نداشتن مکانی مشخص برای آموزش قرآن/ والدین اجبار را فراموش کنند
کد خبر: 3825698
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷

نداشتن مکانی مشخص برای آموزش قرآن/ والدین اجبار را فراموش کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک بانوی حافظ قرآن با بیان اینکه زور و اجبار در آموزش قرآن به کودکان مؤثر نیست، گفت: از جمله مشکلات فعالان قرآنی نداشتن مکان مشخص برای برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های قرآنی است.

نداشتن مکانی مشخص برای آموزش قرآن/ والدین اجبار را فراموش کنند

مهناز مؤذن، یک حافظ قرآن 19 ساله، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: تشویق خانواده و دوره‌های آموزشی قرآن در مؤسسات قرآنی باعث شد تا بتوانم در این راه ثابت‌قدم باشم.

مؤذن به تأثیرات مادی و معنوی حفظ قرآن اشاره کرد و افزود: آشنایی با دوستان جدید قرآنی و رابطه بهتر با خانواده از مزایای حفظ قرآن در زندگیم بود.

این حافظ قرآن بیان کرد: قرآن کریم داستان‌های آموزنده بسیاری دارد که کلید حل بسیاری از مشکلات زندگی در رجوع به آن و استخراج پیام‌های آن است.

مؤذن ادامه داد: اولین و مؤثرترین گام در راه حفظ قرآن، داشتن علاقه شخصی، داشتن پشتکار برای رسیدن به هدف و اراده فردی است و هیچ‌گاه با زور فردی در این راه به موفقیت نمی‌رسد.

وی وجود اساتید کاردان در این حوزه را لازم و ضروری دانست و افزود: در وهله اول پدر و مادر مهم‌ترین و اثرگذارترین افرادی هستند که می‌توانند فرزندان خود را در این مسیر قرار دهند.

این حافظ قرآن با بیان اینکه ابتدا باید بهره‌گیری از قرآن در فضای خانواده فرهنگ‌سازی شود و سپس به جامعه برسد، تصریح کرد: پدر و مادر باید حتی در حد روخوانی و یا شنیدن صوت قرآن در منزل را پیش گیرند تا منزل به عطر قرآن آراسته شود.

مؤذن با بیان اینکه زور و اجبار در آموزش قرآن به کودکان مؤثر نیست، تصریح کرد: فقط حافظ شدن نباید دغدغه والدین باشد چراکه حفظ قرآن بدون عمل به آن هیچ فایده‌ای ندارد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان وظایف مختلفی در این حوزه دارند، افزود: باید بودجه‌های قرآنی افزایش پیدا کند تا مؤسسات قرآنی بودجه آموزشی داشته و بتوانند شهریه‌ها را کاهش دهند.

این حافظ قرآن بیان کرد: از جمله مشکلات فعالان قرآنی نداشتن مکان مشخص برای برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های قرآنی است که این افراد بتوانند در آن محل با خیالی آسوده به آموزش و ترویج قرآن بپردازند.

مؤذن با اشاره به اینکه مسابقات قرآنی به دلیل جامعه آماری بالایی که در آن حضور دارند، نقش کلیدی و مؤثری در تشویق و افزایش پشتکار افراد دارند، افزود: دورهمی‌های قرآنی خانوادگی نیز تأثیر مهمی در افراد و به‌ویژه تشویق کودکان و نوجوانان به حفظ قرآن دارد که در درون هر خانواده می‌تواند شکل بگیرد.

این حافظ قرآن بیان کرد: برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، ابتدا باید هر فرد از خود آغاز کند و حتی با روخوانی و یا دیدن آیات قرآن و در حد توان خود در این زمینه گام بردارد.

مؤذن اظهار کرد: اگر فرهنگ قرآنی در درون خانواده شکل بگیرد، آن زمان این فرهنگ در جامعه رسوخ کرده و نیازی نیست که برای حل آسیب‌های اجتماعی بودجه‌های کلانی هزینه کنیم.
انتهای پیام

captcha