوقاف و امور خیریه در امر اطلاع‌رسانی و آگاه کردن مردم نسبت به عمل وقف نتوانست آن گونه که باید فرهنگ وقف را ترویج دهد و این مقدار وقفی هم که شاهد هستیم به خاطر اطلاعات و اعتقادات خود مردم بوده است. البته وسعت و بضاعت مردم نیز در تغییر این رقم موقوفات نقش داشته است. همچنین فضای تبلیغات و رسانه‌ایی در حوزه وقف بر روی مردم و تقویت افکار خیرانه اثرگذار خواهد بود. لذا اگر این عوامل تقویت شوند قطعاً شاهد موقوفه‌های بیشتری در سطح استان و یا کشور خواهیم بود.

امیری افزود: وقف‌های انجام شده خوب بودند و هر یک در حوزه خود استفاده شده تنوع وقف‌ها بالا بوده و مسجد، خانه عالم، زمین کشاورزی، منزل شخصی و ... از جمله موارد وقف شده سال جاری است که کیفیت این زمین‌ها زیاد برای ما مهم نیست بلکه کمیت و جا افتادن سنت حسنه وقف برای ما مهم‌تر است. لذا برنامه وقف« مشارکت زهرا(س)» را در سطح استان راه اندازی کرده‌ایم که در این طرح مردم با پنج هزار تومان و یا حتی یک قرآن واقف می‌شوند و از ثواب این کار خیر بهرهمند می‌شود.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان در رابطه با زمینه و موضوع وقف خیران، تصریح کرد: برای مبلغین دوره آموزشی برگذار می‌کنیم تا مردم را با مشکلات روز جامعه آشنا کنند که اموالشان را بر اساس نیازهای جامعه از جمله اشتغال، ازدواج و فعالیت‌های قرآنی وقف کنند. مبلغین و حتی خود بنده از رسانه‌ها مختلف و حتی از تریبون نماز جمعه بر نیازهای جامعه تأکیید می‌کنیم همچنین دفاتر وقف در امامزاده‌ها شکل داده‌ایم که با مشاوره مردم را به سمت وقف سوق می‌دهند و مواردی را به خیرین پیشنهاد می‌دهیم که مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بهترین چیزی که میل به موقوفات را بین مردم افزایش می‌دهد اجرای «وقف امینانه» است، اظهار کرد: به طور مثال موقوفه مجتمع امام صادق(ع) که وقف مرحوم «بی بی ماه بیگم» است بعد از گذشت چندین سال در وقف او امین هستیم و از 100 کودک یتیم نگهداری می‌شود اینگونه رفتارهایه امینانه، شفافیت‌های مالی و برجای نذاشتن هیچ گونه ابهامی در کار سبب جلب اعتماد مردم می‌شود.

امیری با اشاره به راه اندازی سامانه جامع موقوفات بیان کرد: در این امانه اطلاعات مراکز موقوفی تکمیل می‌شود و برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ از این مراکز و در دسترس قرار نگرفتن این مکان‌ها حراست از اموال موقوفات را در دستورکار قرار داده‌ایم متآسفانه در برخی مراکز سندهای موقوفات از بین رفته‌اند و یا از بین برده‌اند و حتی برخی اسناد را پنهان کرده‌اند که برای مقابله با این رفتار و جلب اعتماد مردم وارد عمل شده‌ایم.

وی در پایان گفت: وقف منشأ تحول است و تا کنون هرجا خللی بوده به واسطه وقف برطرف شده است به‌طور مثال در یک برهه زمانی نیاز مردم آب‌انبار بود، زمانی مسجد، حسینیه، تحصیل، ایتام و امروز اشتغال، ازدواج، اقتصاد مقاومتی و حوزه قرآنی که بزرگ‌ترین آسیب است و ... نیازهای جامعه است که برای برطرف شدنشان یاری خیرین و واقفان را می‌طلبد.

انتهای پیام

captcha